خبرگزاری کار ایران

کامران ندری در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا همراهی می‌کنند/ نگرانی ما بیشتر از شرایط داخل است تا تهدیدات بیرونی

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۹۰۴

کامران ندری گفت: بانک‌های اروپایی ممکن است از ترس مجازات هایی که امریکایی‌ها برای کار با بانکهای ایرانی وضع می‌کنند به راحتی حاضر نشوند با بانکهای ایرانی کار کنند و به نظر می رسد نقض برجام از سوی امریکایی‌ها بر روی رفتار بانک‌های اروپایی تاثیر بگذارد.

کامران‌ ندری، کارشناس‌ ارشد حوزه بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص احتمال‌ نقض برجام از سوی‌ترامپ و همراهی اروپا اظهار داشت: اروپایی‌ها در نقض برجام با آمریکا همراهی‌ نخواهند کرد و آمریکا به تنهایی باید تحریم ها را اعمال‌کند اما اینکه تحریم‌ها تا چه میزان مؤثر خواهد بود هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه بدون همراهی‌ اروپا، تحریم‌های یک طرفه آمریکا اثرات قبلی خود را  بر ایران نخواهد داشت گفت: کار برای آمریکا سخت‌تر خواهد شد مگر آنکه اروپایی‌ها همراهی کنند که داستان آن متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که مدلی‌ که اتحادیه اروپا بتواند بدون آمریکا در برجام باقی بماند چیست؟ و آیا مدل داماتو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؟ ، اظهار داشت:  اگر اروپایی‌ها بخواهند به بهانه این که ممکن است آمریکایی‌ها آنها را مجازات کنند همکاری‌های خود با ایران را متوقف کنند کار برای ایران سخت‌تر خواهد شد.

ندری در پاسخ به این پرسش که مذاکراتی که تاکنون برای سرمایه‌گذاری در ایران شده با نقض برجام به کجا خواهد رسید؟ تصریح کرد: روند سرمایه‌گذاری‌ها تاکنون بسیار کند جلو رفته و البته تا همین‌ اندازه نیز به نظر می‌رسد که خوب بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بانک‌های اروپایی ممکن است از ترس مجازات هایی که امریکایی‌ها برای کار با بانکهای ایرانی وضع می‌کنند به راحتی حاضر نشوند با بانکهای ایرانی کار کنند و به نظر می رسد نقض برجام از سوی امریکایی‌ها بر روی رفتار بانک‌های اروپایی  تاثیر بگذارد.

ندری گفت: حتی اگر دولت‌های اروپایی پایبندی خود به برجام را اعلام کنند اما از آنجایی که اقتصاد اروپا بیشتر از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود و بانک‌های اروپایی منافع زیادی در رابطه با آمریکا دارند این احتمال وجود دارد که آنها تمایل و میلی به برقراری ارتباط با بانکهای ایرانی نداشته باشند.

وی افزود: تا اینجا نیز دولت‌های غربی و اروپایی‌ها زمانی که مورد سوال قرار می‌گیرند که چرا باب همکاری با ایران آنطور که باید و شاید باز نشده است؟ در پاسخ میگویند نمی‌توانیم بخش خصوصی را وادار به همکاری با شما کنیم زیرا انها ریسک های کار کردن با شما را می‌سنجند و بر اساس آن خودشان تصمیم می‌گیرند.

وی گفت: ممکن است نقض یک طرفه برجام اثرات قبل رانداشته باشد اما اگر دولت‌های اروپایی همکاری لازم را نکنند اثرات منفی خود را خواهد داشت زیرا بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی هستند که در ارتباط با امریکاییها منافع بیشتری دارند تا در برقراری ارتباط با طرف ایرانی.

این کارشناس بانکی در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق بر روی نرخ ارز تاثیر گذار خواهد بود؟ ، گفت: این موضوع طبعا می‌تواند در بلند مدت تاثیر‌گذار باشد اما در کوتاه مدت بازار ارز قابل مدیریت است.

وی گفت: اگر این روندی که الان وجود دارد متوقف شود و یا معکوس شود احتمال اینکه در بازار ارز اثر منفی بگذارد وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد اتفاقی که در سال ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ به وجود آمد با آن شدت تکرار شود .

ندری در خاتمه تاکید کرد: بیشتر نگرانی ما از بابت نا به سامانی‌های داخلی اقتصاد است تا تهدیدات بیرونی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز