خبرگزاری کار ایران

افتتاح نیروگاه ٣٢٠ مگاواتی گل گهر کرمان؛ فردا با حضور رئیس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۸۷۱

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از افتتاح واحد گاز نیروگاه گل گهر کرمان باحضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: این نیروگاه ٣٢٠ مگاواتی فردا به بهره برداری کامل می رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در نشست خبری از افتتاح واحد گاز نیروگاه گل گهر کرمان باحضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: این نیروگاه ٣٢٠ مگاواتی فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری کامل می رسد.  

وی افزود: همچنین واحد بخار نیروگاه سمنگان کرمان با حضور وزیر نیرو و مقامات استانی رسما افتتاح می‌شود.

طرزطلب گفت: روز شنبه واحد بخار نیروگاه یزد با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح می شود و متعاقبا واحد بخار نیروگاه چادرملو نیز با حضور جهانگیری افتتاح خواهند شد.

وی در ادامه از کلنگ‌زنی نیروگاه کلاس F ارس در روز شنبه خبر داد و افزود: عملیات اجرایی آن توسط بخش خصوصی بوده که با حضور معاون برق و انرژی وزارت نیرو کلنگ آن زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی یادآور شد: همچنین برنامه‌ریزی کردیم که نیروگاه خرم‌آباد که عملیات اجرایی آن متوقف شده بود با حضور مقامات ارشد کشور افتتاح شود. 

وی با بیان اینکه بخش بخار نیروگاه چابهار که LC آن باز شده در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ما هزار و 95 مگاوات آغاز عملیات اجرایی داریم که 320 مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار شده و سرجمع هزار و 780 مگاوات نیز نیروگاه افتتاح شده داریم.

وی درباره جزئیات نیروگاه‌هایی که طی ایام دهه فجر افتتاح می‌شوند، گفت: دو واحد گازی نیروگاه تابان یزد  هر کدام 162 مگاوات و بخش بخار 160 مگاوات که یک ماه گذشته راه‌اندازی آزمایشی داشته در دهه فجر افتتاح می‌شود. نیروگاه سمنگان دو واحد گازی 166 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی افتتاح می‌شود که پیمانکار هر دو نیروگاه تابان و سمنگان نیز گروه صنعتی مبنا هستند.

وی از پروژه گل‌گهر کرمان به عنوان دیگر نیروگاهی یاد کرد که طی ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. این نیروگاه نیز دو واحد 166 مگاواتی گازی دارد که عملیات اجرایی بخش بخار آن نیز در حال انجام است و امیدواریم قبل از تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد. پیمانکار این پروژه نیز شرکت مپناست.

طرزطلب ادامه داد: نیروگاه ارس نیز عملیات اجرایی آن آغاز شده و واحد گاز نیروگاه 160 مگاواتی چابهار دیگر پروژه است.واحد گاز نیروگاه چادرملو یزد نیز با حضور معاون اول افتتاح می‌شود.

وی در ادامه درباره میزان بدهی‌های شرکت متبوعش گفت: 15 هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم که تا سال گذشته توانستیم 10 هزار میلیارد تومان از آن را تسویه کنیم و در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان نیز بدهی بانکی باقی مانده است. این بدهی‌ها بابت احداث نیروگاه و وام بوده برنامه‌ریزی کردیم که اصل و فرع آن را پرداخت کنیم و امیدواریم بتوانیم طی یک سال آینده باقیمانده را نیز پرداخت کنیم.

وی همچنین گفت: دو هزار میلیارد تومان هم به بخش خصوصی بدهکاریم و بخشی از بدهی‌ها نیز مربوط به تفاوت خرید تضمینی برق است.

طرزطلب درباره استفاده از نیروگاه‌های برقآبی توضیح داد: با توجه به اینکه منابع آبی و بارندگی‌ها کم شده در تابستان نمی‌توان از این نیروگاه‌ها استفاده کرد و این یک نگرانی جدی‌ است. پیش‌بینی می‌شد که بین دو هزار و 500 تا سه هزار مگاوات از نیروگاه‌های برقآبی استفاده شود اما اکنون به دنبال این هستیم که تمام واحدهای حرارتی تغییر کنند تا پیک سال آینده سه هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه شود. ضمن اینکه باید مدیریت تقاضا نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای یک نیروگاه هزار مگاواتی دو هزار و 500 میلیارد تومان باید هزینه شود. اگر بتوانیم پیک مصرف برق را کنترل کنیم این رقم سرمایه‌گذاری بخش نیروگاهی را می‌توانیم در جای دیگر صرف کرده که منجر به رفاه بیشتر مردم شود.

طرزطلب در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تمامی نیروگاه‌های حرارتی روی سیکل ترکیبی رفته‌اند افزود: به جز موارد خاصی که در کنار دریا بوده و از پتانسیل آنها جهت شیرین‌سازی آب نیز استفاده می‌شود در نیروگاه‌هایی که در فلات مرکزی واقع هستند از آب استفاده نمی‌شود و به دلیل رویکردمان در عدم استفاده از منابع آب زیرزمینی به این سمت رفتیم که در حدی که تکنولوژی اجازه می‌دهد مصرف آب را کاهش دهیم.

وی درباره قرارداد با مبنا برای تولید توربین کلاس اف اظهار داشت: قرارداد آن منعقد شده عملیات اجرایی ساخت چهار توربین آغاز شده که سه توربین وارد ایران شده و توسط مپنا مونتاژ می‌شود.

وی ادامه داد: برای تامین این پروژه با فاینانسورهای اروپایی و آسیایی از جمله دو کشور چین و آلمان صحبت کردیم که بخش فاینانس چین آن هفته آینده امضا می‌شود، در بخش ریالی هم تلاش می‌شود خودمان تامین مالی کنیم و از این بابت جای نگرانی نیست.

طرزطلب درباره اصلاح راندمان نیروگاه‌ها بیان کرد: در سال جاری عملیات اجرایی افزایش راندمان نیروگاه ری و زاهدان را شروع کردیم که در مورد نیروگاه زاهدان 160 مگاوات سال آینده به ظرفیت آن اضافه می‌شود و به این ترتیب یک به یک نیروگاه‌های قدیمی را از مدار خارج می‌کنیم.

وی افزود: در مورد نیروگاه ری با شرکت ژاپنی مذاکره شده که منتظریم خط اعتباری آن به نتیجه برسد که اگر به نتیجه نرسیدیم از مسیرهای دیگری وارد می‌شویم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: امروز بین شرکت ما و سازمان سرمایه‌گذاری، سازمان برنامه و بودجه و جایکا موافقت‌نامه اولیه امضا شده و به تدریج منابع در اختیارمان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این خط اعتباری بنا داریم علاوه بر نیروگاه ری و زاهدان نیروگاه‌های نکا، مفتح، شهید رجایی و بندرعباس را نیز نوسازی کنیم.

وی درباره تبدیل برج‌های تر به خشک توضیح داد: این پروژه در مورد نیروگاه شهید مفتح همدان انجام شده که باعث شده 83 درصد مصرف آب کاهش یابد. واحد دوم این نیروگاه نیز به مناقصه رفته و امیدواریم سال آینده میزان مصرف آب این واحد نیز کاهش یابد و در مورد دو واحد دیگر این نیروگاه نیز از وام جایکا استفاده می‌شود.

وی همچنین گفت:‌برای نیروگاه اصفهان نیز برنامه 90 درصد کاهش مصرف آب داریم و قرارداد داریم که سیستم تر این نیروگاه نیز خشک شود. و به این ترتیب به سمتی می‌رویم که واحدهای نیروگاهی که مصرف آب بالایی دارند تبدیل به نیروگاه‌های خشک کنیم و از پساب برای سیستم خنک‌کننده استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تبدیل برج تر به خشک در نیروگاه همدان 130 میلیارد تومان و در نیروگاه اصفهان 175 میلیارد تومان هزینه می‌شود که میزان آب 85 تا 90 درصد برای هر واحد کاهش می‌یابد.

طرزطلب گفت: موافقت‌نامه اولیه وام جایکا امضا شده است و باید دولت‌های ایران و ژاپن براساس آن موافقت‌نامه را امضا کنند. حجم این وام برای این دو نیروگاه شهید رجایی و مفتح 800 میلیون دلار است.

طرزطلب اظهار داشت: متوسط مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پنج لیتر در ثانیه است که بنا داریم میزان مصرف را به چهار لیتر در ثانیه (20 تانکر آب در روز) در یک نیروگاه 500 مگاواتی برسانیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص ساخت نیروگاه توسط شرکت یونیت ترکیه و دلایل طولانی شدن آن گفت: شاید یکی از دلایل طولانی شدن این پروژه این بود که این قرارداد اولین طرح سرمایه‌گذاری در صنعت برق به این شکل بود که سرمایه‌گذار خارجی منابع مالی با خود به صنعت برق آورد پس همین موضوع باعث شد تا یک مقدار کار طولانی شود،امیدواریم تا پایان سال عملیات اجرایی ساخت نیروگاه در مکان‌های مورد نظر عملیاتی و اجرایی شود. بنابراین در حال حاضر در مرحله صدور ضمانت‌نامه پرداخت توسط وزارت اقتصاد هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به سرد شدن هوا میزان گاز دریافتی برای نیروگاه‌ها کاهش یافته است افزود: با توجه به کاهش درجه حرارت هوا میزان مصرف گاز نیروگاههای ما به 70 میلیون متر مکعب رسیده است و برای تامین برق مجبور شدیم از سوخت مایع و مازوت استفاده کنیم که این روال علاوه بر استهلاک نیروگاه‌ها ما را در معرض محیط زیست و مردم نیز قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: ما در این چند روز به سختی توانستیم موضوع را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: روز گذشته برای 58 نیروگاه گاز نداشتیم و از سوخت مایع استفاده کردیم و 15 نیروگاه با گاز کم وارد مدار شدند البته در سال 96، 92 درصد سوخت کشور گاز بوده اما در این چند روز به خاطر برودت هوا بیشتر از سوخت مایع استفاده کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی تنگاتنگی بین وزارت نفت و نیرو صورت گیرد خاطرنشان کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که جهت تامین انرژی با مشکل مواجه نشویم.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز