خبرگزاری کار ایران

خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد؛

ضرورت تغییر نگرش کلان اقتصادی به جای تغییر تیم اقتصادی دولت/ نسخه نهایی برخی از مدیران نسخه خاله خرسه است/سبد معیشت خانوار باید خط قرمز حاکمیت باشد

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۶۵۸

محمدخوش‌چهره گفت: گروه اصلی و هدف دولت که مصالح و منافع ملی را در برمی‌گیرد گروه‌های کم درآمد جامعه هستند که سبد هزینه زندگی و معاش‌شان باید خط قرمزهای دولت‌ها و حکومت‌ها باشد.

محمدخوش‌چهره، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش نرخ تورم اظهار داشت: قطعا‌ رشد نرخ ارز نرخ تورم را افزایش‌خواهد داد زیرا یکی‌ از آثار افزایش بهای ارز و کاهش بهای پول‌ملی، افزایش هزینه‌های تولید و به‌خصوص نهاده‌های تولید است اما موضوعی که حائز اهمیت است میزان، شدت و سرعت نرخ رشد تورم ‌در این راه است.

  پیش از تغییر تیم اقتصادی دولت، باید نگرش‌های کلان تغییر کند

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نارضایتی مردم از گرانی‌های موجود آیا زمان آن فرا نرسیده که تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود؟ افزود: در ابتدا و پیش از تغییر تیم اقتصادی دولت باید نگرش‌های کلان اقتصادی تغییر کند،حکومت باید در اهداف استراتژیک خود، حفظ تعادل‌هایی که در معیشت مردم مهم است را نیز در نظر گیرد.

خوش‌چهره تصریح کرد:  آحاد مردم ‌از گروه‌های متوسط رو به بالا تا گروه‌های مرفه، دارای درآمدهایی هستند اما گروه اصلی و هدف دولت که مصالح و منافع ملی را در برمی‌گیرد گروه‌های کم درآمد جامعه هستند که سبد هزینه زندگی و معاش‌شان باید خط قرمزهای دولت‌ها و حکومت‌ها باشد.

 آثار اختلال در سبد هزینه‌ها همه گروه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

این اقتصاددان گفت: سبدهزینه‌ها شامل مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، آموزش وحمل ونقل است بنابراین‌حتی اگر در جامعه‌ای بخاطر نرخ رشد اقتصادی و یا عدم تدوین سیاست‌های مناسب که نتیجه آن تناقضات بین سیاست‌های اقتصادی است اقتصاد دچار تورم و یا اختلال شود آثار این اختلال در گروه‌های اجتماعی بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی از مواد غذایی نظیر نوشیدنی‌ها مثلا نوشابه اگر بهای این کالا ده برابر شود، برای‌حکومت چندان جای نگرانی ندارد اما آنچه در ایران نگران‌کننده است افزایش قیمت نان، گوشت، لبنیات، تخم مرغ وسایر کالاهای اساسی است که اگر افزایش زیادی ‌پیدا کند مشکل ساز خواهد بود و دولت باید به شدت بر روی افزایش قیمت این اقلام حساس باشد.

خوش چهره اظهار داشت: متاسفانه سابقه‌ای که دولت در مورد رشد قیمت این قبیل اقلام دارد نشان می‌دهد که دولت چندان توجهی به این موضوع نمی‌کند. در حالی‌که قیمت گوشت، لبنیات و شیر و سایر اقلام خوراکی در کشورهای دیگر نظیر کشورهای اروپایی و امریکایی از ایران ارزانتر است در ایران هر روز بهای این اقلام رو به افزایش است.

متاسفانه با موضوع تورم، هدفمند برخورد نمی‌شود

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر آنچه در سبد غذایی مردم است را دولت‌ها به شدت کنترل می‌کنند تا قیمت آنها چندان افزایش پیدا نکند و فرصت را برای تولید انبوه آنها فراهم می‌کنند و دقت می‌کنند که مواد غذایی مردم دچار اختلال نشود.

خوش چهره افزود: متاسفانه با موضوع تورم هدفمند برخورد نمی‌شود و رشد نرخ تورم  گروه‌های آسیب پذیر را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به مسکن نیز گفت: هرچند مسکن در رکود به سر می‌برد اما بی‌توجهی مدیران شهری از یک سو و سوداگری در این زمینه از سوی دیگر و بی‌توجهی‌دولت‌ها که معمولا کنترلی در این زمینه ندارند گروه‌های کم درآمد و فقیر جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.ضمن آنکه اظهارات وتبلیغات ناصحیح در این خصوص هم تاثیر بدتری بر روی این قضیه دارد بنابراین همه این مشکلات به رویکرد کلان دولت در این خصوص برمی‌گردد.

 نسخه نهایی برخی از مدیران نسخه خاله خرسه است

 وی گفت: هر چند برخی از مدیران ممکن است دلسوزی‌هایی‌در این زمینه داشته باشند اما اگر دلسوزی همراه با درک درست اوضاع نباشد نسخه نهایی نسخه خاله خرسه خواهد بود، بنابراین تغییر اول تغییر در نگرش دولت است تا گروه‌های هدف خود را به پایداری برساند وگروه‌های مختلف را دچار آسیب و اختلال نکند، سپس استقلال، امنیت و منافع ملی کشور مطرح می‌شود.

 وی گفت: زمانی که لبنیات وگوشت گران می‌شود تولید ملی هم کاهش پیدا می‌کند زیرا تقاضا کم می‌شود.

خوش چهره با بیان اینکه سود تولیدکننده با دستور نباید کم شود، افزود: برای کاهش نرخ باید سطح تقاضا را افزایش دهند که با سود کمتر در هر واحد تولیدی درجمع بتوانند سود بالایی را دربرداشته باشند.

وی افزود: لبنیات با سود بالای ۲۵ تا ۳۰ درصد تقاضای مردم حتی روستاییان را برای خرید این کالا کاهش داده و بسیاری از افراد این کالا را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

این اقتصاددان ادامه داد: حال اگر تولید این کالا سه برابر شود قطعا افزایش تولید دامداری، تولید شیر و غیره سود تولید کننده و اشتغال را هم افزایش خواهد داد، اما این بی‌توجهی‌ها در بخش کلان اقتصادی و ملی فراتر از تغییرات در تیم اقتصادی است.

با تغییر دو وزیر همه مشکلات حل نخواهد شد

وی با بیان اینکه سابقه اجرایی افراد مهم است اما  تغییر نگرش در دولت مهمتر است، افزود: با ساده‌اندیشی و عدم دقت در ترکیب تیم اقتصادی به لحاظ توانمندی کارکردهای اقتصادی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند پس با تغییر دو وزیر همه مشکلات حل نخواهد شد و این اقدام کاملا اشتباه است.

خوش چهره افزود: در صورتی که تیم اقتصادی خوب دارای نگرش‌های متفاوتی باشند وهماهنگ عمل کنند دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

 ضرورت توجه به منافع بلندمدت در اقتصاد

وی خاطرنشان کرد: ممکن است هرکس دارای تحلیل‌های مختلفی از اقتصاد باشد، اما باید منافع بلند مدت را در نظر بگیرند، اینکه دولت‌ها تنها به قشرهای آسیب پذیر کمک کنند و پرداخت‌هایی به آنها داشته باشند از نگرش‌های غلط است که در کل دنیا مطرود شده و با شکست مواجه شده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال دولت یازدهم نهایت توجه خود را در بخش بهداشت داشت و کارنامه‌ای به نسبت بهتر از قبلی‌ها ارائه داد اما این کارنامه ناقص ومتضاد بود هر چند هدف اصلی کاهش هزینه بهداشت و درمان مردم بود اما به موضوعات دیگر نظیر خوراک، آموزش ومسکن مردم چندان توجهی نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز