خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۳۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران پرداخت شد/ذخایر همه کالاهای اساسی کشور تامین است

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۶۵۲

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: افرادی که تا ۹۷/۴/۱۴ فروش گندم خود را ثبت کرده‌اند ۵۰ درصد و افرادی که تا تاریخ ۹۷/۲/۲۲ فروش را ثبت کرده‌اند ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ نشست خبری یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی ومدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز شنبه شانزدهم تیرماه در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد.

 در این نشست یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: تاکنون ۳۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران پرداخت شده و ۳۱ هزر میلیارد ریال باقی مانده است که امیدواریم با تلاش همه دست اندکاران این امر طبق برنامه پرداختها انجام شود.

 وی افزود: افرادی که تا ۹۷/۴/۱۴ فروش گندم خود را ثبت کرده‌اند ۵۰ درصد و افرادی که تا تاریخ ۹۷/۲/۲۲ فروش را ثبت کرده‌اند ۱۰۰ درصد مطالبات را پرداخت کرده‌ایم.

وی در ادامه در رابطه با خرید تضمینی دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد:‌در حوزه دانه‌های روغنی در سال گذشته توفیقات خوبی داشتیم و در سال جاری نیز تا به امروز نزدیک به ۲۹۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی، کلزا، آفتابگردان و گلرنگ را تحویل گرفته‌ایم که ۷۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: تا امروز نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال به کشاورزان دانه‌های روغنی پرداخت شده و کشاورزانی که تا ۴/۴/۹۷ کلزای خود را به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی تحویل داده‌اند و در سامانه ثبت شده ۵۰ درصد پرداخت مطالبات داشته‌ایم. کسانی هم که تا تاریخ ۲۲/۳ دانه‌های روغنی خود را تحویل داده‌اند ۱۰۰ درصد مطالبات را دریافت کرده‌اند. تا امروز ۷۸ درصد از مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است و امیدواریم تا پایان این هفته مطالبات کلزاکاران را در مجموعه کل به ۵۰ درصد پرداخت برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کشت چغندر پاییزه تصریح کرد: تا امروز نزدیک به ۸۱۷ هزار تن از چغندرهای کشت پاییزه را تحویل کارخانجات تولید شکر داده‌ایم. کشت پاییزه در دولت جدید رونق گرفته و یکی از سیاست‌های دولت در دوران کم‌آبی است.

وی افزود: از چغندر تولید شده ۸۴ هزار تن شکر به دست آمده است. ما در دو سال گذشته دو کارخانه را به گردانه تولید بازگردانده‌ایم که ۲۰۰ هزار تن از این چغندرها توسط این دو کارخانه جذب شده است.

از ابتدای سال تاکنون نزدیک به نیم میلیون تن از کالاها را ظرفیت خریدشان را ارتقا داده‌ایم و نیم میلیون تن پروژه سیلوسازی به بهره‌برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته به واسطه بازار بین‌المللی آرد که در حوالی کشور ما وجود دارد با کمک دولت سهمی از این بازار به خود اختصاص دادیم. در پایان سال ۹۶ دولت خود را از این گردونه بیرون برد و به کارخانه‌های آرد سپرد.

 مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۷ توانستیم بازارهای آرد را بدون حمایت دولت پایدار و برقرار نگه داریم و ۶۲ هزار تن آرد به کشورهای همسایه صادر کردیم که رشد اقتصادی در پی داشت و پنج هزار اشتغال ایجاد شد. ما در کلان کشور در خصوص سیلو مازاد داریم اما در برخی مناطق با کمبود مواجه هستیم.

سیف در ادامه در خصوص محدودیت‌های مالی عنوان کرد: با وجود همه محدودیت‌های مالی برنامه‌ریزی جدی در تامین نهاده‌ها انجام شد با وجود کاهش ۲۶ درصدی بارندگی ما تاکنون کاهش تولید نداشتیم و در رابطه با تولید گندم پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم. ما با وجود ذخایر نیازمند واردات گندم نیستیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به کمبود آب در کشور و اهمیت این موضوع اظهار کرد: مدیریت یکپارچه آب در بخش کشاورزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که آب باید به چشم منابع طبیعی و محیط زیست نگاه کرد و به کمک این منابع شتافت.

وی در خصوص صادرات گندم تشریح کرد: استراتژی ما بیشتر صادرات محصولات گندم بود و صادرات آرد ناشی از گندم داخلی ممنوع شد. ما در سنوات گذشته مازاد تولید داشتیم که می‌توانستیم توسط آن بازار آرد و مشتقات گندم را به دست آوریم که گندم ما تا ایتالیا و عمان صادر شد. امروز شرایط ما به خاطر اختلاف قیمت ارز، پرداخت یارانه دولتی به محصولات کشاورزی و تولید در حد نیاز داخلی، صادرات مشتقات گندم ممنوع شد اما گندم‌هایی که ورود موقت دارند صادرات آنها انجام می‌شود.

وی افزود: به دلیل کمبود بارش ۱۴.۷ درصد کاهش تولید در مناطق گرمسیر را داشتیم که امیدواریم مناطق سردسیر آن را جبران کنند. ذخایر همه کالاهای اساسی کشور تامین است. مهمترین رکن تنظیم بازار تولید داخلی است و با واردات بازار به دشواری تنظیم می‌شود.امروز در کشور در حوزه گندم، دانه‌های روغنی، شکر و برنج بیشتر به محصول داخلی وابسته هستیم. امیدواریم در تولید برنج در داخل به بیش از دو میلیون تن برسیم و کمبودی وجود ندارد.

سیف در ادامه با اشاره به تعداد روغن عنوان کرد: در حوزه روغن به دلیل اینکه مبادی آن مشخص است رصد کامل صورت می‌گیرد. روغن برای واردات باید گواهی بهداشت مبدأ و تاییدیه بازرسی بین المللی برای دریافت ارز از بانک مرکزی را دارا باشد. روغن توسط سازمان غذا و دارو و استاندارد، بازرسی و آزمایش شده و مجوز کوتاه مدت می‌گیرد.

وی افزود: من مشکل‌دار بودن روغن‌های وارداتی را تکذیب می‌کنم برخی روغن‌های ما به صورت فراریخته وارد می‌شود اما روغن آفتابگردان و کلزا کاملا طبیعی هستد. بذور کلزا هیبرید است و تراریخته نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: امروز کشاورزان ۷۰ میلیارد دلار از تولید ملی را تولید می‌کنند اما در سیاست‌گذاری کسی متوجه آنها نیست، لذا کشاورزان با دلشان زراعت می‌کنند، تمام مطالبات شرکت در حال پیگیری از مراجع قضائی است و بخشی از آن وصول شده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز