خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه بیست و یکم نفت انجام شد:

تشریح ماجرای برخورد نفتکش نروژی با سکوی13A پارس جنوبی

زیاری گفت: ما توانستیم عملیات حفاری سکوی 24A را در مدت 71 روز به اتمام برسانیم که این در نوع خود رکورد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود زیاری مدیر عامل شرکت حفار فاز 13 پارس جنوبی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه 21 صنعت نفت ضمن تشریح فعالیت های این شرکت و همچنین ماجرای تصادم نفتکش نروژی به سکوی فاز 13 پارس جنوبی اظهار داشت: ما در صنایع بالادستی آفشور فعالیت داریم .

وی افزود: در سال 89 زمانی که تحریم ها علیه کشورمان اعمال شد که همزمان با خروج شرکتهای غربی از صنایع بالا دستی بود نوع هم افزایی در صنایع بالا دستی ایجاد شد تا تخصص متخصصین در اختیار صنایع بالا دستی قرار گرفته و ماحصل آن نیز شرکت هایی موفق و فعال در حوزه صنعت نفت بود.

وی با بیان اینکه ما در سال 90 بعنوان پیمانکار حفاری چاه‌های فاز 13 ، 22، 23 و 24 پارس جنوبی انتخاب و کار حفاری را در سکوی 13A در آبان‌ماه سال 91 آغاز کردیم ، افزود: کار ما  در آذرماه سال 93  با آغاز عملیات حفاری 11 حلقه چاه مربوط به سکوی 13A  انجام شد که با پیشرفت 93درصدی تکمیل و آماده نصب شد و فقط 7 درصد از کار باقی مانده بود تا کار نهایی شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که تجهیزات بهره برداری برای نصب روی چاه‌ها تأمین شود کارهای لازم برای ایمن سازی 11 حلقه چاه که یکی از آنها به مخزن متصل شده بود، انجام شد.

 زیاری تصریح کرد: با وجودی که کلیه علائم هشدار دهنده موجود بود اما در تاریخ دوم فروردین 94 یک نفتکش نروژی با جکت 13A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود به‌طوری که هر 11 حلقه چاه از جمله چاه شماره 05 که به مخزن وصل بود به‌همراه تجهیزات در درون دریا واژگون شد و تجهیزات نصب‌شده در عمق 48متری بستر دریا سقوط کند.

وی افزود: با توجه به اینکه چاه 05 به مخزن پارس جنوبی متصل بود هر لحظه امکان بروز خطرات جدی و بحران زیست‌محیطی وجود داشت لذا ما  با غواصی زیر آب موقعیت را مطالعه و بررسی کردیم و موفق شدیم با انجام 35000 نفرساعت کار کارشناسی تا تاریخ 24 اسفند سال 94 چاه شماره 05 به‌طور کامل بکشیم و شرایط  را ایمن سازی کنیم.

وی با بی نظیر خواندن عملیات ایمن سازی سکوی 13A  در سطح جهان میزان خسارت وارد شده به این سکو را 250 میلون دلار اعلام کرد و گفت: شرکت بیمه انگلیسی در تمامی مراحل انجام امور و برآورد خسارت حضور داشت ضمن اینکه با تایید سهوی بودن برخورد این شرکت بیمه هزینه ها را متقبل شد.

 وی با اشاره به اینکه ما برای اولین بار از WELLHEAD  سرچاهی ساخت ایران استفاده کردیم،  گفت: این WELLHEAD  به‌اندازه‌ای با کیفیت ساخته شده بود که در شرایطی که 11 ماه در زیر بستر دریا روی تجهیزات چاهی که با زاویه‌ای 140 درجه خم شده و واژگون شده بود قرار داشت، کارایی خود را از دست نداده بود.

وی افزود: اکنون که فاز اول پروژه بازیابی جکت 13A و چاه‌های حفرشده با عنوان ایمن سازی منطقه انجام شد مرحله آواربرداری آغاز خواهد شد.

زیاری با اشاره به اینکه حفاری چاه‌های دو سکو در فاز 13 و 4 سکو در فازهای 22، 23 و 24 در حال انجام است، گفت: حفاری چاه‌های این 6 سکو تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ نفتی جهان رکوردهای انجام عملیات حفاری طی مدت 75 تا 78 روز را داشته اند اما ما توانستیم عملیات حفاری سکوی 24A را در مدت 71 روز به اتمام برسانیم که این در نوع خود رکورد است.

 

 

کد خبر : ۳۶۸۳۱۹