خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا:

ریاست اتاق بازرگانی همواره در دست بخش خصوصی واقعی بوده/ در حال حاضر دولت تمایلی به دخالت ندارد

لاهوتی تصریح کرد:تمام اینها نشان دهنده این است که اتاق ظرفیت لازم را برای اداره امور مربوط به خود را دارد و نیازی به دولتی ها ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد رئیس بعدی اتاق بازرگانی ایران و تمایل دولت‌ها برای در اختیار گرفتن این سمت گفت: اگر به روند ریاست اتاق بازرگانی در بعد از انقلاب نگاه کنیم می بینیم حتی در سال‌های ابتدای انقلاب که دولت وقت بر این عقیده بود که درب اتاق بازرگانی باید تخته شود، کسانی از امام حکم گرفتن که بخش خصوصی واقعی بودند. و جزو تجار و کسبه معروف و خوش نام محسوب می‌شدند.

محمد لاهوتی ادامه داد: بعد از آن نیز آقای خاموشی مدت‌ها به عنوان فردی از بخش خصوصی این سمت را عهده‌دار بود. پس از ایشان نهاوندیان در حالی که هیچ سمت دولتی نداشت عهده دار این مسولیت بود. افرادی همچون شافعی و جلال پور از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خوش نام بودند که هیچ وابستگی به دولت‌های وقت نداشتند و به طور خالص از بخش خصوصی به این جایگاه رسیده بودند. تمام اینها نشان دهنده این است که اتاق ظرفیت لازم را برای اداره امور مربوط به خود را دارد و نیازی به دولتی ها ندارد.

عضوئ هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص تمایل دولت برای گماشتن فردی به ریاست اتاق گفت: این صحبت‌ها امروز در تمام محافل شنیده می شود اما از نظر عملی امکان پذیر نیست. زیرا دولت در اتاق 20 حق رای دارد در حالی که پارلمان بخش خصوصی کشور متشکل از 400 نفر است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در حال حاضر دولت تمایلی برای به دست گرفتن ریاست اتاق ندارد و صحبت‌های اخیر بدون پایه و اساس است.

لاهوتی در مورد زمان انتخابات گفت: مطابق برنامه تعیین شده باید در اواخر شهریور انتخابات برگزار شود اما با توجه به اینکه این روز مصادف با آخرین روزهای تعطیلات تابستانی است احتمال به تعویق افتادن انتخابات وجود دارد.

وی در مورد افرادی که برای ریاست اتاق مطرح شده اند افزود: در حال حاضر کسانی که مطرح هستند همه در حد شنیده ها است و تا این لحظه هیچ شخصی به طور رسمی برای به عهده گرفتن این سمت داوطلب نشده است.  

کد خبر : ۴۰۰۲۲۳