خبرگزاری کار ایران

ترکان در صحن علنی مجلس:

کاهش مساحت مناطق آزاد جدید امکان ایجاد زیرساخت‌ها را محدود می‌کند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزار هکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جدید را نمی دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، اکبر ترکان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی ماده ۲۷ برنامه توسعه کشور اختصاص داشت، گفت: براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، انتظار نمایندگان مجلس از کارکرد مناطق آزاد،تولید، صادرات و فناوری است و بنده نیز این انتظار را تأیید می‌کنم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: اینکه بر اساس ماده ۲۷ مساحت مناطق آزاد هزار هکتار و مناطق ویژه ۲۰۰ هکتار باشد یک موضوع در رابطه با تعیین مساحت است.
 
وی گفت:کوچکترین منطقه آزاد کشور، منطقه  انزلی است که مساحت آن ۹ هزار هکتار و وسیع‌ترین آن منطقه آزاد "ماهور" با مساحت ۵۰۰ هزار است که این مناطق مصوب مجلس شده است؛ب نابراین تصمیمی مبنی براینکه مساحت مناطق آزاد به هزار هکتار محدود شود،شامل مناطق آزاد تأسیس شده نیست؛ بلکه این موضوع به مناطق آزاد در شرف تأسیس ارتباط دارد.

ترکان ادامه داد:محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزار هکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد جدید را نمی‌دهد؛ بنابراین هیچکدام از مناطق آزاد جدید با هزارهکتار مساحت ایجاد نخواهد شد و این یکی از مسائل در ماده ۲۷ برنامه توسعه کشور است.

او افزود: اینکه گفته می‌شود منطقه ویژه جدید با مساحت ۲۰۰ هکتار تأسیس شود باید توجه داشت که هیچ کدام از مناطق ویژه فعلی کشور دراین اندازه ها نیستند؛به طورمثال منطقه ویژه پارس جنوبی دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید براینکه در رسیدگی به مناطق آزاد و ویژه به سیاست‌های اقتصادمقاومتی توجه شده است،گفت: باید توجه داشت مناطق ویژه نیاز به مساحت دارند و با مساحت ۲۰۰ هکتار نمی‌توان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کرد.

ترکان در پایان تصریح کرد: آنچه که در مناطق آزاد انجام شده تا سال ۹۲ یک فرایندی را طی کرده و از اسفند سال ۹۲ با لحاظ بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روند دیگری را طی کرده است و مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند حوزه عمل مناطق آزاد باید توسعه یابد،اما در ماده ۲۷ به توسعه مناطق آزاد اشاره نشده است.

کد خبر : ۴۴۱۲۹۵