خبرگزاری کار ایران

آخوندی در جمع خبرنگاران:

نوسازی ناوگان و زیرساخت‌ها به 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه نیاز دارد

وزیر راه گفت: برای نوسازی ناوگان سالانه حدود 7 میلیارد دلار و برای زیرساخت‌ها 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمندیم.

  به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی صبح امروز در حاشیه دومین روز از همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در جمع خبرنگاران گفت: در بخش نوسازی ناوگان بخش خصوصی و در بخش زیرساخت‌ها، دولت به روش‌های مختلف تامین مالی خواهد کرد و شرکت‌های خارجی که توان سرمایه‌گذاری اعم از سیستم‌های ساخت و بهره‌برداری، انتقال مالکیت به دولت یا ساخت و اجاره به شرط تملیک و انتقال به سمت دولت و یا اساسا اجاره به شرط تملیک داشته باشند برای ما حائز اهمیت است.

وی گفت: درخصوص تامین بحث‌های ناوگان مانند ناوگان جاده‌ای و واگن باری و جاده‌ای و در بحث هواپیما برنامه‌های مفصلی داشته‌ایم. این کنفراس که با ابتکار بانک مرکزی تشکیل شده فرصت مناسبی برای معرفی حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و حمل و نقل بوده است و ما نیز روش‌هایی را که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستیم را به اطلاع سرمایه‌گذاران حاضر رساندیم.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه گفت: امیدواریم با آب شدن یخ‌ها این فاصله هر چه زودتر از بین برود و جذب سرمایه‌گذاری‌ها در ایران با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه راه و شهرسازی در چند بخش مهم مسکن، حمل و نقل و ساخت ساختمان‌های دولتی مسئولیت دارد؛ اظهار داشت: ایران به لحاظ موقعیت حمل و نقل، لوژستیک دارای اهمیت زیادی است به‌طوریکه اکثر کریدورهای شرق و غرب از ایران عبور کرده و سریع‌ترین کریدور از چین به اروپا و از اقیانوس هند به شمال محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ایران گفت: ایران مرکز تعادل منطقه است و همین امر منجر به ناامنی و جنگ‌های مختلف شده است و یکی از دلایل ناامنی در خلیج فارس و منا شاید این بارگذاری بی‌مورد در کریدوری است که از ایران عبور می‌کرده اما هم اکنون با توافق جهانی که صورت گرفت؛ موقعیت ایران به رسمیت شناخته شده و امیدواریم این امر به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌گیری جهانی آن از کریدور ایران منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران در گذشته تحریم‌های سختی را پشت سر گذاشته؛ گفت: این موضوع باعث عقب‌ماندگی ما در بحث ناوگان شده و لازم است تا سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ناوگان را افزایش دهیم. زیرا در این مدت سرمایه‌گذاری‌ها دربخش ناوگان ریلی و جاده‌ای ضعیف بوده است. به طوری که در ناوگان جاده‌ای 127 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال داریم که به ازای هر 100 کیلومتر 60 لیتر گازوئیل می‌سوزاند. این در حالی است که نباید بیشتر از 35 لیتر مصرف شود و به همین سبب دولت باید سرمایه‌گذاری ها را در بخش ناوگان دو برابر کند.

آخوندی در ادامه با اشاره به پروژه‌های اخذ عوارض گفت: یکسری پروژه‌ها مانند پروژه آزادراه سرمایه‌گذار می‌تواند با اخذ عوارض سرمایه خود را مستحلک کند و در ایران بیش از 30 سال است که بخش خصوصی می‌تواند در این موضوع سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً اخذ عوارض در بحث احداث فرودگاه‌ها مطرح شده و با فرانسوی‌ها نیز مذاکراتی در این خصوص داشته‌ایم که فرودگاه‌ها را به شکل BOT احداث کنیم و این امر در خصوص بنادر و در بحث ریلی در خطوطی خاص مطرح است.

آخوندی در خصوص فاینانس گفت: این امر مورد توجه دولت است و در این خصوص با چینی‌ها بیش از 2.5 میلیارد یورو برای خطوط سریع‌السیر قرارداد سرمایه‌گذاری به امضا رسیده است.

کد خبر : ۳۵۳۱۵۲