خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

در مورد استراتژیک‌ترین کالا شتابزده و سیاسی تصمیم نگیریم/ دستکاری قیمت بنزین در شرایط رکود اقتصادی به صلاح نیست

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۵۱۷

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد اقتصادی کشور منفی است، هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی شتابزده و بصورت تصاعدی قیمت تمام شده کالا و خدمات را افزایش و در جامعه ایجاد عارضه می‌کند.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: بنزین به عنوان یک فرآورده هیدروکربوری یک کالای استراتژیک است. در مورد کالای استراتژیک هم نمی‌توانیم شتابزده و یا بر اساس سلایق گروهی و فردی عمل کنیم. ضرورت دارد به صورت بنیادی و منطقی متناسب با زیرساخت‌های اقتصادی کشور تصمیم گیری شود.

وی افزود: وقتی صحبت از افزایش قیمت بنزین می‌شود به لحاظ اینکه انرژی پایه اصلی رشد و نگهداشت و توسعه است نمی‌توان به صورت مستقل به آن نگاه کرد بلکه وابستگی بسیار زیادی در فرایند اقتصادی برای کشور فراهم می‌کند.

پدیدار گفت: تاکنون طرح‌های زیادی برای تغییرات قیمتی بنزین ارائه شده بدون اینکه بسترها و زیرساخت‌های اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، در حال حاضر کشور دچار ضریب منفی رشد اقتصادی است و در این شرایط هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به عنوان پیکان و سر نیزه اصلی مسیر فعالیت اقتصادی، شتابزده و بصورت تصاعدی قیمت تمام شده کالا و خدمات را افزایش و در جامعه ایجاد عارضه می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش نرخ حامل‌های انرژی باید بر اساس نظام موزون و بخشی از ضریب تورم دیده شود، تصریح کرد: در حال حاضر فقط 20 درصد طرح‌های مربوط به تعیین تکلیف حامل‌های انرژی کارشناسی شده‌اند و 80 درصد آنها بر اساس یک رویکرد و یا جریان سیاسی و فکری جلو می‌رود. اگر بخواهیم به اقتصاد سالم برسیم باید بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و ظرفیت‌های هر کدام عمل کنیم. بنزین بیش از 90 درصد در اقتصاد کشور تاثیر دارد، نباید بر اساس سلایق گروهی و فردی و یا با این عنوان که می‌خواهیم از دولت مراقبت کنیم و یا کسب درآمد ملی برای کشور داشته باشیم، عمل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به عارضه رکود، تورم و ضریب منفی رشد اقتصادی کشور تعیین نرخ حامل‌های انرژی باید دقیق و کارشناسی دیده شود. حدود 50 درصد جامعه مولد عملا جزو اقشار متوسط یا متوسط به پایین هستند چگونه می‌خواهیم از آنها حمایت کنیم؟ با افزایش قیمت بنزین، حمایت، شدنی نیست. اگر بخواهیم از افراد غنی به فقیر بدهیم خود سازوکار پیچیده می‌خواهد. با کار غیر کارشناسی همانطور که در یارانه‌ها دچار خطا شدیم، به اشتباهاتمان اضافه می‌شود.

پدیدار تاکید کرد: ارزش دارد که فعلا دست به قیمت بنزین نزنیم تا زیرساخت‌های تغییرات قیمتی را ببینم و کار کارشناسی و مهندسی انجام دهیم. باید طرح‌هایی را ببینیم که گروه‌های مصرف کننده آسیب نبینند. مثلا بنزین سوپر را  کسانی مصرف می‌کنند که قدرت اقتصادی بالاتری دارند و نرخ 1200 یا 2000 تومان برایشان فرق نمی‌کند و تاثیری هم در اقتصاد ندارد.

وی بیان کرد: اگر هدف از طرح‌های تغییر قیمت جلوگیری از قاچاق باشد باید یک ضریبی در نظر بگیریم و توزیع را نیز تعدیل کنیم.  یعنی محاسبه کنیم که به طور میانگین یک اتومبیل 4 سیلندر چقدر بنزین مصرف می‌کند، میزان متعارف را با نرخ کنونی محاسبه کنیم و مازاد مصرف را با نرخ دیگری ارائه دهیم. به این ترتیب از ایجاد التهاب و تنش در جامعه جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه قیمت بنزین باید بگونه‌ای مدیریت شود که بیشترین بهره و بازدهی را داشته باشیم، یادآور شد: در این خصوص باید از حاکمیت سلیقه جلوگیری شود، مثلا با طرحی که در 4 استان جنوبی کشور پیاده شد طی دو هفته 67 هزار کارت سوخت غیر فعال شد دارندگان این کارت‌ها به جای 30 لیتر 300 لیتر بنزین می‌گرفتند وقتی کارت‌هایشان از رده خارج شد اعتراضی نکردند. چون خطاکار بودند، بنابراین با تعبیه سیستم کارت سوخت می‌توانیم جریان مصرف سوخت را به مسیری ببریم که درصد تقلب پایین بیاید. در فاز بعدی هم می‌توانیم قیمت را اصلاح کنیم به این ترتیب علاوه بر کاهش التهاب احتمالی در جامعه، مصرف نیز مدیریت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز