خبرگزاری کار ایران

مستخدمین‌حسینی در گفتگو با ایلنا:

حمایت دولت در بخش‌صنعت تنها معطوف به صنایع بزرگ شد/ به بخش ساختمان توجه نشد

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۶۷۲

حیدر مستخدمین حسینی گفت: در بخش مسکن 500 محصول‌صنعتی وجود دارد که با رونق مسکن تولیدات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

حیدر مستخدمین‌حسینی‌ در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص گزارش اخیر بانک‌ مرکزی از رشد اقتصادی حوزه‌های گوناگون اظهار داشت: گزارش اخیر بانک مرکزی از رشد اقتصادی، نشان دهنده سمت و سوی دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است و گویای آن است که در اجرا توجه به حوزه‌های نفت و کشاورزی بیشتر بوده‌ است.

 تولید و فروش نفت به رشد اقتصادی کمک کرد

این تحلیلگر اقتصادی‌ تصریح کرد:‌‌ این گزارش‌ نشان می‌دهد که نفت به لحاظ افزایش‌ تولید و فروش در دنیا رو به افزایش است. در این مدت تولید نفت خام به رشد اقتصادی  کمک کرده است.

وی تصریح کرد: این گزارش حاکی از آن است که بیش از 50 درصد رشد‌ اقتصادی مربوط به حوزه نفت و صنایع وابسته به آن مانند پتروشیمی‌ها بوده و نفت،  قدرت اول را در رشد اقتصادی داشته و بخش کشاورزی پس از آن رتبه دوم را کسب کرده است.

 تولیدات محصولات کشاورزی رشد مثبتی داشتند

 مستخدمین‌حسینی خاطرنشان کرد: البته از زمانی که واردات گندم متوقف شد و تولید محصولاتی مانند سیب زمینی افزایش یافت و مازاد آن در انبارها دپو شد. محصولات کشاورزی به لحاظ استفاده از توانمندی‌های داخلی کشور رشد مثبتی را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: اگر سیاست حمایت از تولیدات در بخش کشاورزی بیشتر شود بخش کشاورزی رشدش نسبت به 6 ماهه ابتدای سال بیشتر نیز خواهد شد.

کشاورزان برای کاشت برنج دلگرم شدند

مستخدمین حسینی گفت: در این مدت قیمت برنج بین 45 تا 47 درصد رشد داشته که این افزایش به بخش کشاورزی تعلق گرفت و کشاورزان برای کاشت برنج دلگرم‌ شدند.

وی ادامه داد: در حوزه گندم نیز با خودکفایی نسبی مواجه شدیم و در سایر محصولات کشاورزی نیز همین امر وجود دارد.

حمایت دولت در بخش‌صنعت تنها معطوف به صنایع بزرگ شد

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه همت دولت بر روی تولیدات داخل و توانمندی‌های داخلی قطعا نتیجه مثبتی را به همراه دارد گفت: در بخش صنعت این وضعیت وجود ندارد. حمایت دولت در بخش‌ صنعت معطوف به صنایع بزرگ شد. در 2 سال گذشته حمایت از صنعت خودروسازی با دادن تسهیلات برای خرید خودرو و حمایت از لوازم خانگی شکست خورد و دولت به این نتیجه رسید که از این صنعت حمایت کند .

 وی تصریح کرد: در این مدت حمایت دولت از بنگاه‌های داخلی در جهت اعمال تعرفه به نفع تولیدات داخلی چندان موفق نبود.

دولت هیچ حمایتی از صنعت ساختمان به عمل نیاورد

این کارشناس ارشد اقتصادی افزود: متاسفانه دولت هیچ حمایتی از صنعت ساختمان به عمل نیاورد و توجه‌اش بر این بود که صنعت پیشران اقتصاد بعد از نفت، صنعت خودروسازی است که اگر این صنعت راه بیفتد رونق صنایع کوچک و قطعه‌سازی‌ها را به دنبال دارد و قوه محرکه برای سایر صنایع خواهد بود.

وی ادامه داد: هر چند این‌تحلیل و برداشت استراتژیک است اما در بخش مسکن 500 محصول‌صنعتی وجود دارد که با رونق مسکن تولیدات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

مستخدمین حسینی افزود: اگر صنعت مسکن رشد داشت صنایع وابسته خود را نیز به دنبال خود می‌کشاند (فولاد، شن و ماسه، سرامیک و سنگ، تزئینات ساختمانی و معماری داخلی، صنعت مبلمان، فرش و موکت، پرده کرکره) از جمله صنایعی است که با رشد بخش مسکن رونق خواهند گرفت. این در حالی است که همه این صنایع هم اکنون در رکود قرار دارند.

توجه به صنعت ساختمان رشد 500 محصول وابسته را به دنبال‌دارد

وی گفت: با توجه به این آمار اگر دولت عمیقا به این موضوع بپردازد، توجه به صنعت ساختمان حداقل رشد 500 محصول را به دنبال‌خواهد داشت و همین موضوع باعث ایجاد اشتغال و افزایش‌تولید ناخالص‌داخلی خواهد شد.

مستخدمین حسینی گفت: رشد صنعت مسکن سایر صنایع کشور از جمله صنعت بیمه، بانکداری و بازرگانی را نیز رشد می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز