خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری عنوان شد:

آغاز تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها برای پیک تابستان 98/ تعمیر یک نیروگاه با یک‌بیستم هزینه GE آمریکا

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۲۴۰

سالانه 1000 قطعه ساخت داخل می‌شود و تحریم‌ها در این راستا فرصتی شده که به توان داخل اتکا کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ در نشستی خبری با موضوع آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای پیک 98 اظهار داشت: تولید برق کشور در 84 نیروگاه و 344 واحد برق حرارتی انجام می‌شود که 85 درصد ظرفیت تولید برق در اختیار برق حرارتی است اما 95 درصد تولید توسط این نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با سرویس و نگهداری باید نیروگاه‌ها برای تابستان آمادگی کامل داشته باشند، افزود: در حال حاضر 81000 مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم که از این میزان 12000 مگاوات برقابی 6000 نیروگاه در اختیار صنایع، 1000 مگاوات اتمی، 3000 مگاوات تولید پراکنده و 60000 مگاوات نیروگاه‌های حرارتی هستند.

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی تصریح کرد: نیروگاه‌ها برای 15 درجه حرارت طراحی می‌شوند و هر 1000 متر ارتفاع 12.5 درصد و هر 10 درجه 6.5 درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها با 60 سال عمر طراحی می‌شوند، افزود: وقتی سن نیروگاه بالا می‌رود باید تمهیداتی اندیشیده شود که بتوانند با همان شرایط تولید ابتدایی بهره‌برداری شود.

وی در مورد اینکه به همه 95000 مگاوات تعمیرات اساسی ابلاغ می‌شود، افزود: در سال گذشته 93 هزار و 930 مگاوات نیروگاهی تعمیرات اساسی با هشت پارامتر ابلاغ شد که تا امروز 92.8 درصد تعمیرات پیشرفت داشته و تا 15 خرداد به اتمام می‌رسند.

پیشاهنگ با بیان اینکه قبل از تابستان سال گذشته با 1050 نفر ساعت تمام نقاط ضعف نیروگاه‌های کشور را شناسایی کردیم، گفت: هزینه احداث یک نیروگاه جدید 600 دلار پرکیلووات است اما ما با 30 دلار پر کیلووات تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را انجام می‌دهیم به طوری که سال گذشته با سیستمی هوای ورودی نیروگاه‌ها را خنک کردیم و جمعاً 615 مگاوات ظرفیت موجود را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات مورد نیاز تعمیرات را ساخت داخل کرده‌ایم، افزود: سالانه 1000 قطعه ساخت داخل می‌شود و تحریم‌ها در این راستا فرصتی شده که به توان داخل اتکا کنیم.

پیشاهنگ مدت‌زمان آمادگی نیروگاه‌ها برای پیک تابستان را 270 روز اعلام کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تعمیرات نیروگاه‌ها گفت: اگر تولید برق هفت تا هشت سنت قیمت دارد خاموشی 1.5دلار هزینه دارد. بنابراین ما برای تعمیرات اساسی قطعه‌ای به کار نمی‌بریم که منجر به خاموشی و یا عدم رضایت شود.

اتخاذ راهکارهایی با 3 درصد هزینه برای تعمیرات اساسی

در ادامه این نشست عبدلی مدیرکل دفتر بهسازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی اظهار داشت: از کل نیروگاه‌های کشور 10 هزار و 500 نیروگاه بالای 30 سال سن دارند. در دنیا وقتی واحدهای نیروگاهی به این سن می‌رسند دچار افت تولید و راندمان می‌شوند و برای کاهش میزان تولید آماده می‌شوند. بنابراین نیاز به تعمیرات اساسی دارند تا به راندمان اولیه برگردند و نرخ خروج اضطراری کاهش یابد.

وی ادامه داد: بعد از برجام، شرکت‌های زیادی به ما مراجعه کردند که در زمینه تعمیرات اساسی با ما همکاری کنند اما کنار کشیدند و خودمان دست به کار شدیم و طرح‌های رفع محدودیت تعریف کردیم. وضعیت فنی و عملکرد واحدها را ارزیابی و برای هرکدام از واحدها راهکارهایی قابل انجام و با توجه به وضعیت اقتصادی، اتخاذ کردیم. یکی از شاخص‌های مهم این بودکه هزینه تعمیر را نسبت به احداث واحدهای جدید بررسی کردیم.

عبدلی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها برای ما به فرصتی بزرگ تبدیل شده به طوری که هزینه‌هایی که شرکت‌های خارجی برآورد می‌کردند 50 درصد در مقابل احداث واحد جدید بود اما راهکارهای ما کمتر از سه درصد هزینه داشت. تمام سعی ما این بود که با اتخاذ این راهکارها هزینه‌ها را کم کرده و واحدها را آماده تولید به مدار بیاوریم.

تعمیر 10 هزار پره نیروگاهی با یک بیستم قیمت یک شرکت آمریکایی

همچنین نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا گفت: نیروگاه نکا دومین نیروگاه بزرگ کشور با 40 سال قدمت 2 هزار و 214 قدرت منصوبه دارد که نیاز است اقدامات موثر در رفع محدودیت‌ها به وجود آید تا 26.5 درصد رفع محدویت در آن اعمال شود.

وی ادامه داد: برای تعمیرات اساسی این نیروگاه شرکت GE آمریکایی 2.5 میلیون یورو قیمت اعلام کرد اما ما با مهندسی معکوس با هزینه 1.950 میلیارد تومان یعنی یک‌بیستم قیمت خارجی 10000 پره را در داخل کشور توسط سازمان صنایع دفاع داخلی‌سازی کردیم.

تعریف 60 مگاوات افزایش ظرفیت برای رامین خوزستان

در ادامه ناصر محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین در خوزستان نیز گفت: این نیروگاه با تولید 1850 مگاوات نیروگاه و با هر واحد 180 مگاواتی تولید برق می‌کند و با توجه به اهمیت ارتقاء ظرفیت، سال گذشته برنامه تعمیرات اساسی برای آن تعریف شد.

وی ادامه داد: این نیروگاه با 1550 مگاوات در تابستان در دمای بالای 50 درجه افت راندمان داشت که برنامه‌ریزی کردیم و 60 مگاوات افزایش تولید را برای آن تعریف کردیم که اجرایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز