خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش 40 درصدی تولید سیب به دلیل سرمازدگی/ صادرات سیب مربوط به محصول امسال نیست/ افزایش چهار برابری هزینه حمل و نقل نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۶۲۳

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی بابیان اینکه اگر صادرات سیبی هم بوده متعلق به سیب سال گذشته است،گفت: مشکل اصلی ما گرانی حمل و نقل است که حدود 4 برابر نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و هزینه صادرات را بسیار افزایش داده است.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص میزان تولید سیب در کشور اظهار کرد: حدود 35 تا 40 درصد تولید سیب نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که دلیل آن سرمازدگی در فروردین و اردیبهشت بود که به تولید، خسارت بسیاری را وارد کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی اتحادیه این است که ما در 6 ماهه دوم سال با کمبود سیب نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیب در بازار خاطرنشان کرد: این کاهش 40 درصدی باعث شده قیمت این محصول در بازارهای تولید افزایش چشمگیری داشته باشد. قیمت سیب که سال گذشته بین هزار تا 1500 تومان بود امسال حدود 2500 تا 3500 تومان در باغات قیمت‌گذاری شده است.

نورانی افزود: البته مقداری هم هزینه‌های تولید و حمل و نقل افزایش یافته است و به صورت کلی سیب امسال اوضاع خوبی در بازار نخواهد داشت اما در بحث مرکبات شرایط بهتری داریم.

وی با اشاره به عدم دخالت خشکسالی در کمبود سیب در کشور تشریح کرد: سیب از محصولات صادراتی ماست. شاید در برخی مناطق مانند سمیرم که امسال آب کمتری داشتند و بحران خشکسالی را پشت سرگذاشتند باغات سیب از دست رفته باشد اما در مجموع نمی‌توان گفت کمبود سیب مربوط به خشکسالی است بلکه بیشترین ضربه را ما از سرمازدگی بهاره داشتیم و قیمت میوه‌های هسته دار مانند شلیل، هلو، آلو و گیلاس به صورت نجومی بالا رفت.

*صادرات سیب مربوط به محصول سال گذشته است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که برخی صادرات سیب در سال 97 را 8 برابر بیش از سال گذشته اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: اگر صادرات سیبی هم بوده متعلق به سیب سال گذشته است. ما در فروردین و اردیبهشت صادرات داشتیم اما محصول جدید نبود.

وی افزود: در سال جدید چیدن سیب پاییزه تازه شروع شده و سیب تابستانه آنقدر نبود که به صادرات برسد. در نتیجه پیش‌بینی ما این است که امسال تولید نسبت به سال گذشته بسیار کاهش داشته باشد.

نورانی اظهار داشت: اعتصاب کامیون‌دارها فقط چند روز در بازار میوه و تره‌بار اخلال ایجاد کرد و از این بابت متضرر نشدیم. در بحث صادرات هم ما مشکل صادرات نداریم. مشکل اصلی ما گرانی حمل و نقل است که حدود 4 برابر نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و هزینه صادرات را بسیار افزایش داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز