خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت اعلام شده گندم ناعادلانه است/ قیمت اعلام شده خرید تضمینی به نفع واردکنندگان بود/ شاید برخی کشاورزان گندم‌ها را به جای دولت به دلال‌ها بفروشند

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۹۷

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران گفت: اگر به تولید و خودکفایی بی‌توجهی کنیم به دوران سال 85 بازمی‌گردیم و مانند آن دوران به اولین واردکننده گندم در جهان تبدیل خواهیم شد.

علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص میزان نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شده توسط شورای اقتصاد اظهار کرد: ما از دولت متوقع نیستیم تنها صحبت ما این است که بر اساس اصول علمی، کارشناسی و فنی هزینه‌های یک واحد متعارف که در قانون هم آمده بررسی شود و یک سود 15 درصدی برای زارع در نظر بگیرند. ما به قیمت 1470 تومان نرخ اعلام شده برای گندم اعتراض داریم.

وی افزود: امسال سومین سالی بود که قیمت گندم پس از افزایش 2/4 درصدی در سال 93 تغییری در آن به وجود نیامده بود. با دست‌کاری جدول قیمت به جای 13 درصد، 10/5 درصد قیمت را افزایش داده‌اند اما مردم فکر می‌کنند این قیمت، 13 درصد نسبت به قبل افزایش داشته است. قیمت اعلام شده نه قیمت کارشناسی شده وزارت جهاد کشاورزی است و نه انتظار کشاورزان را در بحث هزینه‌های تولید برآورده می‌کند.

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران در رابطه با امکان واردات گندم تصریح کرد: تبعات ناشی از این قیمت باید بررسی شود. کسانی که تصمیم می‌گیرند احتمالا به اعتباراتی فکر می‌کنند که با آن می‌توانند گندم ارزانتر و به قول خودشان کیفی‌تر از خارج وارد کنند. علی‌رغم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تعیین کردند که حمایت از تولید داخل و توجه به زندگی و معیشت کشاورز و تولید کننده بود متاسفانه هیچ‌کدام از این موارد در قیمت‌گذاری لحاظ نشده است.

وی افزود: همین تورم امسال را که حدود 21 درصد اعلام کردند باید در قیمت لحاظ می‌کردند. اگر قیمت محصولات بین 30 تا 35 درصد اضافه نشود، کشاورز تمایل به کشت گندم و کالای استراتژیک نخواهد داشت و به دنبال محصولاتی می‌رود که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد. در حال حاضر هم این قیمت اثر سوء بر تولید خواهد گذاشت.

ایمانی با اشاره به این نکته که بی‌توجهی به تولید سطح عملکرد را کاهش می‌دهد، اذعان داشت: خودکفایی در سال 93 باعث شد ضریب امنیت خوداتکایی ما در سایر محصولات هم افزایش پیدا کند اما به تولید بی‌توجهی کردیم. در زمانی که در سال 85 تورم بر روی 40 درصد بود قیمت گندم ثابت ماند مانند همین اتفاقی که در حال حاضر افتاده است و باعث شد به سمت کاهش عملکرد در واحد سطح برویم و ما را در ردیف واردکنندگان اول جهان در مقوله‌ گندم قرار داد.

وی با تاکید بر انتظار مردم از نمایندگان منتخب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌توجهی به بخش تولید باعث می‌شود که همان اتفاقات تکرار شود و ما این گله و ناراحتی را از نمایندگانمان داریم که به عنوان کسانی که باید مدافعان ما باشند و ناظر بر اجرای قانون باشند در حق تولید کوتاهی می‌کنند. باید این معضلات را حل کنند، کشاورزان توان تحمل این‌همه بی‌مهری را از جانب مسئولان و نمایندگان ندارند.

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندمکاران خاطرنشان کرد: کشاورزان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، هم شرایط سخت معیشتی و اقتصادی و هم هزینه‌های تولید که مواد اولیه آن چندین برابر افزایش پیدا کرده است. ما از نمایندگان انتظار داریم به این مسئله ورود پیدا کنند و دولت را مجاب کنند.

وی افزود: در آیین نامه داخلی مجلس آمده در صورت عدم اجرای قانون توسط دولت و دستگاه‌های مسئول نمایندگان مجلس می‌توانند به این موضوع ورود پیدا کند و در صورت تمکین نکردن به قانون آنها را به قوه قضائیه معرفی کنند.

ایمانی با تاکید بر مسئله قاچاق گندم عنوان کرد: زمانی که نتوانیم قیمت را در کشور متعارف کنیم و از طرف دیگر قیمت در خارج از مرزها بالاتر از قیمت داخل باشد قاچاقچیان وسوسه می‌شوند و این اتفاق طبیعی است همانگونه که در سوخت اتفاق افتاد.

وی گفت: کشاورزی که تولید محصول داشته اگر ببیند دلال کیلویی 10 تومان بیشتر از نرخ دولتی از کشاورز گندم را می‌خرد برای کشاورز به صرفه‌تر است که محصولش را به دلال بفروشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز