خبرگزاری کار ایران

محمود حجتی:

سازمان حمایت در خصوص گرانی گوشت قرمز بهانه‌تراشی نکند/ به منفعت طلبان اجازه واردات گندم نمی‌دهیم

حجتی در خصوص گرانی گوشت گوسفندی در واکنش به اظهارات سازمان حمایت مبنی بر صادرات بیش از اندازه دام زنده گفت: در صورتی که این سازمان اطلاعیه یاد شده را صادر کرده باشد در حق وزارت جهاد کشاورزی کم لطفی کرده است، زیرا میزان صادرات دام زنده براساس آمار تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی-وزیر جهاد کشاورزی-در حاشیه دیدار دو جانبه ایران و نروژ در زمینه شیلات اظهار کرد: سالانه یک میلیون راس دام زنده صادر یا قاچاق می‌شود که در سال جاری نیز تا به امروز 500 هزار راس دام صادر شده است و نباید بیخودی بهانه تراشی کنیم.در صورتی که جلوی صادرات دام زنده گرفته شود تنها بازار صادرات خود را از دست می‌دهیم و اگر قصابی‌ها گرانفروشی می‌کنند باید به سراغ آنها رفت.

او با اشاره به تامین کالاهای مورد نیاز هیئت‌های مذهبی برای ماه محرم گفت: دولت برنج، روغن و گوشت سفید و قرمز مورد نیاز هیئت‌های مذهبی را به قیمت مصوب دولتی به زودی عرضه می‌کند.وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌های لازم را برای تنظیم بازار ماه محرم در دستور کار دارد تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.

او در ادامه گفت: در بخش نهادهای مصرفی طیور نیز محدودیتی برای واردات ذرت سویا نداریم اما به کسانی که براساس منافع شخصی خود به دنبال واردات گندم جو هستند اجازه واردات نمی‌دهیم زیرا در حال حاضر با مازاد تولید گندم در بازار مصرف روبرو هستیم. همچنین هنوز چند صد هزار تن محصول جوی کشاورزان بر روی تابلوی بورس کالا مانده است.در صورتی که افراد نیاز به خرید جو از خارج از کشور دارند می‌توانند این نیاز خود را از جوی موجود در روی تابلوی بورس کالا خریداری کنند.

او در خصوص افزایش قیمت شکر در بازار گفت: در مرداد ماه افزایش شکر در بازار خود را نشان داد که این امر ناشی از تاخیر در واردات محصول برخی وارد کنندگان بود اما اکنون مشکلات بازار شکر حل شده و در عمده فروشی به نرخ مصوب خود به فروش می‌‌رسد و امیدواریم در خرده‌ فروشی نیز با نظارت مسئولین این روند اصلاح شود.

حجتی در خصوص وضعیت تولید برنج در سال جاری گفت: وضعیت تولید مناسب بوده است به طوری که 8 درصد افزایش تولید خواهیم داشت و 40 هزار هکتار کشت دوم علاوه بر تولید برنج راتون خواهیم داشت و به دنبال توسعه کشت دوم برنج در کشور هستیم.کشت دوم باعث شده که امسال 110 هزار تن بیشتر برنج تولید کنیم و در مجموع و تولید برنج امسال به 2 میلیون و 200 هزار تن تا 2 میلیون و 300 هزار تن می‌رسد.

او بخشی از مشکلات تنظیم بازار مواد پروتئینی را به خاطر سلیقه مردم در تازه خوری گوشت عنوان کرد و گفت: همه مردم دلشان می‌خواهد که مرغ را به صورت تازه مصرف کنند، اما من این سوال را مطرح می کنم که آیا می‌شود دقیقاً به همان میزان که مردم نیاز دارند مرغ تازه تولید کنیم و از این رقم کم و یا زیاد نیاید؟

یک روز ممکن است 2 عدد مرغ کمتر یا بیشتر تولید شود که در این شرایط شاهد کاهش و یا افزایش قیمت در بازار مصرف هستیم و در صورتی که مردم برای مصرف مرغ منجمد نیز همکاری داشته باشند می‌توانیم بازار را متعادل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که متاسفانه قیمت مرغ امروز کاهش یافت گفت: وقتی قیمت مرغ کاهش پیدا می‌کند فکر نکنید که اضطراب من کمتر از زمانی است که قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و در هر دو صورت وضعیت برای ما اضطراری است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دنیای امروز به دنبال بازار است و در شرایط فعلی تولیدات کشاورزی سایر کشورها پشت مرزها برای واردات به ایران مانده است.من دیگر به تجار اجازه نمی‌دهم که مجانی و بدون در اختیار قرار گرفتن بازار سایر کشورها محصولات خود را به ایران صادر کنند. بازار ایران یک سرمایه است و باید آن را در ازای دریافت چیزی در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.اجازه نمی دهم  که در فصل زمستان موز خارجی در کنار سیب داخلی ما قرار گیرد و به محصولات ما اجازه فروش ندهد و روی دست کشاورزان بماند.

او افزود:  ما از تاجران می‌خواهیم که در صورتی که تمایل به واردات موز دارند در ازای آن سیب صادر کنند. اما عده‌ای می‌گویند که ما به این کارها کاری نداریم و تنها جیب خود را می‌بینیم. افراد باید ملاحظات تولید، مصرف و منافع ملی را نیز در اقدامات خود داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم با بیان این که در حال حاضر دنیا به ایران بازار نمی‌دهد، گفت: وقتی یک کالا با تعرفه صفر از کشوری به کشور دیگر می‌رود اما جلوی من را برای صادرات می‌گیرند باید چه کاری انجام دهیم، تا محصولات خود را صادر کنیم.اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه برای کشورهای عضو عمل می‌کند اما وقتی که ایران می‌خواهد به بازار اروپا برود مانند ترکیه با او برخورد نمی‌شود.

کد خبر : ۴۱۴۶۷۲