خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره سندیکای برق:

نگرانیم صنعت برق به خارج از کشور وابسته شود/ گرفتاری‌های بوروکراتیک وزارت نیرو را از جذب اعتبار محروم کرد

کلاهی گفت: اکنون وزارت نیرو 33 هزار میلیارد تومان بدهی و کسری 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و رکوردی عمیق بر این صنعت مستولی شده است تا جایی که بیم آن می رود که این صنعت از بین برود و حتی در آینده به خارج از کشور وابسته شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای برق در نشستی خبری با بیان اینکه  صنعت برق تمام ملزومات را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، گفت: در این صنعت اصلا فساد وجود ندارد چرا که یکی از عارضه های اقتصاد کشور تمرکز بر منابع درآمد بالا و مواد اولیه است و این معضل در صنعت برق کشور وجود ندارد.

 وی افزود: صنعت برق صنعتی دانش‌بنیان است که 95 درصد خودکفا است و در حال حاضر پتانسیل صادرات 85 درصدی را دارد.  

کلاهی تصریح کرد: ما طی سه سال گذشته بر این باور بودیم که دولت قبلی مشکلات زیادی را برای دولت فعلی به ارث گذاشته که رفع آنها هزینه و زمان زیادی را می برد لذا سندیکا سکوت  کرده و نقد نمی‌کند.

وی ادامه داد: اکنون وزارت نیرو 33 هزار میلیارد تومان بدهی و کسری 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و رکوردی عمیق بر این صنعت مستولی شده است تا جایی که بیم آن می رود که این صنعت از بین برود و حتی در آینده به خارج از کشور وابسته شویم.

رئیس هیات مدیره سندیکای برق با بیان اینکه صنعت برق نقطه قوت و موتور محرک اقتصاد کشور است، اظهار داشت: نقد جدی ما به وزارت نیرو عدم استفاده از ظرفیت برق و قانون رفع موانع تولید است.  

وی با اشاره به اینکه صنعت برق به طور مستقیم 50 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: باور ما این است که سوء مدیریت در 70 درصد مشکلات اقتصادی تاثیر بسزایی داشته است.

کلاهی گفت: در راستای افزایش بهره وری راه اهن 19 میلیارد دلار بودجه از محل مصوبه شورای اقتصا دریافت کرد اما وزارت نیرو به دلیل گرفتاری های بوروکراتیک نه خودش و نه برای بخش خصوصی پروژه ای تعریف نکرد.  

رئیس سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه فاینانس و وام که این روزها با حضور هیأت‌های اقتصادی خارجی مدام مطرح می‌شود گفت: فاینانس و وام صنعت برق را گرفتار باتلاقی خواهد کرد که جبران آن سخت خواهد بود و حتی باعث از بین رفتن اعتبار ما در اجرای تعهدات بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: FDI واقعی پتانسیل رشد اقتصادی را ایجاد می‌کند و چون صنعت برق خودکفاست امیدواریم بودیم با آزاد شدن منابع مالی دولت و بهتر شدن وضعیت بودجه، صنعت برق از این وضعیت خارج شود اما متاسفانه همچنان در رکود عمیق به سر می‌بریم.

کلاهی درباره خروج از رکود صنعت برق پس از برجام گفت: صنعت برق به هیچ وجه با تحریم‌های بین‌المللی در ارتباط نبوده تحریم نتوانست بر آن تأثیر بگذارد زیرا این صنعت بطور مستقیم با دولت درارتباط است و دولت باید از ما برق بخرد و چون دولت در تامین نقدینگی مشکل داشت این بخش نیز دچار مشکل شده است.

وی همچنین با بیان اینکه عدم تزریق نقدینگی از سوی دولت به پروژه ها این صنعت را دچار چالش کرده ، اظهار داشت: در حال حاضر صنعت برق با یک چهارم و 25 درصد ظرفیت کار می‌کند و اگر آمار صادرات را نداشتیم این آمار پایین‌تر هم می‌آمد.

 

کد خبر : ۳۷۵۲۸۴