خبرگزاری کار ایران

به زودی 6 تفاهم‌نامه جدید نفتی امضا می‌شود

منوچهری با اشاره به اینکه 10 شرکت بین‌المللی یادداشت تفاهم امضا کرده‌ایم اظهار داشت: به زودی شش تفاهم‌نامه جدید نفتی به امضا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا منوچهری معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در همایش بررسی الزامات در چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با بیان اینکه از 800 میلیارد ذخایر درجای نفت ایران 57 میلیارد بشکه قابل استحصال است گفت: بنابر این هر قدر بتوانیم اکتشاف جدید انجام دهیم باید از تکنولوژی جدید نیز بهره ببریم چرا که ذخایر ثبت شده ما بیشتر می شود و منابع زیرزمینی افزایش می‌یابد.

وی افزود: اوایل انقلاب می‌گفتند که ما 20 سال ذخیره نفت داریم اما امروز می گوییم که صد سال ذخیره نفت داریم و این به دلیل افزایش تکنولوژی ریکاوری مخزن است.

منوچهری تصریح کرد: در حال حاضر متوسط ریکاوری ذخایر در کشور ما 25 درصد است اما در دریای شمال این رقم بالای 40 درصد و حتی برای 50 درصد نیز هدفگذاری شده است. همچنین در کشورهایی مثل عمان، امارات و عربستان نیز درصد ریکاوری به رقم 40 رسیده است و این به دلیل استفاده از تکنولوژی شناخت مخازن است و همچنین شیوه‌های استحسال کشورهای نفت‌خیز را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه پایه نفت شیل هم تحول در تکنولوژی بوده است اظهار داشت: هیچ‌گاه تصور نمی‌شد که آمریکا بتواند در یک دوره پنج‌ساله از این نفت‌ها به تولید برسد و از واردکننده به صادرکننده تبدیل شود و نفت دنیا را تحت تاثیر قرار دهد و لذا تغییر قیمت نفت به شیل‌ها نیز مربوط است.

وی با بیان اینکه ما نباید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از دست بدهیم اظهار داشت: هر یک درصد افزایش تولید 1300 میلیارد دلار به ذخایر ما اضافه می‌کند که این امر مستلزم صرف تکنولوژی و هزینه است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما طی هفته‌های اخیر با حدود 10 شرکت بین‌المللی یادداشت تفاهم MOU امضا کرده‌ایم اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی در قراردادهای جدید می‌توانند در توسعه میادین متوسط و کوچک راهبر باشند و در کنار خود از یک شریک خارجی استفاده کنند و در میادین بزرگ شرکت‌های خارجی رهبری میادین را برعهده داشته و ملزم هستند که در کنار خود از یک شریک ایرانی استفاده کنند.

منوچهری با اشاره به عطش دنیا برای حضور در صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت داخلی ایران رشد خوبی داشته و ایرانی‌ها می‌توانند سهم خوبی در توسعه میادین داشته باشند.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه جدید در صنعت نفت خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی برای مناقصه‌های بالادستی انجام شده و آماده دریافت پیشنهادها هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در میادین بزرگ که شرکت‌های خارجی به عنوان لیدر انتخاب می‌شوند نیز حدود 70 درصد کار به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به این که شرکت‌های ایرانی در مشارکت با شرکت‌های خارجی می‌توانند وارد فضای بین‌المللی شوند خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های خارجی برای مدت زمان طولانی از مزیت‌های الگوی قراردادهای جدید نفتی است که از جمله تعریف طولانی‌مدت حضور شرکت توسعه‌دهنده در میادین مربوط به لایه نفتی پارس جنوبی است که باید 20 سال در این میدان حضور داشته باشند.

وی همچنین به طرح توسعه میدان آزادگان اشاره و اظهار داشت: نفت این میدان از نوع نفت سنگین است بنابراین ریکاوری در آن پایین می‌آید.

منوچهری با اشاره به اینکه ما به دنبال فضای رقابتی در میادین نفتی هستیم که بتوانیم حجم بازیافت و ریکاوری را از 5 درصد به 20 درصد برسانیم خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای افزایش تولید نفت از فناوری‌های روز دنیا بهره مند شویم.

کد خبر : ۴۲۱۷۵۷