خبرگزاری کار ایران

سید حمید کلانتری:

فرشبافان از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی منتقل شده‌اند/ تعاونی‌ها نمی‌توانند اقتصاد غیر رسمی را تایید کنند

معاون امور تعاون وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به اهمیت اقتصاد غیر رسمی گفت: کارشناسان در این باره دو بحث را مطرح می‌کنند. رفتارهای غیر رسمی و فعالیت‌های رسمی .

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حمید کلانتری در همایش اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی اظهارکرد: آنچه به عنوان اقتصاد غیر رسمی از آن نام برده می‌شود یک اقتصاد شفاف و قانونمند است که در آن کارگر و کارفرما نقش خود را ایفا می‌کنند، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تعاونی‌ها یک اقتصاد رسمی هستند یا غیر رسمی؟

وی ادامه داد: تعاونی‌ها به طور مشخص اقتصاد غیر رسمی را تبدیل به رسمی می‌کنند. در واقع در حال پرکردن این خلاء هستند و مشاغلی که تابع قوانین کار نیستند را به سمت قانونی‌شدن هدایت می‌کنند.

کلانتری افزود: تعاونی‌ها ذاتا نمی‌توانند اقتصاد غیر رسمی را تایید کنند. تعاونی‌ها علاوه بر سود و منفعت خودشان به نقش خود در اجتماع توجه کنند. ویژگی‌های تعاونی‌ها مشارکت‌پذیر بودن، فضای کار اشتغالی و رفتارهای اجتماعی است که اینها لاینفک بخش تعاونی است .

کلانتری با اشاره به بافندگان فرش‌دستباف گفت: تا قبل از این بسیاری از بافندگان، فرش خود را به واسطه یک دلال در خانه خودشان می‌بافند و هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه کار آنها و نحوه معامله آنها نبود اما وقتی این بافنده‌ها کنار هم جمع شدند و تعاونی تشکیل دادند، علاوه بر نظارت سازمان تعاون، قانون‌تجارت هم شامل حال آنها شد. در واقع این فرشبافان از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی منتقل شده‌اند.

معاون امور تعاون وزیر کار و تامین اجتماعی در پایان با اشاره به وضعیت بین‌المللی تعاونی‌ها گفت: تعاونی‌ها تابع ارزش‌های بین‌المللی هستند به طوری که اکنون یک میلیارد نفر در جهان عضو دو میلیون و ششصد هزار تعاونی هستند. فرهنگ تعاون در دنیا در کشورمان در حال گسترش است به طوری که هم اکنون تعاونی‌های دانش‌بنیان نیز در حال شکل‌گیری است و می‌توان از این ظرفیت برای گذر اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی استفاده کرد.

کد خبر : ۳۶۹۴۸۹