خبرگزاری کار ایران

صرفه‌جویی 12 هزار میلیارد تومانی با کاهش 4070 مگاوات از مصرف برق در زمان پیک سال 96/ توافق وزارت نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌های کوچک

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۳۶۰

حقی فام گفت: در حال حاضر اختلافی که بین وزارت نفت و نیرو جهت تامین سوخت برخی نیروگاه‌های کوچک به وجود آمده بود در حال حل و رسیدن به نتیجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع برق شرکت توانیر در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره به اینکه اولین ماموریت ما اجرای مدیریت مصرف به دلیل کمبود تولید و مشکلات شبکه بوده است، اظهار داشت: برنامه ما برای سال 96 کاهش حدود 3500 مگاوات برق بوده که وظیفه سنگینی بود چرا که احساس می‌شد اگر بار شبکه از 55 هزار مگاوات بیشتر شود نیروگاه‌ها آمادگی لازم برای تامین بار پیک را نداشتند.

وی تصریح کرد:‌ ما تصمیم گرفتیم که 4070 مگاوات از میزان بار پیک کاهش دهیم. چرا که اگر این رقم کاهش پیدا نمی‌کرد میزان مصرف به 59 هزار مگاوات می‌رسید که در این صورت خاموشی رخ می‌داد بنابراین رقم کاهش داده شده موفقیت بزرگی بود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد طبق برآورد ما 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم که این رقم اضافی برق را تولید کنیم.

حقی‌فام با اشاره به اینکه برای سال آینده نیز مسئولیت کاهش پیک و مدیریت مصرف بر عهده ما گذاشته شده است، یادآور شد: این وظیفه جزء سیاست‌های استراتژیک وزارت نیرو است و ما بر اساس طرح جامع مدیریت مصرف آماده‌ایم که بحث‌های فناورانه و علوم اجتماعی و همچنین اصلاح الگوی مصرف را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث نصب نیروگاه و تاسیسات جدید باید افزایش راندمان و کاهش پیک را نیز مدنظر قرار دهیم و این سیاستی است که از سال 1970 به عنوان سرفصل مهم صنایع برق دنیا مطرح است و ما نیز امیدواریم که عملکرد خوبی در بحث افزایش راندمان و کاهش پیک داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده افزایش 7 تا 8 درصدی مصرف برق پیش بینی شده است، تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد وظیفه مهم‌تر ما مدیریت مصرف است و باید موفق شویم که روزانه 5 هزار مگاوات از میزان مصرف بکاهیم.

درباره تامین سوخت نیروگاه‌های کوچک از سوی وزارت نفت اظهار داشت: چون ما برق را به شبکه سراسری می‌فرستیم مفهومی ندارد که در جایی سوخت رایگان و در جای دیگری سوخت با قیمت بیشتری به ما داده شود. اگر این اتفاق بیفتد و صنعت برق بخواهد مابه التفاوت را جبران کند هزینه سنگینی به این صنعت وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر اختلافی که بین وزارت نفت و نیرو جهت تامین سوخت برخی نیروگاه‌های کوچک به وجود آمده بود در حال حل و رسیدن به نتیجه است.

وی درباره متوسط خاموشی‌ها در سال 96 نیز بیان کرد: به ازای هر مشترک در بخش توزیع 1.8 دقیقه در روز  و در بخش بالادست 7 دهم دقیقه است و در کل روزانه 2.6 دقیقه در روز خاموشی داریم که در طول سال به رقم 700 تا 800 دقیقه می‌رسیم که با توجه به وسعت کشور رقم قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری این است که در طول برنامه ششم رقم خاموشی‌ها به زیر 2 دقیقه برسد تاکید کرد: اگر اعتبار لازم تامین شود میزان خاموشی‌ها به یک و نیم دقیقه خواهد رسید.

حقی فام رقم مورد نیاز برای کاهش خاموشی‌ها را سه هزار میلیارد تومان در سال عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز