خبرگزاری کار ایران

نامه زنگنه به رئیس کنفرانس اوپک:

افزایش تولید فراتر از تعهدات اعضا، ناقض توافق اوپک است/ از آسیب به استقلال اوپک خودداری کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۵۳۱

ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک اعلام کرد که هر گونه افزایش یکجانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها مندرج در صورت جلسه تصمیمات اوپک آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام کند. متاسفانه رفتارهای یک جانبه برخی کشورهای عضو باعث تضعیف بنیان و اساس سازمان ما می‌شود.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان طی نامه‌ای به محمد المزروعی رئیس کنفرانس اوپک بر لزوم پایبندی اعضا به رعایت سقف تولید تاکید کرد و گفت: هر گونه افزایش یکجانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها مندرج در صورت جلسه تصمیمات اوپک آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام کند.

متن نامه به شرح زیر است:

عالیجناب سهیل محمد المزروعی

وزیر محترم انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رئیس کنفرانس اوپک

بر اساس تصمیم اتخاذ شده توسط کنفرانس اوپک مندرج در قطعنامه شماره 174.513 مقرر شد که کشورها تلاش خود برای پایبندی کلی اوپک – 12 عضو و کاهش میزان آن به 100% از تاریخ 1 ژوئیه 2018 تا پایان بازه زمانی مندرج در قطعنامه یاد شده به کار گیرند و مقرر شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک تولید و رصد کرده و مراتب را به رئیس دوره‌ای کنفرانس اوپک گزارش کنند.

انگیزه من از نوشتن این نامه به حضرت عالی این است که اعلام کنم ما در خصوص واگذاری سهمیه تولید یک کشور عضو به اعضای دیگر تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم در واقع بر اساس مندرجات قطعنامه با درخواست از کمیته مشترک وزارتی، نظارت به توافق اوپک – غیراوپک به منظور رصد بازار و گزارش‌دهی به رئیس دوره‌ای اوپک بررسی این موضوع به رئیس دوره‌ای کنفرانس واگذار شده تا از طریق برگزاری کنفرانس فوق العاده و یا مکاتبه با کلیه اعضای اوپک و رسیدن به اجماع این موضوع را حل و فصل کنند.

هر گونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های 171 و 174 اوپک ناقض توافق مورد بحث است. در اینجا از حضرت عالی تقاضا داریم که به کلیه کشورهای عضو منعکس فرمایید که نسبت به تعهدات خود و تصمیمات متخذه توسط اوپک در کنفرانس‌های 171 و 174 پایبند بوده و از انجام هر گونه اقدام یکجانبه که موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود خودداری کنند. ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک اعلام کرد که هر گونه افزایش یکجانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها مندرج در صورت جلسه تصمیمات اوپک آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام کند. متاسفانه رفتارهای یک جانبه برخی کشورهای عضو باعث تضعیف بنیان و اساس سازمان ما می‌شود.

عالیجناب

تصمیمات اوپک به گونه‌ای نیست که بر پایه آن بتوان اقدام برخی از کشورهای عضو اوپک را در دنباله‌روی از خواست آمریکا برای افزایش تولید که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده و به صورت عمومی نیز اعلان شده، توجیه کند. از آنجایی که ما همگی در خصوص سیاست‌زدایی از تلاش‌های اوپک اتفاق‌نظر داریم، نبایستی به دیگران اجازه بدهیم که با اقدامات سیاسی وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار کنند. در حالی که ما ممکن است مواضعی مشابه نظرات اعلام شده توسط هر یک از شرکای غیراوپک خود مثلا روسیه داشته باشیم، اما من از حضرتعالی می‌خواهم که با عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در این برهه تاریخی از اصول بلندمدت، وحدت و منابع اوپک صیانت کنید.

چنانچه دستور فرمائید که نامه حاضر در بین عالیجنابان روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک توزیع شود موجب مزید امتنان خواهد شد.

با احترامات فائقه

بیژن زنگنه

رونوشت: عالیجناب محمد بارکیندو، دبیر کل محترم اوپک جهت ملاحظه و توزیع نامه حاضر بین عالیجنابان روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک.

افزایش تولید فراتر از تعهدات اعضا، ناقض توافق اوپک است/ از آسیب به استقلال اوپک خودداری کنیم

افزایش تولید فراتر از تعهدات اعضا، ناقض توافق اوپک است/ از آسیب به استقلال اوپک خودداری کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز