خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران:

بازار CIS و آذربایجان را به دلیل تصمیمات ارزی و تحریم ها از دست دادیم/ دولت صادر کننده را به سمت کارت های اجاره ای می برد

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۳۲۳

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: برای چه کسی که کمتر از یک میلیون دلار صادرات دارد از بازگشت ارز معاف می‌شود؟ خب همین تصمیمات باعث می‌شود که ما کارت‌های اجاره‌ای و شرکت‌های کوچک را تقویت کنیم تا شخصی صادراتش به 980 هزار دلار می‌رسد بلافاصله به سراغ یک کارت اجاره‌ای دیگر می‌رود. این‌ها یعنی ضربه زدن به کسانی که درست و با تیراژ بالا کار می‌کنند.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت اقتصادی در سال 97 گفت: نوسان ارز و جهش ارزی آن‌طور که همگان فکر می‌کردند برای صادرات خوب نبود و نتوانستیم که آن‌طور که باید و شاید از این ظرفیت بهره ببریم.

صادرکننده برتر سال 96 گفت: وضعیت اقتصادی ایران در ماه‌های ابتدایی سال با توجه به محدود شدن منابع به سبب تحریم‌ها و سیاست اقتصاد معیشتی دولت این پالس را به فعالان اقتصادی داد که قرار نیست اوضاع خوبی داشته باشند. از طرف دیگر بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه بانک مرکزی مزید بر علت شد که وضعیت بدتر شود. برای مردم عادی شاید ممنوع شدن صادرات فلان کالا در حد یک خبر باشد اما برای یک صادرکننده یعنی نابود شدن تمام برنامه‌ریزی‌ها، بازاریابی، هدفگذاری تولید و به طور کل برنامه‌های اقتصادی آن برای ماه‌های آینده. از طرف دیگر مسابقه‌ای که اصناف مختلف برای بالا بردن قیمت‌ها به بهانه افزایش قیمت ارز با یکدیگر گذاشتند، حتی واحدهایی که کمترین وابستگی را به ارز داشتند باعث شد که نتوانیم یک برنامه‌ریزی مدون برای صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس بانک مرکزی گفت: ما از ابتدای سال هشدار دادیم که با این سیاست و ارز 4200 تومانی منابع ارزی به هدر می‌رود. از تمام نقاط مرزی کشور دارو، گوشت و مواد غذایی به بیرون قاچاق می‌شود. ضمن آنکه همین قاچاق بازارهای اقتصادی مارا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ما تمام این‌ها را پیشبینی و هشدار داده بودیم اما سرانجام مدیران بانکی به حرف ما رسیدند و اعتراف کردند که منابع ارزی ما اتلاف شده است.

وی درخصوص تاثیرگذاری تحریم‌ها گفت: تفاوت این دوره از تحریم‌ها این است که آمریکا به شدت پیگیر زمین زدن اقتصاد ایران است. سفرهای مقامات این کشور به کشورهای همسایه باعث شده که قدرت معامله و چانه‌زنی ما در بسیاری از بازارها پایین بیاید و اکنون به جز عراق، ما بازار کشورهای CIS و آذربایجان را به خاطر تهدیدهای آمریکا از دست داده‌ایم.

وی در خصوص مدون نبودن برنامه‌های صادرات کشور گفت: مطابق قانون تجارت ایران، هرکسی می‌تواند صادرات انجام بدهد اما آقایانی که امروز ترکیه را به عنوان مدل اقتصادی نشان می‌دهند، آیا می‌دانند که صادرات مرغ و تخم‌مرغ این کشور فقط در دست 12 هلدینگ است تا بتوانند با قدرت بیشتر و قیمت پائین‌تر در بازارها حضور پیدا کنند. هنگامی که ترکیه با روسیه به مشکل خورد، ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم زیرا هر کسی که از راه رسید بدون آنکه توانایی و عملکرد مشخصی داشته باشد، به دنبال صادرات به این کشور بود در حالی که تاجران روسیه استانداردها و معیار خودشان را داشتند. ما اگر چند صادرکننده قوی در بحث مرکبات داشتیم می‌توانستیم این بازار را به دست بیاوریم. خوشبختانه اکنون رویکرد سازمان توسعه و تجارت و آقای مودودی بر تقویت و مشخص کردن شرکت‌های صادراتی است.

شریعتی ادامه داد: صادرات غیرنفتی واقعی ما که هیچ وابستگی به نفت و گاز و مشتقات آن نداشته باشد، نزدیک به 10 میلیارد دلار است که باید آن را با شرکت‌هایی که به صورت تخصصی صادرات انجام می‌دهند، افزایش داد.

وی در خصوص معافیت‌های صادراتی گفت: متاسفانه سیاست ما تنبیه افرادی است که کار زیادی انجام می‌دهند و یا به موقع تعهدات خود را پرداخت می‌کنند. به طور مثال بر چه اساس دولت جریمه و سود افرادی که وام زیر 100 میلیون تومان گرفته‌اند را بخشیده است؟ پس اینجا تکلیف کسی که به موقع قسط‌های خود را داده است چه می‌شود؟ یا اینکه برای چه کسی که کمتر از یک میلیون دلار صادرات دارد از بازگشت ارز معاف می‌شود؟ خب همین تصمیمات باعث می‌شود که ما کارت‌های اجاره‌ای و شرکت‌های کوچک را تقویت کنیم تا شخصی صادراتش به 980 هزار دلار می‌رسد بلافاصله به سراغ یک کارت اجاره‌ای دیگر می‌رود. این‌ها یعنی ضربه زدن به کسانی که درست و با تیراژ بالا کار می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز