خبرگزاری کار ایران

مدیر پژوهش وفناوری شرکت ملی گاز ایران:

رویداد استارت‌آپ دموی صنعت گاز هفته آینده برگزار می‌شود / تامین نیازها با استفاده از روش‌های جدید فناوری

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۷۴۲

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: در رویداد هفته آینده بعد از فراخوان فن‌بازار 32 طرح مرتبط با گاز ارائه شده که بعد از ارزیابی 23 عنوان به کمیته داوری ارجاع شد و تعداد 17 طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت عنوان شد که از این تعداد 14 طرح دانش‌بنیان و سه طرح غیردانش‌بنیان هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید پاک‌سرشت در نشست خبری با بیان اینکه هفته آینده رویداد استارت‌آپ دموی صنعت گاز برگزار می‌شود، اظهار داشت: فن‌بازار تخصصی صنعت گاز از سال 96 با همکاری فن‌بازار ملی و پارک فن‌آوری پردیس آغاز به کار کرد.

وی افزود: فن‌بازار یک رویداد جدید و تعامل با ذینفعان فناوری است سابقه آن در دنیای پیشرفته بسیار زیاد است اما در کشور ما جوان است و ما در این حوزه تجربه زیادی نداریم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با تایید مدیریت شرکت گاز اولین فن‌بازار تخصصی در این شرکت شکل گرفته است گفت: در ارتباط با موضوع فن‌بازار از تجربیات استفاده کردیم و این عرصه محل ارتباط عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در بخش گاز نیازها را شناسایی کرده، اولویت‌بندی و در معرض دید عرضه‌کنندگان که همان شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری هستند قرار می‌دهیم و به این ترتیب فضای کسب و کار برای تامین نیاز واقعی صنعت گاز ایجاد می‌کنیم تا بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان پیوند واقعی صورت گیرد و خودمان نیز نقش تسهیل‌گر را خواهیم داشت.

پاک‌سرشت یادآور شد: هدف فن‌بازار معرفی توانمندی شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ دمو به متقاضیان است. البته ما در نمایشگاه نفت سال جاری سعی کردیم خیلی از شرکت‌ها را شناسایی کرده و به اطلاع متقاضیان و سرمایه‌گذاران برسانیم. در کنار آن برنامه تامین نیاز فناورانه را تنظیم کردیم که از جمله آنها تورهای فناوری بازدید از واحدهای عملیاتی است که عملا شرکت‌های دانش بنیان که دارای انگیزه هستند حضور پیدا می‌کنند و همکاران واحدهای عملیاتی در بازدید از پارک علمی و فناوری ارتباط موثری با آنان خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن سعی کردیم از طریق مجموعه فن‌بازار مجموعه را شناسایی کرده که هدف اصلی آن برقراری ارتباط موثر بین متقاضی و عرضه کننده است.

پاک‌سرشت همچنین گفت: علاوه بر آن یکی از نیازهای ما تامین مالی است که رویکرد فعالیت فناوری، مشارکت با سرمایه‌گذار واقعی بوده که از آنان نیز دعوت به عمل آمده است و در این راستا صندوق پژوهش و فناوری از جمله بازیگران هستند.

وی با بیان اینکه با استفاده از این فناوری فضای کسب و کار تغییر می‌کند و به سمت استفاده از دانش داخلی می‌رود خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها قابلیت ورود به این فضا را دارند و ما باید این عرصه را فراهم کنیم.

پاک‌سرشت یادآور شد: ما امکان استخدام در این بخش نداریم اما فضای جدید کارآفرینی بوده که برای تامین نیاز گاز از روش‌های جدید استفاده می‌کنیم و شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران ورود می‌کنند، در عین حال  فضا را برای شرکت‌های کوچک نیز آماده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در رویداد هفته آینده بعد از فراخوان فن‌بازار 32 طرح مرتبط با گاز ارائه شده که بعد از ارزیابی 23 عنوان به کمیته داوری ارجاع شد و تعداد 17 طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت عنوان شد که از این تعداد 14 طرح دانش‌بنیان و سه طرح غیردانش‌بنیان بوده‌اند البته در این مرحله ضرورت دانش‌بنیان بودن مهم نیست بلکه پیشنهاد اهمیت دارد و از این 17 طرح پیش‌بینی می‌شود که شش یا هفت طرح منتخب شود.

وی بیان کرد: هدف این است که این تعداد منتخبان طرح خود را عرضه کنند و به سمت قرارداد بین دارنده طرح و مجموعه سرمایه‌گذار برویم. انتظار می‌رود بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهندگان مراکز علمی حضور داشته باشند تا زنجیره فعالیت تکمیل شده و الگوی فرهنگی ایجاد شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز تصریح کرد: رعایت موضوعات ایمنی و صرفه‌جویی از طریق شرکت‌های نوپا نیاز به دانش روز دارد که در صدد برآمدیم از این طرح‌هایی که قابلیت استفاده و کاربرد در صنعت گاز را دارند استفاده کرده و طی رویدادی آنها را عرضه کنیم تا کسانی که قابلیت استفاده از محصول را دارند، بهره‌برداری کنند. متقاضیان ممکن است پالایشگاه‌های گاز، انتقال گاز و یا حتی خانه‌های مردم جهت افزایش ایمنی باشد و بر حسب اینکه محصول چه استفاده‌ای دارد ذینفعان و بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران دعوت می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما تا حد ممکن ارتباط برقرار کردیم. تورهای فناورانه برپا کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی‌هایشان را شناسایی کردیم.

در ادامه این نشست صابری، معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: تجارت فناوری و همکاری با شرکت ملی گاز تعریف کردیم و در این راستا قراردادی منعقد شد که اصل بحث این است که در فن‌بازار باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود.

وی افزود: صاحبان ایده مورد نظر فن‌بازار هستند و فن‌بازار نهادی برای تجارت فناوری است ما از طرفی با عرضه‌کنندگان طرح و از سوی دیگر با متقاضیان در ارتباط بودند. تقاضاکنندگان سرمایه‌گذاران شرکت‌های صنعتی می‌توانند باشند.

صابری اظهار داشت: فن‌بازار سازوکار حرفه‌ای تعریف می‌کنند و اکنون 80 بروکرو در بازار ایجاد شده و سازوکار قانونی فراهم شده و در اختیار طرف عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های صنعتی متقاضی تقاضا را از بازار بین‌المللی خرید می‌کنند و با خرید محصول فناوری مهندسی معکوس انجام می‌دهند اما فن‌بازار از ظرفیت داخلی استفاده می‌کند و شرکت‌های نوپا عرضه‌کننده هستند.

صابری یادآور شد: ما در حال حاضر در 17 منطقه فن‌بازار منطقه‌ای داریم که طی چند هفته آ‌ینده دو استان دیگر به آنها اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که فن‌بازار تخصصی شکل بگیرد تا ضمن اینکه در مناطق کشور فن‌بازار منطقه‌ای داشته باشیم فن‌بازار تخصصی نیز ایجاد شود تا عرضه‌کننده به متقاضی متصل شود.

معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس گفت: از سال 93 با همکاری بورس اولین بازار مبتنی بر دارای فکری تشکیل شد که 200 دارایی فکری عرضه شده که تاکنون 20 مورد معامله شده که ارزش آنها 29 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران با این مبحث آشنا هستند و در کنار سازمان بورس قوه قضائیه نیز به عنوان ضلع سوم کمک کرد که این مرکز قانونی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز