خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق:

۲۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۱۹۲

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق گفت: ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه برق صادر می کند که البته صادرات برق به دلیل مطالبات 200 میلیون یورویی وزارت نیرو، فعلاً متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد علی وحدتی در نشستی خبری با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد برق مصرفی کشور توسط نیروگاههای غیردولتی تولید می شودْ گفت: برنامه دولت این است که سهم بخش خصوصی را در تامین برق به 80 درصد برساند.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات تولیدکننندگان برق توسط دولت به موقع انجام نمی شود و این امر فشاری سنگین به نیروگاه های غیردولتی وارد می کند افزود: دولت بابت این تاخیرها خسارتی پرداخت نمی کند اما همه دستگاه های دولتی، بابت دریافت طلب خود از بخش خصوصی خسارت دریافت می کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق ادامه داد: حجم مطالبات فعالان این بخش از دولت بسیار بیشتر از حدی است که دولت بتواند با اوراق خزانه اسلامی آنها را تسویه کند.

وی با محتمل دانستن بروز خاموشی در سال جاری اظهار داشت: نیروگاه ها در فصل های کم باری که مصرف برق کاهش می یابد تعمیرات اساسی دارند. اما در شرایطی که مطالبات آنها پرداخت نشده است.

وی افزود: نیروگاه های خصوصی حتی نمی تواننند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند؛ مشکل تامین نقدینگی سبب شده آنها نتوانند تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاهی را طبق برنامه انجام دهند.

وحدتی خاطرنشان کرد: تعویق تعمیرات اساسی به ذاته باعت کاهش تولید نمی شود اما ممکن است در زمان اوج مصرف منجر به خروج واحدهای نیروگاهی از مدار تولید شود؛ در این صورت، کاهشی پیش بینی نشده در میزان تولید نیروگاه ها خواهیم داشت.

وی گفت: افزایش هفت درصدی قیمت برق به هیچ وجه نمی تواند مشکلات این صنعت را حل کند، قیمت برق در همه کشورهای همسایه بالاتر از پنج سنت است اما زمانی که ما می خواهیم قیمت برق را به یک سنت برسانیم، همه اعتراض می کنند.

وی یاداور شد تعرفه های خرید برق از نیروگاه های خصوصی در چهار سال اخیر نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه از هر کیلووات ساعت 444 ریال به 406 ریال کاهش پیدا کرده است. در صورت اصلاح نشدن تعرفه های برق، اگر امسال خاموشی نداشته باشیم، سال آینده و سالهای بعد حتماً با خاموشی روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به موضوع صادرات برق به کشورهای همسایه گفت: ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه برق صادر می کند که البته صادرات برق به دلیل مطالبات 200 میلیون یورویی وزارت نیرو، فعلاً متوقف شده است.

وحدتی با بیان اینکه صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده استْ خاطرنشان کرد: البته دریافت بخشی از وجوه برق صادراتی به عهده تولیدکنندگان قرار گرفته است که این امر هزینه های انتقال پول را به فعالان بخش خصوصی تحمیل می کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت های تولیدکننده برق با بیان اینکه تولیدکنندگان برق طبق قانون می توانند معاملات دوجانبه با مصرف کنندگان عمده برق امضا کنند و برق تولیدی خود را به آنها بفروشند، گفت: این قراردادها امضا شده است اما اکنون کل معاملات دوجانبه متوقف شده و نیروگاه ها ملزم شده اند که برق تولیدی خود را فقط به دولت عرضه کنند.

وحدتی طلب نیروگاه های تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو را 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به دلیل تاخیر در پرداخت این رقم، تعمیرات اساسی در برخی از نیروگاه ها انجام نشده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز