خبرگزاری کار ایران

علیپور مطرح کرد:

عدم موفقیت مسئولان در تشخیص قطعی منشاء انتشار بوی نامتبوع تهران/ ایجاد یک مرکز پایش، تنها دستاورد انتشار بو

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۶۶۰

رییس اداره کل مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از عدم موفقیت در تشخیص نهایی و قطعی منشاء انتشار بوی نامتبوع تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدرالدین علیپور در جلسه عصر امروز کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران که به بررسی منشا انتشار بوی نامتبوع در تهران اختصاص داشت، گفت: بنا بر گزارش‌های این بو شبیه به بوی زباله‌‌های در حال سوخت یا بوی گاز آمونیاک و گاز مرکاپتان توصیف شده است. ما بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ دوازدهم دی ماه شوک محسوسی در دیتاهای خود مشاهده کردیم. 

وی افزود: همچنین از ساعت ۱۵ افزایش میزان غلظت SO۲  را داشتیم. علاوه بر این در آن ساعات، غلظت PM۲/۵ نیز بالا رفت. ما براساس این دیتاها و دیتاهای دیگر به بررسی علت و منشا انتشار بوی نامتبوع در تهران پرداختیم.

رییس اداره کل مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به دیگر اتفاقات مشابه اظهار داشت: در اصفهان یک نشت گاز مرکاپتان از مخزن یک ماشین رخ داد و نهایتا به جای رسیدند که خاک آن منطقه را جابجا کردند. در این شهر نیز بوی شبیه به بوی تهران منتشر شده بود. بنابراین این احتمال وجود داشت که در تهران چنین اتفاقی رخ داده باشد که البته شرکت گاز سندی برای تایید این فرضیه نداشت.

این مقام مسئول در شهرداری ادامه داد: همچنین فرضیه ارتباط بین موضوع بوی نامتبوع مورد استشمام در شهر تهران با زلزله یا فعالیت دماوند نیز براساس بررسی‌‌‌ها دارای احتمال بسیار اندک بود. علاوه بر این، ما مسئله ترکیدی لوله‌‌های فاضلاب را نیز بررسی کردیم. در رابطه تاثیر بوی نامتبوع منتشر شده از مخزن فاضلاب ساختمان قدیم پلاسکو نیز به کار کارشناسی پرداختیم اما این احتمالات نیز به طور قطعی تایید نشد. ضمن اینکه بوی ناشی از فاضلاب پلاسکو نمی‌‌توانست آنقدر گسترده باشد که در نقاط مختلف تهران استشمام شود.

علیپور با اشاره به اینکه در کرمانشاه یک ماه پیش از زلزله بوی استشمام شده بوده است، تصریح کرد: برخی می‌‌‌گفتند بوی منتشر شده در تهران می‌‌تواند نظیر بوی منتشر شده در کرمانشاه باشد و آن را به زلزله ربط می‌‌دادند اما براساس تجاربی که در دنیا وجود دارد ارتباط چنین بویی با زلزله قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: در نهایت به سه گزینه احتمالی برای توجیه بوی منتشر شده در تهران رسیدیم که البته قطعیت ندارد. یکی از این احتمالات نشت و انتشار گاز مرکاپتان بود، دومین گزینه ترکیدگی تونل فاضلاب شرقی تهران یا وارد شدن ماده‌‌ای خاص به شبکه فاضلاب بود. همچنین سومین گزینه انتشار آلاینده از یک منبع ناشناس از سمت جنوب غرب تهران و با انتشار وزش باد بود. 

علیپور ادامه داد: این اتفاق تلنگری بود که ما متوجه شویم ما نیاز یک مرکز پایش کامل داریم که مولفه‌‌‌های ترافیکی، مباحث مربوط به زلزله، شبکه آب و فاضلاب و... را در آن تجمیع کنیم. شاید خروجی این اتفاق این باشد که مجموعه دیتاها را در یک مرکز پایه و یک اتاق فرمان تجمیع کنیم و شاید این مهمترین دستاورد انتشار بوی نامتبوع در تهران باشد.

در ادامه این جلسه زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهر بزرگ تهران در مسایل جزئی کاملا به هم می‌‌ریزد ظرف چند ساعت در چند نقطه تهران بوی متساعد می‌‌شود و تهران را به هم می‌‌ریزد. اگر در آینده اتفاقاتی در تهران رخ دهد چگونه می‌‌توان آن را مدیریت کرد؟

وی افزود: لازم است برای ایجاد مرکز پایش که علیپور به آن اشاره کرد، طرحی تهیه شود تا در شورای شهر آن را به تصویب برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز