خبرگزاری کار ایران

علی دینی ترکمانی:

ساختار قدرت و حوزه سیاست مسائل اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۳۵۲

یک کارشناسی اقتصادی گفت: ساختار قدرت و مسائل مربوط به حوزه سیاست می‌تواند مسائل اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی دینی ترکمانی در مراسم نقد و بررسی کتاب «مرزهای نو در اقتصاد سیاسی بین‌الملل» با بیان این مطلب اظهار کرد: ویژگی مهم این کتاب در درجه اول امانتداری مترجم و انتخاب موضوعات مهم و داشتن نثری روان است که می‌تواند ارتباط خوبی با خواننده برقرار کند. این کتاب که مجموعه‌ای از مقالات نویسندگان معتبر است و نویسندگان مقالات ارجاعات خوبی به اندیشمندان بزرگ مانند آنتونیوگرامشی، اسمیت و مارکس دارند.

وی ادامه داد: این کتاب سعی می‌کند سنت حاکم تا اواخر قرن نوزدهم که بعدها کمرنگ شد و تحت تاثیر مرزبندی خشک، علومی مانند اقتصاد و سیاست و همچنین اقتصاد و جامعه‌شناسی را که فراموش شده بود دوباره زنده کند.

این استاد دانشگاه متذکر شد:‌ این رویکرد اقتصاد سیاسی است که در قرن بیستم به‌دلیل رویکرد ناصحیح علم اقتصاد که در نظم علمی شکل می‌گیرد و مهمترین مساله آن بازار است و بی‌ارتباط با نهاد و سیاست‌ها است گویی‌که در خلا شکل گرفته و چون همراه با رویکردهای ریاضی‌گرا و پوزیتیویستی به‌ویژه تحت هژمونی حلقه وین پرجذبه می‌شود.

ترکمانی در ادامه خاطرنشان کرد: این کتاب سعی در احیای آن است که در دنیای واقعی سیاست و اقتصاد جدا از هم نیستند. مثلا عملکرد دولت‌های چند ملیتی که رفاه دولت‌ها و ملت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بازیگری مهم در اقتصاد و سیاست هستند یا سرنگونی آلنده در شیلی و روی کار آمدن پینوشه که منافع اقتصادی و سیاسی برای گروه‌های ذی‌نفع داشت. از این رو ساختار قدرت و مسائل مربوط به حوزه سیاست می‌تواند مسائل اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این کتاب سه رویکرد مختلف مطرح می‌شود. نخستین رویکرد واقع‌گرایی و ملت‌گرایی است که اکثر نویسندگان واقع‌گرا بر رقابت میان کشورها تاکید دارند مانند فردریک لیست که فردگرایی نئوکلاسیک را به چالش می‌کشد و سطح تحلیل را به سطح دولت‌ها ارتقا می‌دهد. مثلا سرمایه‌گذاری عربستان بر انرژی هسته‌ای ناشی از رقابت بین دولت‌ها و رویکرد واقع‌گرایی دارند.

وی با اشاره به دومین رویکرد گفت: دومین رویکرد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم است که مزیت نسبی مطرح شده توسط آدام اسمیت، ریکاردو و اقتصاددان بازارگرا که بیان می‌کنند وابستگی‌های اقتصادی باعث وابستگی‌های سیاسی خواهد و همانند اهرمی ستیزها و جنگ‌ها را کاهش خواهد داد. مانند رقابت عربستان و ایران در منطقه به دور از جنگ و خشونت.

ترکمانی در پایان با اشاره به رویکرد سوم افزود: رویکرد سوم ساختارگرایی تاریخی است که مهمترین نظریه‌پرداز آن مارکس است که عمده بحث انتقادی را نسبت به نظم بین‌الملل دارند و درباره چشم انداز آن پیش‌بینی‌هایی می‌کند. مثلا لنین چشم‌انداز سرمایه‌داری را در آمپریالیسم می‌بیند یا الگوهای پیرامون و نیمه پیرامون از این رویکرد نشات می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز