خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون وزیر راه ارائه شد:

پیشنهاد تعیین عوارض سوخت برای تامین هزینه‌های نگهداری از راه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد برای تامین بخشی از هزینه نگهداری از راه‌ها عوارض سوخت تعیین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داوود کشاورزیان در مراسم رونمایی از پروژه ملی سامانه مدیریت روسازی در راه‌های شریانی و روستایی با بیان اینکه یک سال بود در صدد طراحی چنین سامانه در سازمان بودیم، گفت: پس از یک سال به همت مرکز تحقیقات راه و شهرسازی این سامانه طراحی و امروز فاز اول آن رونمایی شد.

وی با اشاره به منابع محدود برای نگهداری از جاده‌‌های کشور گفت: 85 هزار کیلومتر راه غیر روستایی  121 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که منابع برای نگهداری از آنها بسیار محدود است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد:  در شرایط فعلی باید سالانه 2 میلیارد دلار برای نگهداری و تعمیر راه‌های کشور هزینه کنیم که سال گذشته با احتساب کمبود منابع ملی، استانی اعم از حقوق کارکنان این بخش بودجه تحقق یافته 2هزار میلیارد تومان بود.

وی تاکید کرد: با توجه به این رقم اندک تخصیص داده شده سال گذشته به همین اندازه سازمان راهداری بدهی بالا آورد چرا که با محدود بودن منابع فشار کار بر روی پیمانکاران بود. این در حالی است که توان پیمانکاران هم محدود است.

کشاورزیان با بیان اینکه باید فکری به حال تامین پایدار هزینه‌های نگهداری از جاده‌ها شود گفت: چندی پیش این موضوع مطرح شد که بخشی از هزینه‌های نگهداری از راه‌های کشور را مصرف‌کنندگان بپردازند که مخالفت‌هایی با این طرح به وجود آمد اما باید این واقعیت را بپذیریم که منابع موجود برای نگهداری راه‌ها محدود است و دولت نمی‌تواند تمام این منابع را تامین کند.

وی افزود: هزینه‌های نگهداری و تعمیر کشور را یا باید از طریق منابع دولتی و درآمدهای نفتی بپردازیم یا بخشی از آن را مصرف‌کننده بپردازد که روش دوم در دنیا هم مرسوم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هزینه نگهداری از راه‌ها را می‌توان در قالب عوارض خودرو، عوارض سوخت و عوارض جاده تامین کرد گفت: بخشی از هزینه‌های نگهداری از آزادراه‌های کشورمان از طریق عوارض آزادراهی تامین می‌شود.

وی با ارائه پیشنهاد عوارض سوخت برای تامین بخشی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از هزینه تعمیر و نگهداری راه‌ها را از طریق عوارض سوخت تامین کنیم مبنی بر اینکه به ازای هر لیتر سوخت صد تومان عوارض تعیین شود که این سالیانه مبلغی حدود 5 الی 6 هزار میلیارد تومان تامین می‌کند.

وی افزود: از این طریق می‌توانیم بخشی از هزینه نگهداری جاده‌ها را تامین کنیم و سطح سرویس جاده‌ها را هم حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: در واقع عوارض سوخت تحمیل هزینه به مردم نیست و تصمیم عاقلانه برای تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده است.

کشاورزیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور گفت: چه منابع برای نگهداری راه‌ها داشته باشیم و چه نداشته باشیم باید سامانه‌ای برای اطلاعات وضعیت جاده‌های کشور داشته باشیم که با این سامانه محقق شد.

کد خبر : ۴۰۸۰۹۱