خبرگزاری کار ایران

منوچهری/۱/:

بهره‌داری از فاز 11 الگوی خوبی برای فازهای دیگر خواهد بود/ شرکت‌های بین‌المللی را وادار به نظارت بر ساخت داخل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۲۸۰

منوچهری با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از فاز 11 با استانداردهای بین المللی الگوی خوبی برای فازهای دیگر خواهد بود ، اظهار داشت: حمایت از ساخت داخل برای تجهیزات و استاندارد کردن آنها و ظرفیت‌سازی جدید در ساخت تجهیزات از جمله اهداف ماست و سعی می‌کنیم که در قراردادهای موجود شرکت‌های بین المللی را وادار به نظارت بر ساخت داخل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا منوچهری معاون  توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران در تشریح استراتژی وزارت نفت در توسعه بالادست جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها در این رابطه افزایش تولید میادین نفت و گاز برای ایفای تعهدات برنامه ششم و افق 10 ساله برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر است.

وی افزود: بر اساس مطالعات شرکت‌های بین المللی میادین ایران قابلیت افزایش تولید 3 میلیون بشکه را دارند و رسیدن به این هدف از جمله حداقل‌ هدف‌های ما طبق برنامه ششم است.

منوچهری با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از جمله اهداف ما در توسعه میادین نفت و گاز است اظهار داشت: فرصت‌های عمده‌ای که ما برای شرکت‌های بین المللی ایجاد می‌کنیم به معنای گرفتن فرصت از شرکت‌های ایرانی نیست ضمن اینکه قطعا کارشناسان ممتاز ایرانی که مهاجرت کرده‌اند نیز می‌توانیم به کشور بازگردانیم تا در قالب شرکت‌های E&P ایرانی و بین المللی مشغول به کار شوند چرا که راه افتادن طرح‌های بین‌المللی سینرژی عمده‌ای در تولید و اشتغال ایجاد کرده و فرصتی برای سازندگان داخلی خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه جذب 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور خاطرنشان کرد: 150 میلیارد دلار از این رقم باید سرمایه خارجی باشد.

منوچهری با اشاره به اینکه نفت راحت‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی امکان جذب سرمایه دارد، تصریح کرد: با مدل جدید قراردادی ما بدون تضامین دولت و بانک مرکزی و شرکت ملی نفت سرمایه جذب می‌کنیم و ضمن اینکه به سقف بدهی‌های بانک مرکزی نیز اضافه نمی‌شود و همچنین با دریافت این وام متعهد به خرید از ارائه دهنده تسهیلات نیستیم و در واقع بدون قید و شرط بوده و بازپرداخت آن نیز صرفا از محل همان پروژه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما فقر تکنولوژی داریم یکی از محورهای این قراردادها انتقال تکنولوژی است چرا که ما در زمینه ازدیاد برداشت نقص ویژه‌ای داریم که با ورود شرکت‌های بین ا لمللی در کنار شرکت‌های ایرانی با روش‌های EOR و IOR را ارتقا دهیم و شرکت های ایرانی به قابلیت های بالاتری برسند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ما رشد شرکت‌های E&P ایرانی را مدنظر داریم، تصریح کرد: تاکنون 12 شرکت E&P تایید صلاحیت شده که می‌توانند در کنار شرکت‌های بین المللی مشغول به کار شوند اما در عین حال بر اساس استعداد مالی و فنی که دارند نیز می‌توانند به طور مستقل کار کنند و شرکت‌های خارجی نیز به عنوان شریک غیراپراتور در کنار آنها باشند.

وی با اشاره به اینکه رشد فعالیت‌های R&D تحقیق و توسعه نفت مدنظر ماست، اظهار داشت: پیش بینی کردیم که با اجرای در کنار پروژه ها فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شود برای هر یک از میادین دانشگاه در نظر گرفته شده که در کنار شرکت‌های خارجی مباحث دانش محور پروژه ها نیز تقویت شده تا بتوانیم از فعالیت تکرار و روزمرگی خارج و به ارتقای دانش کاربردی توسط ایرانی ها دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت بهره‌برداری، بالا بردن راندمان تولید کاهش اصطکاک و افزایش عمر تاسیسات نیز از جمله اهداف ماست، گفت: ما باید استانداردهای بهره‌برداری و تولید را ارتقا دهیم چرا که در حال حاضر میزان آمادگی برای تولید به دلیل دور بودن از سازوکارهای بین المللی مطلوب نیست بنابراین باید خودرا به بروز کرده و با کار بهره‌برداری مشترک سطح دانش بهره برداری خود را ارتقا دهیم.

منوچهری با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از فاز 11 با استانداردهای بین المللی الگوی خوبی برای فازهای دیگر خواهد بود ، اظهار داشت: حمایت از ساخت داخل برای تجهیزات، استاندارد کردن آنها و ظرفیت‌سازی جدید در ساخت تجهیزات از جمله اهداف ماست و سعی می‌کنیم که در قراردادهای موجود شرکت‌های بین المللی را وادار به نظارت بر ساخت داخل کنیم و برندهای جدید در کشور پایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌های عمده ما سرعت دادن به طرح‌ها بودها ست، گفت: مشکل عمده ما کندی طرح‌ها و زمان‌بر بودن آنها و در کنار آنها مشکلات کیفی بوده که منجر به عدم النفع‌های جدی شده و این تاخیر د‌ه‌ها میلیارد دلار به ما ضربه زده است که با وجود شرکت‌های بین المللی شرکت زمان اجرای پروژه‌ها کوتاه‌تر و کیفیت بالاتر رفته و در عین اینکه ساخت داخل و مشارکت‌های ایرانی دچار خدشه نمی‌شوند.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایجاد امنیت و ثبات در سایه ده‌ها میلیارد سرمایه خارجی که در درازمدت برداشت می‌شود را از دیگر دستاوردهای قراردادهای جدید عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه یک نوع منافع مشترک با شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی و آسیایی ایجاد می‌شود امنیت سرمایه‌گذاری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز