خبرگزاری کار ایران

در «شهر گردشگر» چه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۳۰۴

نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گزاری گردشگری (شهر گردشگر) از ۴ تا ۷ شهریور ماه در حالی به کار خود پایان داد که انتخاب محل دائمی نمایشگاه های بازار بزرگ ایران (ایران مال) به عنوان محل برگزاری بر جذابیت های آن افزوده بود.

به گزارش ایلنا،  این نمایشگاه به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در روزهای ۴ تا ۷ شهریور ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در قطب جدید گردشگری ایران ( ایران مال) برگزار و شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت ها و امکانات موجود در صنعت جهانگردی، هتلداری و صنایع وابسته و آشنایی بیشتر مردم با جاذبه های گردشگری خصوصاً در استان های بکر و ناشناخته را در اولویت های اهداف برگزاری خود قرار داده بود.

ایجاد زمینه های تعامل میان ارگان های دولتی و بخش های خصوصی در شاخه گردشگری، شناسایی مشکلات، موانع و نقاط قوت و ضعف این حوزه و ارتقای جایگاه این صنعت در میان مسئولان دولتی و بخش خصوصی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است.

هتل ها، مراکز اقامتی و سیاحتی، مؤسسات مالی و بانک ها، بیمه ها، مراکز آموزش هتلداری، نشریات تخصصی، استارت آپ ها، سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری استان ها، صنایع مرتبط با تجهیزات هتلداری و آژانس های هواپیمایی از ارگان ها و نهادهایی بودند که به ارائه توامندی های خود پرداختند و آمارها حکایت از آن دارند که در مجموع ۱۸۵۰۰ نفر از نمایشگاه بازار بزرگ ایران که این روزها به شهر گردشگر معروف شده است؛ بازدید کردند.

شهر گردشگر، یعنی نگرش متفاوت به داشته های ذاتی شهر و فعال کردن منابع آن برای توسعه اقتصادی-اجتماعی از منظر گردشگری و درواقع یک مکتب جدید در برنامه ریزی شهری است که استراتژی خاص خود را دارد و به معنی تغییر در استراتژی توسعه با حداقل هزینه و بیشترین بهره برداری از داشته های موجود و ذاتی شهر است و شاهد و مثال بارز آن، برخی کشورهای همسایه اند که با ساخت مال و بهره برداری از آن متحول شده اند.

همچنین در این نمایشگاه ۴ روزه ۱۵ کارگاه آموزشی با موضوعاتی چون معرفی ظرفیت های گردشگری کشور، بررسی نقش مجتمع های تجاری در صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگر محور و فرهنگ برخاسته از آن، گردشگری سبز و نهادینه کردن آن در جامعه، صنعت بوم گردی در ایران، نقش گردشگری در کارآفرینی و اشتغال و ... برگزار شد تا گامی مؤثر در جهت ارتقای سواد اجتماعی بازدیدکنندگان در زمینه گردشگری و جایگاه آن در کشور برداشته شود.

به علاوه دکتر رامین سمیع زاده، مدیر عامل شرکت نمایشگاهی ایران مال در مصاحبه ای با بخش اطلاع رسانی نمایشگاه اعلام کرد: در مجموع ۱۶۹ غرفه در مساحتی بالغ بر ۱۲۶۰۱ مترمربع به ارائه دستاوردهای خود پرداخته و فضای نمایشگاه شاهد حضور مقامات بلند پایه کشوری در حوزه گردشگری بود. علاوه بر دکتر علی اصغر مونسان و مهندس محب خدایی که به عنوان رئیس و معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمین مازلی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و حمید یزدانی، مکرمی فر، صابری و علی محمدی مدیر کل اداره های میراث فرهنگی قم، خراسان رضوی، البرز و تهران از مهمانان ویژه این نمایشگاه بودند.

دکتر اثنی عشری مدیر کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده مردم و مقامات دولتی از این نمایشگاه، از پوشش خبری مناسب این رویداد سخن می گوید.

وی با اشاره به پوشش گسترده رادیویی و تلویزیونی اخبار برگزاری نمایشگاه، از انتشار ۹۶ خبر در رسانه های مختلف مکتوب و مجازی می گوید و اضافه می کند: از این تعداد، ۲۲ خبر در روزنامه های کثیرالانتشار، ۹ خبر در خبرگزاری ها و ۶۵ خبر در سایت های خبری منتشر شده است.

وی استقبال رسانه ها از برگزاری نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: ۷۸ درصد خبرهای منتشر شده درباره نمایشگاه مثبت، ۱۸ درصد خنثی و ۴ درصد منفی بوده است که نشان دهنده توجه ویژه رسانه ها به برگزاری این واقعه خبری است.

اثنی عشری با تشکر از رسانه های خبری برای پوشش مناسب و حمایت از برگزاری این نمایشگاه، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک تعامل بیشتری با رسانه های خبری برای انعکاس حوادث شهر گردشگر انجام شود.

گفتنی است که مجتمع چند منظوره تجاری ایران مال که در بین دو کلان شهر تهران و کرج واقع شده؛ مجموعه ای از جاذبه‌های اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و رفاهی را در خود جای داده است.

مساحت عرصه این بازار تجاری- فرهنگی بالغ بر ۳۲ هکتار و مساحت بنای ساخته شده تاکنون۱۳۵۰۰۰۰ متر مربع است و در میان ۵ مال بزرگ دنیا جا خوش کرده است؛ تا آنجا که بسیاری از مال‌پژوهان آن را بزرگترین بازار تجاری چند منظوره خاورمیانه می‌دانند که این موضوع برای کشوری که سایه سرد تحریم‌ها همیشه آن را آزرده است، افتخاری بزرگ است.

این مجموعه به دست مهندسان توانای داخلی و با مشاوره شرکت‌های مطرح جهانی درحال آماده سازی است و شاهکاری از معماری ایرانی- اسلامی را در نگاهی به معماری مدرن با تعبیه بازار سنتی، مسجد بزرگ جامع محمد رسول الله (ص)، باغ ماهان، باغ دیدار، شربت خانه ها و رستوران‌های سنتی و باغ کتاب در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد داد.

نکته قابل توجه در تعبیه این مجموعه عظیم، استفاده از مقوله اقتصاد فرهنگ برای درآمد زایی است، به نحوی که اختصاص ۷۰ درصد از بنای این مجموعه به مباحث فرهنگی، تفریحی، رفاهی حیرت همگان را بر‌انگیخته است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی و تکمیل این مجموعه در سال‌های آتی برای ۱۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد که این موضوع فعال شدن خوشه های صنعتی بالادستی و پایین دستی را در  چرخه تأمین، تولید و توزیع به همراه دارد.

امکانات تفریحی، هتل پنج ستاره ۲۸ طبقه با حدود ۳۷۰ اتاق، رستوران‌ها، ۱۲ سالن سینما و گالری‌های تعبیه شده در این مجموعه، زمینه را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی فراهم و سالانه ضمن ارزآوری برای اقتصاد داخلی از خروج مقادیر قابل توجهی ارز ممانعت خواهد کرد.

تعبیه چنین بازارهایی با فراهم کردن فضای رقابت میان کالاهای داخلی و خارجی و جهت دهی به سلیقه گردشگران در استفاده از محصولات داخلی، زمینه را برای صادرات کالا فراهم و تک محصولی بودن اقتصاد کشور را کم رنگ تر خواهد کرد؛ چرا که رونق اقتصادی حکایت از امنیت تجارت در این مرز و بوم دارد که سیاست‌‌های ایران هراسی همه و همه برای جلوگیری از این مهم است.

شایان ذکر است که با وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری در ایران و قدمت چندین هزار ساله، سهم گردشگری ایران از سیر جهانی بسیار ناچیز و سالانه مبالغ هنگفتی ارز به علت نبود امکانات مناسب و عدم شناخت کافی ظرفیت های داخلی از کشور خارج می شود و این موضوع بر اهمیت برگزاری این نمایشگاه می افزاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز