خبرگزاری کار ایران

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا:

باید حلقه‌های بزرگتر و سه‌جانبه ایجاد کرد/ استفاده از ظرفیت همسایگان می‌تواند به استراتژی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۵۶۹

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز باید دست به دست هم بدهند تا با یافتن راه‌های جدید، فشارهای اقتصادی امریکا و حمایت نانوشته اروپا از آن را جبران کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کارکرد کانال‌های مالی در شرایط تحریم اقتصادی گفت: اینستکس، صندوق‌های تهاتر بین کشورها، استفاده‌ از پول ملی یا قراردادهای ترجیحی با همسایگان که باعث ایجاد رخنه در این محاصره اقتصادی شود و بتواند هرچند درصد کمی از نیازهای صادراتی و وارداتی را سامان ببخشد، موثر و غیرقابل چشم پوشی است. همچنین می‌توان از ارتباط با روسیه و چین استفاده کرد و به دنبال امکان و اجرای حلقه‌های بزرگتر و سه‌جانبه بود.

وی ادامه داد: البته این انتقاد وارد است که ما دیر به فکر اینگونه اقدامات افتاده‌ایم و باید چهار یا پنج سال پیش و زمانی که پس از برجام فشار روی ما کمتر بود به دنبال شرکای تجاری، راه‌های مبادله و انواع مبادله بودیم.

حریری تصریح کرد: اینکه ما تکثر و تنوع در شرکای تجاری و راه‌های مبادله نداشتیم، باعث شده تا هزینه‌های آن را امروز بپردازیم البته این بدین معنا نیست که الان دست روی دست بگذاریم و هیچ اقدامی نکنیم و به دنبال راه جدید نباشیم بلکه باید از هر راهی حتی با بازدهی کمتر در راستای ایجاد تنفس در تجارت استفاده کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه استفاده از کانال‌های مالی موجود بین ایران و شرکای تجاری به راحتی پیش از تحریم‌ها نیست، گفت: البته ما کانال‌های رسمی با کشورهای مانند چین، هند و ترکیه داشته‌ایم که بیشتر کارکرد آنها براساس پول حاصل از نفت بود اما در حال حاضر شاهد دو اتفاق در این زمینه هستیم؛ اولا فضای مبادله تنگ‌تر و کوچک‌تر شده است و ثانیاً تعداد خریداران نفت ایران کاهش یافته است بنابراین ما باید به دنبال جایگزین‌های دیگر باشیم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت همسایگان در حال حاضر می‌تواند تاکتیک مناسبی باشد و حتی می‌تواند به استراتژی ما نیز تبدیل شود، طبیعتاً راحت‌ترین مبادله برای ما با کشورهای است که مرز مشترک داریم و نمی‌خواهیم در فضای بین‌المللی حمل‌ونقل و مبادله کالا داشته باشیم. بنابراین استفاده از پتانسیل کشورهای همسایه چه در صلح یا جنگ و رونق یا رکود باید در درجه نخست ما باشد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در دنیای امروز برای پیشبرد مناسب دعوای اقتصادی یا سیاسی باید تعداد دشمنان را کمتر کرد. پس وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز باید دست به دست هم بدهند تا با یافتن راه‌های جدید، فشارهای اقتصادی امریکا و حمایت نانوشته اروپا از آن را جبران کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز