خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۲۲۶

در جامعه امروز ما معضل اصلی بیکاری است که باید از طریق ساماندهی کسب و کارهای خرد و کوچک مرتفع شود واین اتفاق خوب در استان فارس با تعاملی که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت دردست انجام است.

ایلنا، ندا جعفری: رفع محرومیت و ارتقاء توانمندی اقتصادی جامعه، به خصوص برای جوانان یکی از اهداف مهم برای پیشرفت کشوراست، مأموریت "صندوق کارآفرینی امید" نیز حمایت از کسب و کارهای خرد بازارمحور، تجهیز سپرده‌های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب وکارهای خرد کم سرمایه و هدفمندی تسهیلات پرداختی است که در این راستا اقدامات مختلفی را درسراسر کشور انجام داده است.

بر این اساس برای تهیه گزارش از کسب و کارهای خرد و کوچک استان فارس که از"صندوق کارآفرینی امید" تسهیلات دریافت کرده‌اند عازم شیراز شدیم. این سفر یک روزه فرصت مغتنمی بود تا از نزدیک کارآفرینان این استان با مدیران اثرگذارخود درد دل کنند.

مقصد اول: ساختمان سعادت در محله قدیمی سنگ سیاه شهرستان شیراز

پس از ورود به فرودگاه شیراز با همراهی و راهنمایی مدیران "صندوق کارآفرینی امید استان فارس "به ساختمان سعادت درمحله قدیمی سنگ سیاه رفتیم.

ساختمان قدیمی سعادت با قدمتی نزدیک به صد سال دراین محله قراردارد و ازسوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فعالان حوزه صنایع دستی این شهر اجاره داده شده ، در این خانه نه واحد صنایع دستی مشغول کارند که سه واحد آن از صندوق تسهیلات گرفته اند، هادی‌نطاق یکی ازکارآفرینانی‌ است که در این خانه قدیمی بسیار زیبا مشغول ساخت صنایع دستی است وی از صندوق کارآفرینی امید استان فارس تسهیلات دریافت کرده و اکنون با ۲۵ نفر کارگر مستقیم وغیرمستیقیم دریکی از اتاق‌های تو در توی این ساختمان قدیمی مشغول ساخت و طراحی مصنوعات چوبی (جا شمعی، جاکلیدی و انواع تزئینات چوبی) است نطاق از"صندوق کارآفرینی امید" ابراز رضایت می‌کند و‌می‌گوید: سال ۹۴ از این صندوق ۳۰ میلیون تومان وام گرفتم و اکنون کلیه محصولات ما در سرای حافظیه و سرای مشیر به فروش می رود.

نطاق اضافه می‌کند: در ابتدای کار ما دو نفر بودیم و بنده کارم را همراه با همسرم آغاز کردم اما در حال حاضر با ۲۵ نفر نیرو وضعیت کارمان به گونه‌ای شده که بدون هیچ گونه بازاریابی برای ساخت سفارشات زمان کم می‌آوریم و به فکر توسعه فضای کارگاه هم هستیم و احتمالا نیروی کارمان را هم تا ۲ برابر برسانیم و به همین خاطردرخواست یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی دیگرهم ازصندوق داریم.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

در ادامه بازدیدها از کارگاه کوچک امینه‌عباسیان در یکی دیگر از‌ اتاق‌های قدیمی ساختمان سعادت بازدید کردیم. وی که در سال ۹۴ از "صندوق کارآفرینی امید استان فارس" وام ۳۰ میلیون تومانی گرفته و مشغول ساخت زیورآلات و سنگهای تزیینی است می‌گوید: کارم را از ۱۵ سال پیش آغاز کردم و پس ازدریافت وام از صندوق کارافرینی با ۶ نفرمشغول کار شدم و محصولات ما بر روی نقره‌جات قرار‌می گیرد و برای فروش به سرای حافظیه می‌فرستیم.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

یکی دیگر از کارگاه‌هایی که از"صندوق کارآفرینی‌ امید استان فارس" تسهیلات گرفته و در ساختمان قدیمی سعادت سنگ سیاه قرار دارد کارگاه خاتم کاری مهدی سرکاری است. صاحب این کارگاه که به صورت رایگان به علاقمندان آموزش می‌دهد فعالیت خود را ازسال ۹۳ شروع کرده و ۱۵میلیون تومان از صندوق کارآفرینی امید استان فارس وام گرفته است.

وی که در حال حاضر ۲۵ نفر کارگر دارد می گوید این تعداد در تابستان تا ۴۰ نفر هم می رسد و به فکر گسترش فعالیت خود هستیم که البته برای توسعه کارمان به حدود ۵۰ میلیون تومان دیگر وام نیاز داریم.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

مقصد دوم: خیابان نادرشیراز

شاهد نطاق، از اقوام هادی نطاق است که او نیز از "صندوق کارآفرینی امید استان فارس" تسهیلات دریافت کرده است. کارگاهش درطبقه دوم یک منزل مسکونی در خیابان نادر قرار دارد می گوید: در سال ۹۳ رقم ۱۰ میلیون تومان و در سال ۹۴ هم ۵۰ میلیون تومان وام گرفتم و الان ۱۱ نفردراین مجموعه کارگاهی مشغول ساخت شیشه‌های تزئینی ، کتیبه و لوسترهستند.

وی می‌گوید: به تازگی برای ساخت پنجره‌ خانه‌های مسکونی نیز سفارش گرفته ایم و ازتهران و بندرعباس هم سفارش می گیریم و باید در صدد گسترش فعالیتمان باشیم.

در یکی از اتاق های دیگر این خانه خانم گیاهی نیز با ۳ نیروی کار مشغول تولید محصولات نمدمالی ( کیف و کفش است و ...) که به تازگی اقدام به درخواست وام از" صندوق کارآفرینی امید" کرده و در نوبت دریافت وام است.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

مقصد سوم: اقامتگاه بوم‌گردی جورگ درنزدیکی بهشت گمشده سپیدان

پس ازبازدید از کسب و کارهای خرد و کوچک درشهرستان شیراز به همراه مدیران صندوق کارآفرینی امید استان فارس راهی روستای جورگ شدیم. جورگ نام منطقه ای در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شیرازاست وازمسیرهای بیضاء (جاده بهشت گمشده) و سپیدان(جاده شش پیر) قابل دسترسی است.

پس از ورود به روستا وارد اقامتگاه بوم گردی جورگ شدیم و با بهنام کشکولی مسئول این اقامتگاه دیدار کردیم، کشکولی درخصوص دریافت وام از "صندوق کارآفرینی امید استان فارس" گفت: تاکنون برای تجهیزات این اقامتگاه حدود دویست وهشتاد میلیون تومان ازصندوق کارآفرینی امید وام گرفته ام آخرین وام آن مربوط به سال ۹۴ است که ۱۰۰ میلیون تومان بود و این مجموعه را هم ۷ ماه است که راه اندازی کردم و در این مدت مهمانان بسیاری از سراسرکشوروخارج از ایران به اقامتگاه ما آمده اند.

وی گفت: سوئیتهای کاهگلی روستایی و چادرهای اختصاصی و عمومی دراین اقامتگاه بخشی اززندگی بومی به صورت زندگی سنتی ایرانی در طبیعتی زیبا را به تصویر‌می کشد.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

کشکولی ادامه داد: در این اقامتگاه انواع صنایع دستی وغذاهای سنتی بصورت زنده  تولید شده و در معرض نمایش قرار می‌گیرد، نخ ریسی، بافندگی و پخت نان تیری و دوغ زنی و تهیه کشک هم داریم ضمن آنکه اسب سواری، تیراندازی و پوشیدن لباسهای محلی و فروشگهای عرضه مستقیم محصولات هنری و دست بافته‌های عشایری و روستایی و طبیعت گردی و آفرود هم در این مجموعه انجام می‌شود.

مسئول اقامتگاه جورگ ادامه داد: درطرح توسعه برنامه ساخت اصطبل برای نگهداری گاو،گوسفند واسب نیز داریم.

وی گفت: درصورتی که مهمانان اقامتگاه از ۴۰ نفر بیشترشود آنها را برای پذیرایی به روستا‌ هدایت می کنیم وقراراست "صندوق کارآفرینی امید" تسهیلات۱۰۰ میلیون تومانی هم برای روستای سرتنگ که همجوار منطقه جورگ است پرداخت کند.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

پرداخت ۱ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع دستی در سال ۹۵

پس از بازدید از کسب و کارهای کوچک و درراه برگشت با بهرام لطیفی مدیرصندوق کارآفرینی امید استان فارس در مورد میزان تسهیلات پرداختی و طرح‌هایی که در نظر دارند گفتگو کردیم.

لطیفی گفت: صنایع دستی یکی از ظرفیت‌های موجود دراستان فارس است و از ماموریت‌های صندوق کارآفرینی در حوزه کسب و کارهای خرد و مزیت‌های رقابتی این بخش است.

وی افزود: با توجه به استعدادی که دربخش صنایع دستی استان فارس وجود دارد شناسایی‌ها انجام شده و و براساس معیارها اولویت بندی می شود تا منابعی که در اختیارما قراردارد به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرارگیرد زیرا این منابع باید به گونه ای تخصیص داده شود که اشتغال پایدار ایجاد شود ودرواقع با مبلغ کمتر تعداد افراد بیشتری مشغول کارشوند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان فارس گفت: درجامعه امروزما معضل اصلی بیکاری است که باید از طریق ساماندهی کسب و کارهای خرد و کوچک مرتفع شود واین اتفاق خوب در استان فارس با تعاملی که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت دردست انجام است.

 وی افزود: شغل‌ها هم اکنون شناسایی شده وبرخی ازآنها به عنوان بخش کوچکی از‌حوزه ساماندهی این نوع کسب و کارها در حوزه صندوق مشغولند.

لطیفی تصریح کرد:درحوزه بوم گردی وگردشگری وتکمیل زنجیره‌های تولید، کشاورزی و صنایع تبدیلی و کسب و کارهایی که تکمیل کننده زنجیره تولید هستند برخی ازمحصولات زراعی، گیاهان دارویی در دست انجام است.

لطیفی خاطرنشان کرد: دراین راستا در سال گذشته ۱میلیارد تومان تسهیلات به بخش قرض‌الحسنه در حوزه صنایع دستی استان فارس پرداخت کردیم و درحوزه صنایع دستی نیز درسه ساله اخیر قریب به ۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی گفت: عمدتا درنمایشگاهایی که برگزار می‌شود افراد توانمند شناسایی می‌شوند که برای توسعه کارشان نیازبه حمایت دارند.

وی گفت: میزان تسهیلات پرداختی ما درحوزه خانگی تا ۱۰ میلیون تومان، در حوزه خویش فرمایی تا ۳۰ میلیون تومان و در حوزه کارفرمایی تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

هزارخانوارعشایری دراستان فارس

لطیفی ادامه داد:هزارخانوارعشایری کوچنده دراستان فارس هستند که جمعیت بسیارچشم گیری را شامل می شوند اما به دلیل اینکه این دستورالعمل‌ها درحوزه نظارت پس ازپرداخت ودرحوزه شناسایی کسب و کارهاعملا نمی‌توان به این بخش مهم جامعه که نیاز هست مورد حمایت صندوق قراربگیرند پرداخت کرد وضعیت کمی پیچیده شده است.

وی افزود:تا امروزاین افراد ازدریافت تسهیلات بی بهره بوده‌اند اما برنامه ما بومی‌سازی تسهیلات است و در دستورالعمل خودمان برنامه ویژه‌ای برای عشایر استان فارس داریم که کارهای اولیه آن انجام شده ودر جلساتی که داشتیم امیدواریم دستورالعملی را تهیه کنیم تا الگویی برای اجرا باشد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان فارس تصریح کرد: درسراسرکشورایل قشقایی و بختیاری دراستان فارس هستند و ایل شاهسون نیزدرشمال کشورهستند که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، سعی صندوق این است که کلیه حوزه‌های مختلفی که امکان حمایت دارند و جزء مزیت‌های رقابتی منطقه هستند را حمایت کند.

وی ادامه داد: با نوع نگاه توسعه‌ای که به کسب و‌کارهای خرد و‌کوچک وجود دارد و با تفاهم نامه‌هایی که با دستگاههای مختلف منعقد می شود همه جامعه ‌میتوانند در کسب و کارهای خرد و کوچک موفق باشند و باعث توسعه محلی به خصوص در مناطق محروم شوند.

لطیفی تصریح کرد: در حوزه زنان، زنان سرپرست خانواردراولویت بودند تا ما بتوانیم این تسهیلات را به آنها بدهیم.

وی گفت: برای بوم گردی هم پرونده دردست اقدام داریم و دربحث بوم گردی هشتاد طرح در حوزه استانها در دست انجام است و در بحث گردشگری سلامت شیرازحرف اول را می زند و شهرستان شیراز زیرساختهای خوبی دارد. را می زند.

 با توجه به اینکه نوددرصد داروی مصرفی کشور درداخل ایران تولید می شود و حتی برخی از داروها به ۱۴ کشوردر دنیا صادرمی شود، این دانش فنی در داخل وجود دارد، از طرف دیگر ما به دنبال این مسیر هستیم که از داروهای شیمیایی به سمت داروهای گیاهی تغییرمسیردهیم.

لطیفی تصریح کرد:در حال حاضر آویشن جایگزین دیفن‌هید‌رامین شده و ازداروهای گیاهی که ۸۰۰۰ گونه دارد ۱۲۰۰ نوع آن در داخل ایران وجود دارد و برخی دیگرازآن منحصرا برای ایران است مانند زعفران ، اویشن و بابونه که خاص استان فارس و شهرستان شیراز است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان فارس گفت: اگرما به سمت کشت و بسته بندی وفرآوری گیاهان دارویی در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک حرکت کنیم که جزء مزیتهای منطقه هم است قطعا موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر واحد بوم گردی که در منطقه ایجاد شود یکسری کسب و کارهایی ایجاد می شود که تامین کننده برخی از موادمصرفی واحد بوم گردی است، ما معتقدیم که گردشگری که وارد منطقه می شود نیازی بیش از اسکان دارد وعملا با فروش و ساماندهی برخی از تولیدات صنایع دستی این کسب و کارها در آن روستا باعث توسعه محلی خواهد شد.

در زمینه‌های مختلف ازجمله حمایت از تولید محصولات لبنی و کشاورزی دربرخی از شهرستانها درواحد کسب و کارهای خرد وکوچک جزء برنامه‌های امسال ماست در بخش شعارهرروستا یک محصول، روستای بدون بیکار، جلساتی در سال گذشته داشتیم و امسال نیز آن را ادامه می دهیم، تا بتوانیم زیرساختهای یک روستا، مزیت‌ها وافراد پیشرو روستا که می توانند در فرهنگ روستا تاثیرگذارباشند درابتدا شناسایی شوند.

وی گفت: درهرشهرستان ۲ تا ۳ روستا به عنوان روستای بیکارانتخاب می شود تا پایان سال حمایت های مالی صورت گیرد و در صورتی که این اتفاق خوب صورت گیرد گردش و مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: دربرخی ازنمونه‌های کشوری دراستانهایی که صندوق کارآفرینی امید ورود پیدا کرده (مانند کرمان در حوزه بوم گردی در بخش شهداد) کاملا مشخص است که پویایی خوبی اتفاق افتاده است.

لطیفی گفت: ما معتقدیم که محصولات باید دربازارهای داخلی ومنطقه‌ای دیده شود تا تلاشی که انجام می شود مثمرثمرباشد و براساس دستورالعمل وبرنامه کلان کشوری که مقام معظم رهبری دراقتصاد مقاومتی فرمودند به موضوع بهره وری اشاره شده است.بسیاری ازکسب و کارها در کشورمشکل بهره‌وری دارند و به موضوع درون زا و برون گرا بودن تولیدات توجهی نمی شود.

ما معتقدیم که کسب و کارها باید براساس مزیت‌های منطقه‌ای شکل گیرد و بر اساس دانش فنی موجود و کسب و کارهای دانش بنیان که گروه هدف ما هستند مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی افزود: نگاه تنها نباید به بازارداخلی باشد و پول را باید از خارج از روستا به داخل روستا ، از خارج از شهر به داخل شهر آورد و درحوزه کشوری باید به این سمت حرکت کنیم که محصولات ما صادرات محور باشد و کلیه استاندادها باید در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شود.

 وی گفت: صندوق کارآفرینی امید در همه زمینه ها می‌تواند در نقش حمایت از افزایش کسب و کارها در تولید ناخالص داخلی مؤثر باشد.

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

 

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

جهش کسب و‌ کا‌رهای خرد با وام‌های ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی امید/ دریافت وام با ارائه طرح کارآفرینی در روستاها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز