خبرگزاری کار ایران

شهنازی‌زاده در نشست بیست و سومین نمایشگاه نفت در پاسخ به ایلنا:

بود و نبود ترامپ در برجام هر دو به نفع ما است/نیاز به 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در غرب کارون

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۵۵۹

مدیرعامل شرکت متن گفت: خروج و یا عدم خروج ترامپ از برجام هر دو به نفع ما است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نورالدین شهنازی‌زاده در نشست حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه تولید نفت در غرب کارون 335 هزار تا 350 هزار بشکه در روز در نوسان است، افزود: میزان تولید در آزادگان‌شمالی 75 هزار بشکه؛ یاران‌شمالی 20 هزار بشکه؛ آزادگان‌جنوبی 100 هزار بشکه؛ یاران‌جنوبی 10 هزار بشکه؛ یادآوران 115 هزار بشکه است و در مجموع تا پایان امسال رقم تولید از میدان آذر نیز از 30 هزار بشکه به 65 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 97 شاهد تولید تجمعی روزانه 445 هزار بشکه خواهیم بود، تصریح کرد: برای رسیدن به این رقم تولید آزادگان‌جنوبی از 100 هزار بشکه به 170 هزار بشکه در روز و آذر از 30 هزار به 65 هزار بشکه خواهد رسید بنابراین 105 هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت: در حال حاضر 300 هزار بشکه نفت‌سنگین و فوق‌سنگین (نفت پارسی غرب کارون) با API 20 و 200 هزار بشکه نفت سبک با سیستم انتقال تلمبه‌خانه غرب کارون ظرفیت انتقال داریم و در فازهای بعدی قرار است ظرفیت انتقال 300 هزار بشکه‌ای به یک‌میلیون بشکه افزایش یابد. در نهایت ظرفیت انتقال نفت فوق‌سنگین یک‌میلیون بشکه و نفت‌سبک 250 هزار بشکه و در کل به ظرفیت یک‌میلیون 250 بشکه خواهیم رسید. کل نفت غرب کارون از طریق این تلمبه‌خانه به مبادی صادراتی ارسال می‌شود.

وی پروژه دیگر شرکت متن را احداث نیروگاه برای تامین برق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تامین برق ما گران و ناایمن است و از سوخت مایع استفاده می‌کنیم بنابراین در نظر داریم یک نیروگاه 500 مگاواتی در ظرفیت دو واحد گازی و یک واحد بخار احداث کنیم که قرارداد آن با شرکت مپنا خواهد بود و امیدواریم تا پایان تیرماه شاهد راه‌اندازی واحد 150 مگاواتی گازی باشیم و واحد گازی و بخاری نیز تا پایان سال در مدار سرویس قرار گیرد.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه درباره طرح‌های توسعه‌ای و قراردادی الگوی جدید نفتی تفاهم‌نامه‌هایی با برخی شرکت‌ها امضا کرده‌ایم، توضیح داد: برای میدان یک‌پارچه آزادگان تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را اعلام کرده؛ توتال برای آزادگان‌جنوبی گزارش نهایی اعلام کرده؛ پتروناس گزارش خود را نهایی کرده؛ شرکت پرشیا هنوز جلسه‌ای برگزار نکرده است. شرکت تنکو گزارش نهایی داده و شرکت اینپکس نیز گزارش خود را نهایی کرده است. برای میدان چنگوله شرکت PTT گزارش خود را نهایی کرده و شرکت DNO و گس پروم نفت گزارش‌های خود را نهایی کردند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت متذکر شد: میدان گازی کیش در پنج فاز انجام می‌شود که یک فاز آن  آن شور  و 4 فاز آف شور خواهد بود. شرکت شل و انی و دو شرکت ایرانی غدیر و صانع گزارش نهایی را اعلام کردند. میدان دارخوئن برای فاز سه، شرکت انی  و غدیر گزارش خود را اعلام کردند و یک شرکت فیلیپینی هنوز گزارشی ما به اعلام نکرده است. در میدان یادآوران شرکت شل گزارش نهایی اعلام شد. بندکرخه شرکت OMV گزارش نهایی اعلام کرده و در میدان یاران نیز شرکت پرشیا گزارش نهایی خود را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه نفت در جای غرب کارون طبق آخرین مطالعات 67 میلیارد بشکه اعلام شده، افزود: با توجه به این میزان نفت سرمایه‌گذاری در غرب کارون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه با ضریب برداشت ۶ درصد ما می‌توانیم۴.۶ میلیارد بشکه نفت از این میادین برداشت داشته باشیم که اگر با قیمت هر بشکه نفت خام 50 دلار محاسبه کنیم 230 میلیارد دلار برای کشور منافع در بر دارد با این تفاسیر تسریع در ضرورت سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کند.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه در نظر داریم در فاز 2 توسعه غرب کارون تولید بالقوه را براساس ضریب برداشت و میزان تولید به روزانه یک‌میلیون و 220 هزار بشکه برسانیم، افزود: رقم فاز اول تولید در این میادین 565 هزار بشکه بوده است. برای تحقق یک‌میلیون و دویست و بیست هزار بشکه 550 هزار بشکه از میدان یادآوران 650 هزار بشکه از آزادگان و 55 هزار بشکه از یاران تولید خواهیم داشت.

وی با اشاره به قرارداد طرح توسعه میدان آذر تصریح کرد: قرارداد توسعه این میدان با شرکت سروک آذر به صورت بیع متقابل بوده که باید به ظرفیت 65 هزار بشکه در روز برسیم که اکنون 30 هزار بشکه زود هنگام محقق شده و به شدت کار دنبال می‌شود تا عقب ماندگی‌ها جبران شود. در این راستا ۷۰ درصد زیر ساخت‌های رسیدن این رقم تولید آماده شده و اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال 97 به رقم پیش‌بینی شده تولید (65 هزار بشکه) خواهیم رسید.

شهنازی‌زاده خاطرنشان کرد: در نظر داریم میدان آذر را با قرارداد الگوی جدید توسعه دهیم که مذاکرات آن با شرکت سروک آذر  و اویک  و گس پروم نفت اجرا می‌شود و طی آن ظرفیت تولید در میدان به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی به برنامه توسعه میدان گازی کیش نیز اظهار داشت: در فاز یک این میدان یک‌میلیارد فوت مکعب گاز غنی با مشخصات خوب تولید می‌شود که تاکنون شرکت‌های شل و انی و چند شرکت داخلی مذاکراتی داشتند. ما گاز را در جزیره تولید می‌کنیم تاکنون 13 چاه حفاری شده خطوط لوله جریان تکمیل شده و خط لوله جزیره و تا سرزمین آفتاب به  مناقصه رفته و تا پایان آذر پروژه فاز یک را تحویل می‌دهیم.

شهنازی‌زاده یادآور شد: قرار است در شهر آفتاب پالایشگاه احداث شود و با توجه به اینکه پالایشگاه فاز 6 و 7 و 8 و جم کمبود خوراک دارند گاز تولیدی از میدان کیش مستقیم به عسلویه و جبران کمبود خوراک این پالایشگاه‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن همچنین گفت: فازهای آف شور این میدان گازی نیز توسط شرکت POGC پیگیری می‌شود و در مجموع 5 میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان تولید خواهد شد.

شهنازی‌زاده درباره رقم سرمایه‌گذاری در میادین غرب کارون بیان کرد: تاکنون 8 میلیارد دلار در این میادین سرمایه‌گذاری شده و برای رسیدن به رقم تولید یک‌میلیون و دویست و پنجاه هزار بشکه نیز 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر توسعه مشترک میادین غرب کارون با کشور عراق گفت: کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شد اما به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و هر کشور کار خود را جداگانه دنبال می‌کند و مذاکرات نیز قطع شده است.

شهنازی‌زاده در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره اینکه تهدید ترامپ تا چه حد ممکن است منجر به عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی و تاخیر در توسعه میادین مشترک غرب کارون شود، توضیح داد: خارج شدن یا نشدن ترامپ از برجام هر دو به نفع ما است. ما تقریبا طوری برنامه‌ریزی کردیم که با نیامدن شرکت‌ها اذیت نمی‌شویم طوری‌که خودمان توانستیم میدان آزادگان و یاران را با اتکاء به توانمندی‌های خودمان جلو ببریم. ضمن اینکه باید گفت این‌گونه نیست که این شرکت‌ها بخواهند عقب‌نشینی کنند. مثلا درباره بند کرخه برخی مشکلات پیش آمده را با شرکت توسعه‌دهنده در میان گذاشتیم که آنها اعلام کردند منافعی با آمریکا ندارند و مساله آنها سیاسی نبوده و در هر شرایطی  پای کار هستند.

شهنازی‌زاده تاکید کرد: چنانچه شرکت‌های خارجی نیایند ما نگران نیستیم. البته ممکن است هزینه‌های ما بالا برود و زمان زیادی صرف کنیم اما نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه اگر تحت فشار باشیم با همان فرمول آزادگان جنوبی و یاران‌جنوبی پیش می‌رویم.

وی ابراز امیدواری کرد که اتفاقی نیفتد و مشکلات بین‌المللی کمتر به سراغ  ما بیاید و کارهای ما با قیمت مناسب جلو برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز