خبرگزاری کار ایران

اولین گامهای راه اندازی پروژه آذر در مسیری ایمن طی شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۸۴۴

در راستای تحقق اهداف تولید زودهنگام میدان نفتی آذر، طی روزهای گذشته علاوه بر راه‌اندازی موفق مشعلِ سوزایِ پروژه (Flare Pilot)، اقدامات گسترده‌ای در به انجام رساندن فعالیت‌های راه اندازی در جبهه‌های پراهمیت برق و اتاق کنترل این پروژه مهم صورت گرفت.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، درحالیکه چند روزی از درخشش شعله‌ مشعل سوزای این میدان نفتی می گذشت، با تلاش شبانه روزی نیر‌وهای پرتلاش شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر روز چهارشنبه (14 بهمن)، پست اصلی این میدان، پس از پایان فعالیت‌های اجرایی و تست‌های پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی برقرار شد و هر دو ترانس پست ١٣٢ به ١١ با موفقیت در سرویس قرار گرفت.

همزمان در همین روز ژنراتورهای اصلی LV واحد فرآورش در سرویس قرار گرفت و پس از نرمال شدن برق در این پست، سیستم اتاق کنترل این واحد نیز با موفقیت به مدار وارد شد. سیستم مذکور شامل ظرف قطره ­گیر، کپسول‌های گاز مایع، تابلوی کنترلی جرقه­ زن، خط لوله انتقال گاز و سه عدد شمعک است.

شایان ذکر است، این سیستم پس از انجام مراحل طراحی تفصیلی، طراحی ساخت، ساخت و در نهایت نصب و پیش­ راه­ اندازی، در تاریخ دوم بهمن ماه سال جاری و با روشن ­شدن هر سه شمعک از طریق تابلوی کنترلی جرقه ­زنِ اتوماتیک، راه­ اندازی شده و در روند بهره‌برداری قرار گرفت. به این ترتیب و با در سرویس قرارگرفتن هرسه پایلوت فلر، اولین گام‌های راه اندازی پروژه در مسیری ایمن طی شد.

از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته طی روزهای گذشته در اجرای پروژه آذر، می‌توان به انجام عملیات مربوط به پیش راه‌اندازی تجهیز Compact Post اصلی چاه آذر 3 اشاره کرد که با حضور کارشناسان شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و شرکت‌های پیمانکار ساخت، اجرا و راه‌اندازی آن با موفقیت انجام شد.

برق‌دارشدن تابلوهای ولتاژ پایین توسط ژنراتور قابل حمل پس از راه‌اندازی UPS-DC و سیستم تغذیه (Feeder) خروجی بخش پکیج‌های تزریق مواد شیمیایی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی روزهای گذشته در مسیر راه‌اندازی این میدان مشترک نفتی بود.ضمن اینکه هم‌اکنون موتورهای تزریق، آماده راه‌اندازی توسط شرکت سازنده است.

لازم به ذکر است که متخصصان پرتلاش اجرای این پروژه پیش از این موفق شدند، خط لوله انتقال نفت ترش به طول 124 کیلومتر از میدان نفتی آذر تا دهلران را به عنوان یکی از 4 اقدام اصلی در راستای دست‌یابی به تولید زودهنگام دراین میدان مشترک، زودتر از برنامه به پایان برسانند و 14 station LVV را نیز با موفقیت نصب و مورد تست قرار دهند.

کیوان یار احمدی مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر پیش از این با اشاره به پیشرفت ۹۴ درصدی این میدان در بخش تولید زودهنگام، از آغاز تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت تا پیش از پایان سال خبر داده و گفته بود: در پایان اردیبهشت ماه سال آینده، این میزان به ۳۰ هزار بشکه افزایش می یابد که معادل رقم پیش بینی شده در شرح توسعه میدان خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال 97 ظرفیت برداشت از میدان نفتی آذر به 65 هزار بشکه در روز می‌رسد.

این میدان در نیمه اسفند سال جاری با تولید ١٥ هزار بشکه نفت خام در فاز تولید زودهنگام خبر خوب پیروزی در پیچیده ترین میدان نفتی ایران را برای کشور عزیزمان به ارمغان خواهد داشت.

میدان مشترک نفتی آذر یکی از پرخبرترین میادین هیدروکربنی کشورمان است که از آن با عنوان چشم و چراغ میادین نفتی ایران در مرزهای غربی یاد می کنند.

گفتنی است، اجرای طرح توسعه میدان نفتی آذر از سوی وزارت نفت به کنسرسیومی شامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) وشرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) واگذار شده و اجرای آن را نیز شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر به نیابت از این دو سهامدار برعهده دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز