خبرگزاری کار ایران

تولید نفت میادین سیوند و اسفند 16 هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۶۳۴

امضای قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ علاوه بر اینکه نخستین قرارداد اجرایی شده از طرح های 34 گانه شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش تولید از میادین نفتی است، امکان افزایش توان تولید نفت این میدان ها به میزان روزانه 16 هزار بشکه در روز را فراهم می سازد.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت ایران، با امضای قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران،‌ توان تولید از منطقه سیری فلات قاره به میزان 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

عبدالحمید اسفندیارپور، معاون مدیر عامل و مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران در تشریح جزییات این قرارداد می گوید: قرارداد خدمات منهدسی، خرید کالا،‌ حفاری، تکمیل، راه اندازی و تامین مالی چاه های میادین سیوند و اسفند در منطقه سیری میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران امضا شده و نخستین بسته از طرح های نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی شرکت ملی نفت ایران است.

وی اضافه می کند: بر اساس این قرارداد حفاری و تکمیل 13 حلقه چاه در میدان های نفتی سیوند، اسفند و دنا در مدت 20 ماه انجام شده و میزان تولید میدان های مذکور تا 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

معاون مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه، انجام این پروژه را به صورت EPDF و در قالب هشت بسته کاری عنوان کرده و می گوید: این پروژه در مدت 20 ماه و با مبلغ تقریبی 105 میلیون یورو انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران نیز با اشاره به تجارب مثبت این شرکت در توسعه میادین و همکاری های مشترک با شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران می گوید: تعامل موثر مجموعه پیمانکاری و کارفرما می تواند بر سرعت اجرای پروژه بیفزاید و با استناد به تجارب قبلی این شرکت با کارفرمای طرح، می توان گفت که امکان انجام این پروژه طی مدت زمانی کوتاهتر از 20 ماه نیز امکان پذیر است.

رهام قاسمی اضافه می کند: این قرارداد به دور از مسائل فرآیندی منعقد شده و 3 بخش کلی در حوزه حفاری را در بر می گیرد.

وی ادامه می دهد: اولین بخش مربوط به تامین دکل حفاری است که با توجه به در اختیار داشتتن 2 دستگاه سوپر رینگ و سابقه قابل قبول این دستگاه ها در حفر 11 حلقه چاه در فاز 20، به کارگیری در لایه نفتی پارس جنوبی و میدان نفتی فروزان، در این حوزه با قدرت وارد خواهیم شد.

قاسمی همچنین تجربه هشت ساله شرکت پترو ایران در تامین سرویس های خدمات حفاری به دکل های شرکت نفت فلات قاره ایران  و به ثمر رسیدن قراردادهایی به ارزش 500 میلیون دلار با این شرکت را ضامن دیگری برای اجرای پروژه نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان های سیوند، دنا و اسفندیار می داند.

به گفته وی تنها چالش پیش روی این شرکت تامین حدود 40 درصد از تجهیزات و کالاهای موردنیاز برای اجرای این پروژه است که با تعامل مثبت با شرکت نفت فلات قاره ایران مرتفع می شود.

بر اساس این گزارش،‌ قرارداد خدمات نگهداشت و افزایش توان تولید میدان های نفتی اسفند، سیوند و دنا‌ نخستین قرارداد اجرایی شده از طرح های 34 گانه شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش تولید از میادین نفتی است که با اجرایی شدن آن، توان تولید نفت این میدان ها به میزان روزانه 16 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

این قرارداد میان شرکت نفت فلات قاره ایران (کارفرما) و شرکت مهندسی و توسعه پترو ایران (پیمانکار) منعقد شده و هدف اصلی از اجرای آن حفاری، تعمیر و تکمیل 13 حلقه چاه در میادین سیوند (سیری C) و اسفند (سیری E) است که از این تعداد چهار حلقه چاه جدید،‌ 6 حلقه حفاری مجدد و 3 حلقه تعمیری خواهد بود.

این پروژه به طور کامل با توان کارشناسان و متخصصان کشورمان اجرا شده و مالکیت دستگاه های به کار گرفته شده نیز ایرانی است که با به کارگیری هر دستگاه حفاری،‌ حدود 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

شرکت ملی نفت ایران در راستای نگهداشت و افزایش توان تولید از میدان های نفتی و گازی، ‌34 پروژه طراحی کرده است که 28 طرح توسعه ای در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، چهار طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران و 3 طرح نیز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تعریف شده است و توسعه میدان های اسفند،‌ سیوند و دنا به عنوان نخستین قرارداد از این طرح ها به مرحله اجرا رسیده است.

میدان نفتی اسفند ( سیری E ) در 18 کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری واقع شده و شامل پنج سکوی دریایی، متشکل از 3 سکوی چاه، یک سکوی بهره برداری و یک سکوی مشعل است. این میدان دارای 29 حلقه چاه تولیدی و تزریقی بوده و تولید نفت از این میدان در حال حاضر حدود 60 هزار بشکه در روز است. میدان نفتی سیوند ( سیریC) با 18 حلقه چاه و میدان دنا (سیری D ) با 24 حلقه چاه در غرب جزیره سیری قرار دارند و حدود 100 کیلومتر بالای خط مرزی قرار دارند. تولید این میادین حدود 30 تا 35 هزار بشکه در روز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز