خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی‌گاز در پاسخ به ایلنا:

1000 میلیارد از درآمد ما بابت حذف آبونمان کم شد / صادرات از مسیر بصره به عراق؛ ابتدای 97 / از دیوار سفارت بالا رفتند صادرات به کویت به بن بست خورد

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۵۹۲

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در حال‌حاضر روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، ٩٢ درصد کل کشور، ٧٦ درصد جمعیت روستایی و ٩٨ درصد جمعیت شهری از گاز برخوردارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا عراقی در نشستی خبری اظهار داشت: شرکت گاز بعد از ٤٠ سالداهدافی را دنبال می‌کند که منافع ملی، نظام و محرومیت زدایی در آن متبلور است.

92 درصد جمعیت کشور از گاز برخوردارند

وی افزود: در حال‌حاضر روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، ٩٢ درصد کل کشور، ٧٦ درصد جمعیت روستایی و ٩٨ درصد جمعیت شهری از گاز برخوردارند. نیروگاه ها، صنایع در سرمای زیر صفر گازشان تامین شده و به نقطه‌ای رسیدیم که افتخار کشور و مردم است.

عراقی یادآور شد: آنچه را که از ابتدای انقلاب در زمینه محرومیت زدایی و ایجاد رفاه گفته ما وفای به عهد کردیم، درونزا و برون نگر بوده ایم و تلاش مان در جهت رفاه مردم ارزشمند است.

وی افزود: هفته گذشته با وجود سرمای هوا در شمال کشور همان فشار گازی را داشتیم که در عسلویه.

مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: در حال حاضر ١٢٧٠ ایستگاه و توربین و ٣٠ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز کار می کنند و حتی یک ساعت شات داون نداشتیم.

رابطه ما با ترکمنستان از حالت اضطرار خارج شد

وی ادامه داد: خط دامغان- کیاسر- نکا یکی از مهمترین کارهایی بود که انجام دادیم و تامین گاز با اطمینان داریم و با قطع گاز ترکمنستان مشکلی نیست.

عراقی تصریح کرد: البته رابطه تجاری و اقتصادی با این کشور داریم روابط ما اکنون بر اساس خرید و فروش و بیزینس است و از خالت اضطرار خارج شده ایم.

90 درصد خط ششم اجرایی شده است

وی همچنین گفت: امسال ٨٠ تا ٩٠ درصد از خط ١٠٠٠ کیلومتری ٦ انجام شده و به بهره برداری می‌رسد ، این خط باعث شده در غرب کشور نگرانی نداشته باشین و گاز عراق رانیز به راحتی تامین کنیم.این خط باعث شده در صادرات به ترکیه هم مشکلی نداشته باشیم.

 وی بیان کرد: ما ۹ کمپرسور را امسال به بهره‌برداری رساندیم، ضمن آنکه سه هزار پروژه گازرسانی روستایی از پنج هزار روستا امسال به بهره برداری می‌رسد که مجموع این پروژه ها دوازده هزار میلیارد تومان است و در دهه فجر افتتاح خواهند شد. 

آغاز صادرات به عراق از مسیر بصره؛ سال آینده

مدیر عامل شرکت ملی گاز در پاسخ به ایلنا درباره دلیل عدم دریافت گاز عراق از مسیر بصره گفت: ما آمادگی ارسال را داریم اما در مذاکره با مجری طرح ٣ نیروگاهی که باید گاز را دریافت کنند خط از مسیر رودخانه باید عبور کند که در هر صورت قول ٢٠ اسفند را به ما داده‌اند که تمام شود.

وی افزود: اوایل سال آینده با افتتاح خط ٦ صادرات گاز از مسیر بصره نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی درباره دریافت پول نیز گفت: ما پول گاز صادراتی به عراق را به سختی به صورت یورو دریافت میکنیم، اما روش را نمی‌توانم بگویم.

عراقی همچنین در خصوص ترکیه نیز گفت: ماجرای ارسال گاز به این کشور براساس رأی دادگاه به پایان رسید و ما حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز را به این کشور براساس آن رأی صادر کردیم و هم‌اکنون گازی را که می‌دهیم پولش را می‌گیریم.

وی در ادامه گفت: گاز جدای از اینکه وظیفه دارد که از برداشت از مخزن خلیج فارس عقب نفتیم کار ایجاد کرده و ارزاوری نیز می کند.

1000 میلیارد تومان از درآمد شرکت گاز کم شد

عراقی درباره حذف آبونمان بیان کرد: این اقدام از نظر ما لازم القبول نیست ولی لازم الاجرا است، در هر صورت باعث شد ١٠٠٠ میلیارد تومان از ما کم شد، باید پرسید مگر برق و مخابرات این آبونمان را ندارند؟ با این اقدام توسعه انجام نمی شود، کنتورهای هوشمند منابع می خواهد. که همه اینها مستلزم این است که مردم خوب مصرف کنند و هزینه مصرف خود را هم بدهند.  

عراقی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت گاز ١٧ هزار میلیارد تومان از مردم می گیرد که ٨ هزار میلیارد تومان آن سهم هدفمتدی و بقیه سهم مالیات، مقداری هم از صادرات و پول صندوق توسعه است، چیزی که می ماند ٤٥٠٠ میلیارد تومان است که هزینه جاری بوده و ١٠٠٠ میلیارد تومان هم که کم شد.

وی تاکید کرد: کم شدن این ١٠٠٠ میلیارد تومان امکانپذیر نیست و مجلس باید آن را حل کند.

عراقی درباره گزارش دیوان محاسبات نیز بیان کرد: ایشان گفته اند که چرخش باید رخ می داده که نشده، گفتند پول به خزانه واریز شده و برگشت داده شده است، ما مدارک داریم که چرخش انجام شده و حتی یک ریال جابجا نشده است.

1000 میلیارد از درآمد ما بابت حذف آبونمان کم شد / صادرات از مسیر بصره به عراق؛ ابتدای 97 / از دیوار سفارت بالا رفتند صادرات به کویت به بن بست خورد

 توضیح درباره پروژه مینی ال ان جی

وی در باره پروژه‌های مربوط به مینی ال ان جی توضیح داد: ما تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم مقدمات خوبی انجام داده‌ایم با یک شرکت کره‌ای وارد قرارداد شده‌ایم و قرار است که بخشی از پروژه توسط انستیو گاز دانشگاه تهران و بخشی نیز توسط کره‌ای‌ها انجام می‌شود به محض اینکه به نتیجه برسیم نوآوری خواهیم د اشت و لایسنس مربوط به ایران و کره خواهد بود همچنین کار پژوهشی در مسیر جاده تهران انجام می‌دهیم که مینی ال ان جی و ان سی ان جی خواهد بود.

یک پروژه نیز در مازندران دو بار به مناقصه رفته ضمن اینکه در بعضی نقاط کشور نیز پروژه‌های سی ان جی انجام می‌شود که تاکنون تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است.

از دیوار عربستان بالا رفتند صادرات گاز به کویت به بن بست خورد

عراقی درباره صادرات گاز به کویت نیز اظهارداشت: برای قرارداد با کویت چند سال گذشته مذاکرات خوبی داشته‌ایم امیدواریم که با روابط سیاسی همزمان با مذاکره به نتیجه برسیم. اما واقعیت این است که زمانی که ما مذاکره می‌شویم عده‌ای از دیوار عربستان در مشهد بالا رفتند و پل ما خراب شد وقتی رابطه سیاسی وجود ندارد چطور می‌توان صادرات انجام داد. هر زمان رابطه برقرار شود صادرات به کشورهای همسایه انجام می‌شود. البته برای کشورهایی که گاز نیاز دارند ممکن است گاز ارجح باشد اما همبستگی عربی این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

هر دو روش دادگاه و مذاکره را در مرود ترکمنستان پیگیری می کنیم

وی در باره موضوع واردات گاز از ترکمنستان و شکایت آنها نیز بیان کرد: این کشور چند بار قیمت را بالا بردند ما نیز چند بار مذاکره کردیم که باید قیمت پایین بیاید. اکنون آنها به داوری رفتند در هر حال اگر پای مذاکره بیایند مشکل حل می‌شود اگر نباشد با دعوا حل می‌شود در حال حاضر ما هر دو روش مذاکره و دادگاه را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره بحث بازارهای صادرتی ایران گفت: هر شاخصی شاخص موفقیت نیست، اینکه ایران در تجارت جهانی گاز نقش کمی دارد، نشانه عقب ماندگی نیست. مصرف داخلی قطر که در میدان پارس جنوبی با ایران مشترک است، بسیار کم بوده، درحالی که مصرف گاز در ایران بسیار بالا است.

وی  با تاکید بر اینکه امکان صادرات گاز با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران وجود دارد،بیان کرد: در ایران هرچقدر گاز تولید می‌شود، داخل کشور مصرف می‌شود. شرکت گاز طبق برنامه ششم توسعه وظیفه دارد ٢٠٠میلیون مترمکعب گاز تولید کند اما این امکان با این روند مصرف وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: با این شرایط مصرف گازی برای آیندگان باقی می ماند؟ البته میزان مصرف گاز در بخش خانگی امسال کم‌تر از سال گذشته بود و این نشان می‌دهد مردم بیشتر از همه توجه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بخش‌نامه‌ای وجود دارد که نهادها نباید درجه گاز را از میزانی بیشتر کنند، اما در برخی جاها پنجره را باز می‌گذراند.

روند تصاعدی ارسال گاز به نیروگاه ها

وی درباره میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها نیز طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ گفت: در سال ۹۲ ، ۳۵ میلیارد متر مکعب سال ۹۳ ، ۵۰ میلیارد مترمکعب ، سال ۹۴ ، ۵۷ میلیارد مترمکعب ، سال ۹۵ ، ۶۰ میلیارد متر مکعب و سال ۹۶ ، ۶۷ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال کرد‌ه‌ایم.  

برنامه صادرات گاز به اروپا

وی درباره صادرات گاز به اروپا گفت: بازار اروپا سخت‌تر از بازار همسایه‌ها است اما برای ما ارزشمندتر است. صادرات گاز به اروپا دو مشکل دارد؛ مشکل اول این است که ترکیه ترجیح می‌دهد گاز را از ایران و روسیه بخرد و خودش به اروپا صادر کند و از طرف دیگر ممکن است هزینه گازرسانی به اروپا برای ما مقرون به صرفه نباشد اما ما علاقه داریم گاز را به اروپا صادر کنیم.

میزان گاز ارسالی از مخازن ذخیره سازی

وی درباره میزان استفاده از گاز مخازن  شوریجه و سراجه اظهار داشت:‌ در سال جاری ۱۳ میلیون متر مکعب در روز در اوج سرما از مخزن شوریجه و ۸ میلیون متر ومکعب نیز از مخزن سراجه گاز دریافت کرده‌ایم.

عراقی حجم تجمعی گاز از مخازن سراجه و شوریجه را به ترتیب ۱.۳ میلیارد مترمکعب و ۲.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد.

وی در ادامه از مردم و رسانه‌ها خواست که کمک کنند طی دو سال آینده نیز بتوانیم پروژه‌های گازرسانی را تکمیل کنیم و در این رابطه سیستان و بلوچستان به عنوان اصلی‌ترین جاهایی است که باید گازرسانی شود و اگر بودجه کافی داشته باشیم می‌توانیم این پروژه را نیز نهایی کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز