خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اتحادیه اوپکس:

تشریح برنامه بخش خصوصی برای فروش نفت / انتقاد از چندگانگی در تصمیم گیری‌های دولت / زمان بحران اقتصادی در دولت هاشمی همه می‌دانستند تکلیف کشور چیست

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۲۲۴

زمان هاشمی کشور دچار بحران شد همه گفتند سیاست تعدیل را کنار بگذارند و سیاست تثبیت اقتصادی را اعمال کنند، قیمت ارز و کالاها را کنترل کنند، کوپن توزیع کنند تا بحران را پشت سر بگذاریم، همه فهمیدند تکلیف کشور چیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در نشست خبری اظهار داشت: آمار 6 ماهه نشان می‌دهد 4 میلیارد و 365 میلیون دلار به عراق داشتیم در حالی که سال گذشته 3 میلیارد و 100 میلیون دلار بود و این نشان دهنده افزایش 31 درصدی صادرات به عراق است بنابراین این روند رو به افزایش است.

تقویت توریسم همزمان با افزایش نرخ دلار

وی افزود: با توجه به مشکلات افزایش قیمت ارز در اقتصاد کشور ما در زمینه صادرات و  توریسم سود برده ایم به طوری که 75 درصد سفر خارجی عراقی ها به ایران بوده است و و روند تجاری خوب است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در زمینه پیمان ارزی عراق مستثنی شده بود و اکنون عراق را هم شامل می شود، گفت: این موضوع قطعا مشکلاتی را ایجاد کرده و باعث شده طی چند روز گذشته شاهد کاهش صادرات باشیم که سردرگمی و نگرانی ایجاد کرده، ضمن اینکه اگرهم صادراتی صورت می گیرد به نام دیگران است و این قابل درک نیست. 

گمرک هوشیار باشد

وی تصریح کرد: مثلا در مرز دلاری 400 تومان از صادر کننده می گیرند و به نام حق العمل کاری کالا صادر می کنند این افراد کارت بازرگانی یک بار مصرف دارند در این خصوص لزوم هوشیاری گمرک را می طلبد که کنترل کرده و اجازه ندهد کسی که سابقه صادرات ندارد بتواند کار کند.  

سخنگوی اوپکس همچنین بیان کرد: دولت تصمیم بگیرد و این مصوبه را اصلاح کند اکنون بسیاری از کالاهایی که یارانه دریافت می کنند و دولت حمایت کرده و مجبور شوند ارز رابرگردانده و از سامانه نیما عبور کنند منطقی نیست، ضمن اینکه اعتقاد داریم ارز به چرخه اقتصادی برگردد.   

حسینی ادامه داد: اکنون دیدیم که خواب ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قیمت نفت تعبیر نشد و امروز نفت به 80 دلار رسیده و پیش بینی این است که به 100 دلار برسد. مجمع نظارتی اوپک با افزایش تولید اوپک و غیراوپک موافقت نکرد و فقط اجازه داد 1.8 میلیون بشکه ای که به علت کاهش تولید ونزوئلا، لیبی و نیجریه کاهش می یابد برگردد و این در حالی است که 2.7 میلیون بشکه کاهش داشته ایم و در حد 300 تا 400 هزار بشکه اضافه خواهد شد و پیش بینی می شود تاثیری روی بازار نفت نگذارد. به همین دلیل بعد از نشست اوپک در الجزایر شاهد روند افزایش قیمت هستیم و این خبر خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین عدم تبعیت اوپک و هم بیانیه اتحادیه اروپا به صراحت ادامه خرید و همکاری بانکی با ایران در آسیانه اجلاسی که ترامپ برنامه ریزی کرده جریانی علیه ایران راه بیندازد مثمر ثمر است، و این  دیپلماسی موفق کشور را می رساند که موفق شد قبل از موضع گیری ترامپ حمایت ها را از کشورهای اروپایی بگیرد. 

حتی اگر یک نفر خریدار در بورس نفت پیدا شود خوب است

حسینی در ادامه به بحث بورس نفت اشاره و اظهار داشت: هیات دولت مصوب کرده که بورس نفت راه اندازی شود و امکان حضور بخش خصوصی در بازار جهانی نفت فراهم شود، ما روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت صادر کردیم وقتی به زمان تحریم می رسیم کسی سازوکار را نمی داند، قائدتا باید صادرات کاهش پیدا کند، در تحریم قبلی ابتدا صادرات کاهش یافت بعد از چند ماه برای کشتیرانی، اسناد و نقل و انتقال بانکی راه حل پیدا کردیم اکنون می توانیم انتظار داشته باشیم که در آغاز کار کاهش داشته باشیم و حتی در بورس عرضه داشته باشیم اما کسی خریدار نباشد، حتی اگر یک نفر پیدا شود با توجه به اینکه 20 درصد هم ریالی پرداخت شود که نقل و انتقال پول حل شود حرکت خوبی است.

وی افزود: اگربورس نفت تداوم پیدا کند حتما بخش خصوصی در صادرت نفت خام و میعانات و فرآورده ها کمک می کند، در دو سال آخر تحریم قبلی بسیاری از اعضا اصلی تامین کنندگان بنزین و گازوئیل کشور بودند و مازوت و فرآورده نیز صادر می کردند.

وی با انتقاد از چندگانگی تصمیم گیری در دولت اظهار داشت: برخی تصمیمات را روسای سه قوه می گیرند و فرا قوه ای است، هیات دولت تمصمیات جدا و بانک مرکزی جدا می گیرد. اکنون نظام چانه زنی در اقتصاد کشور راه افتاده وذینفعان هر بخشی فشار می آورند و امتیاز می گیرند. مثلا روز اول دلار 4200 تومانی به نفع واردکندگان و به ضرر صادرکنندگان بود بعد سامانه نیما شکل گرفت پتروشیمی ها می بایست در سامانه نیما ارز را عرضه کنند عراق و افغانستان را استثنا کردند، وزارت بازرگانی آیئین نامه نوشت که سقف 5 درصد بیشتر در بورس امکان رقابت ندارد اکنون حذف سقف رقابت را هیچکس باور نمی کند.

حسینی یادآور شد: دولت اگر تمصیم جدی بگیرد و کار کارشناسی در مرحله صفر با حضور بخش خصوصی، تشکل ها، قوا داشته باشد تا مشکلات حل شود.

چگونگی عبور از بحران اقتصادی در زمان هاشمی

وی بیان کرد: زمان هاشمی کشور دچار بحران شد همه گفتند سیاست تعدیل را کنار بگذارند و سیاست تثبیت اقتصادی را اعمال کنند، قیمت ارز و کالاها را کنترل کنند، کوپن توزیع کنند تا بحران را پشت سر بگذاریم، همه فهمیدند تکلیف کشور چیست، اکنون چندگانگی تصمیم گیری است و این چانه زنی بر بخش های قدرتمند اقتصاد کشور اثر می کند و اعضای اتحادیه بیشترین آسیب را می بینند زیرا ما نه یارانه دو نه سوبسید دریافت می کنیم و هزینه ها با دلار آزاد است، می گویند ارز را درسامنه نیما عرضه کنیم که شدنی نیست.

سخنگوی اوپکس تاکید کرد: دنیا برای این موضوعات راه حل دارد همه دنیا رگولاتوری به رسمیت شناخته شده و نظام کارشناسی کل زنجیره ارزش بازار را ساماندهی می کند و هر روز در بازار دخالت نمی کنند منافع ملی، تولیدکننده و مصرف کننده را می‌ببیند تا کل زنجیره ارزش را ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه در قانون، وزارت نفت و شورای رقابت داریم در دولت تصویب نشده، اگر اعتقاد داریم زنجیره هایی که مصرف کنندگان متعددی دارند بخواهند از این وضعیت چندگانگی نجات پیدا کنند به نظام رگولاتوری تن بدهیم تا هر بخش در اقتصاد کشور دچار مشکل شد جایی برای تظلم خواهی باشد.

حسینی درباره راه اندازی بورس نفت گفت: برای فروش نفت توسط بخش خصوصی ابتدا سوال این بود که آیا بابک زنجانی خلق نمی شود؟ چه تضمینی است که پول نفت برگردد؟ما گفتیم سازوکار بورس فعال شود،عرصه شفاف و رقابتی است و نگرانی هایی که جامعه بابت ورود نیروی انتظامی و بابک زنجانی داشت رفع می شود. اعتقاد داشتیم ظرفیت بخش خصوصی در ایران و خارج از کشور می تواند فعال شود، اگر نتوانیم پول بدهیم مقصد می تواند چین، آسیا و یا کشورهایی که با آنها مراوده داریم،  باشد، راه را باز کنیم افراد به طرف بازاریابی می ورند و سازوکاری فراهم می شود که خارج از مقرات بانکی و پولی کار انجام شود، ما ناامید نیستیم وظیفه دولت نیز این است که راه باز شود.

وی درباره قیمت فروش نفت در بورس نیز گفت: سیستم معاملات نفت وزارت نفت کاملا شفاف است امور بین املل شرکت ملی نفت قیمت ها را اعلام می کند و همه معاملات بر  این مبنا انجام می شود، بخش خصوصی هم با همان قیمت می فروشد، دور قبل تحریم هم شرکت نفت تخفیف تا 6 دلار را پیش بینی کرده بود به برخی مدت خرید می داد برای برخی حمل مهم بود اکنون نیز شورای امنیت ملی برای افزایش صادرات اجازه می دهد.

در تحریم قبلی نفت بخش خصوصی یک بشکه هم نفروخت

حسینی گفت: دفعه قبل هیچکس از بخش خصوصی نفت نفروخت و حتی محموله های بابک زنجانی هم به فروش نرفت و برگشت و بدهی بابک زنجانی نیز به این دلیل بود که پول گرفته بود که منتقل کند اما برنگرداند در آن دوره بخش خصوصی در کاندنسیت و میعانات گازی و فرآورده موفق بود.

حسینی درباره فروش میعانات گفت: وزارت نفت تا روزی که با شرایط عادی بفروشد برای میعانات تخفیف نمی دهد، ممکن است میزان فروش را کاهش دهد اما  قیمت را نمی شکند. اما به نتیجه اجلاس سازمان ملل و عملیاتی شدن بیانیه اتحادیه اروپا نیز بستگی دارد.

وی در خاتمه فعال شدن ارز دیجیتالی که نیاز به نقل و انتقال ارز نباشد را موثر دانست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز