خبرگزاری کار ایران

کارگر خبر داد:

تقاضای 17 هزار و 40 میلیارد ریال برای بیمه قالیبافان در بودجه 95

دولت برای سال آینده تقاضای 17 هزار و 40 میلیارد ریال در بودجه 95 کرده تا 100 هزار نفر قالی باف بیمه شوند که امید است مجلس شورای اسلامی با این میزان اعتبار در بودجه سال 95 موافقت کند.

به گزارش ایلنا ، حمید کارگر چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: مرکز ملی فرش ایران در طول سالهای گذشته به دنبال این بوده که از همه ابزارهای قانونی و بسترهای حقوقی برای حراست و پاسداری از نام و نشان فرش ایران بهره گیرد.

وی اظهار کرد: در مراوداتی که مرکز ملی فرش ایران با سازمان جهانی مالکیت معنوی داشته، ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف صورت گرفته تا به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر کپی برداری های احتمالی عمل کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره برندسازی فرش ایرانی گفت: فرش ایرانی در سطح بازارهای جهان برندی شناخته شده است اما نیاز به برندهای جزئی تر از سوی بنگاه های تجاری و صادرکنندگان برای فرش ایرانی داریم.

کارگر ادامه داد: فرش دستباف ایران در سالهای اخیر از دو بخش زیر فشار بوده که نخستین مشکل تحریم های بین المللی و تحریم مستقیم از سوی ایالات متحده آمریکاست به طوری طی پنج سال گذشته ورود هر نوع فرش ایرانی به آمریکا ممنوع بوده است.

کارگر با بیان اینکه قبل از تحریم های اقتصادی، آمریکا رتبه نخست را در میان خریداران فرش دستباف ایران داشت، افزود: قبل از سال 2010 سالانه 80 میلیون دلار فرش ایرانی به طور مستقیم وارد آمریکا می شد که این میزان 16.5 درصد از کل صادرات سالانه فرش کشور را شامل می شد.

وی بیان کرد: دیگر مشکل مرتبط با حوزه صادرات فرش دستباف ایران، اثر سوء تحریم ها بر اقتصاد کشور بوده که منجر به افزایش هزینه ها و بالا رفتن مخاطرات صادرات فرش شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: لغو تحریم ها به معنای رشد سریع صادرات نیست زیرا در پنج سال فقدان وجود ایران در بازار، کشورهایی مانند هند و پاکستان جایگزین کشورمان در آمریکا شدند و هرچند شیفتگی بین شهروندان آمریکایی برای خرید فرش ایرانی وجود دارد اما نباید رقبا را نادیده گرفت.

کارگر با بیان اینکه سه هفته قبل نخستین محموله شامل 100 تخته فرش دستباف از ایران به لس آنجلس آمریکا صادر شد، اظهار کرد: توسعه صادرات به آمریکا نیازمند تحلیل و بررسی و رصد عملکرد پنج ساله رقبا و شناسایی سلیقه مشتریان امروزی بازار است.

وی با اشاره به برنامه های حمایتگرانه مرکز ملی فرش ایران گفت: برای حمایت از فرش دستباف انواع آموزش ها با کمک سازمان های صنعت استانها ارائه شده و بیمه قالی بافان از حدود پنج سال قبل به مرحله اجرا درآمده است که تاکنون 450 قالیباف از مزایای این بیمه بهره مند شده اند.

کارگر گفت: همچنین مجتمع های بزرگ متمرکز قالی بافی برای توسعه بازار و حذف واسطه ها و بهبود وضعیت فروش فرش در سطح کشور راه اندازی شده است.

وی متذکر شد: حضور واسطه ها در حوزه فرش دستباف لزوما جنبه منفی ندارد زیرا برای رونق صادرات فرش نیازمند فروشندگان و صادرکنندگان هستیم که محصول تولید شده روی دست بافنده نماند لذا به دنبال توزیع عادلانه منافع به جای توزیع یکسان منافع و حذف واسطه ها در حوزه فروش و صادرات فرش دستباف هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: دولت با بیمه قالی بافان و پرداخت سهم کارفرما، حمایت قابل توجهی را از این قشر انجام داده اما از آنجا که اعتبار این بیمه باید سالانه تامین شود، در دو سال گذشته با افزایش شمار متقاضیان بیمه قالی بافان اعتبار مصوب شده جوابگوی نیاز نبوده است.

کارگر اظهار امیدواری کرد نمایندگان با بودجه ای که برای بیمه قالی بافان در لایحه بودجه سال 95 ارائه شده، موافقت کنند.

وی گفت: از سوی دیگر افراد زیادی که قالی باف نبودند از مزایای این بیمه بهره مند می شدند که در این راستا امسال در راستی آزمایی انجام گرفته 50 هزار نفر غیرفعال در حوزه قالی بافی از مشمولیت این بیمه خارج شدند.

وی اظهار کرد: براساس توافق نامه ای که بین وزارتخانه های صنعت و تعاون در اردیبهشت ماه امسال منعقد شد، مقرر شد به ازای هر نفر که قالی باف نبوده و از لیست مشمولان بیمه حذف شده است، قالی باف جدیدی جایگزین آن شود اما سازمان تامین اجتماعی همکاری لازم را در این زمینه صورت نداشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: تسهیلات در حوزه فرش دستباف با سود چهار درصد توسط صندوق کارآفرینی امید به قالی بافان پرداخت می شود که در برخی استانها به دلیل سخت گیری بانکها این تسهیلات به خوبی پرداخته نشده است.

وی اظهار کرد: دولت برای سال آینده تقاضای 17 هزار و 40 میلیارد ریال در بودجه 95 کرده تا 100 هزار نفر قالی باف بیمه شوند که امید است مجلس شورای اسلامی با این میزان اعتبار در بودجه سال 95 موافقت کند.

کارگر با بیان اینکه سهم ایران از کل بازارهای جهانی فرش دستباف 30 درصد است، افزود: ایران حدود یک میلیون نفر قالیباف و رتبه نخست صادرکنندگان فرش دنیا را دارد.

کد خبر : ۳۵۲۴۲۳