خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هما:

قرارداد با ایرباس پایان کار توسعه صنعت هوانوردی نیست

مدیرعامل هما با بیان اینکه قرارداد با ایران ایر مقدمه‌ای بر انقلاب جدی در صنعت هوانوردی است گفت: تفاهم اولیه هما با ایرباس در پی بیش از یکسال مذاکره جدی مدیریت شد و تمام صنعت از آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد پرورش در مراسم پنجاه‌و پنجمین سالگرد تاسیس هما با بیان  اینکه روند رشدشرکت هواپیمایی هما پیش از انقلاب مرهون اتصال لایزال به منابع مالی، فنی و مهندسی، بین ‌المللی بود اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی هما  در سرفصل تحریم‌های استکبار جهانی قرار گرفته بود و در بحبوحه جبهه از تمام ظرفیت‌های هما استفاده شد.

وی ادامه داد: تاین شرکت چندین بار در طول جنگ زخم کاری خورد هواپیماهایش را بارها ربودند در زمین شیراز منهدمش کردند و بر فراز خلیج‌فارس همراه با قریب به 300 مسافر منهدمش کردند اما قد خم نکرد.

وی با اشاره به حضور موثر هما در حوادث و رویدادهایی مانند زلزله رودبار، زلزله بم، جنگ تحمیلی، آتش‌سوزی منا، حوادث لیبی، سوریه، گفت: در شب حادثه بم چشم همگان به پروازهای اجنبی بود اما همایی ها مشغول بازکردن صندلی‌ها و آمبولانس کردن هواپیما بودند.

وی  ادامه داد: در دوران تحریم تمامی راه‌ها بر شرکت هواپیمایی هما بسته شد و اجازه ورود قطعه به ایران را سلب و در تمامی مقاصد غربی نیز سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران ایر را قطع کردند .

پرورش گفت: تمامی ارائه دهندگان خدمات حتی بدیهی‌ترین پشتیبانی را از تداوم همکاری با هما منع کردند به طوری که تمام حساب‌های این شرکت هواپیمایی مسدود و از تمام خدمات یاتا (انجمن بین‌المللی هوانوردی) محروم شد.

مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: علاوه بر این از ارائه بار به پروازهای این شرکت هواپیمایی و از ورود پروازهای باری این شرکت به اروپا جلوگیری کردند.

وی با اشاره به یکی از شرایط سخت هوا پیماهای هما ادامه داد: در یک فرود سخت به مقصدشهرهای اروپایی یکی از تایرهای هواپیما را از دست دادیم و حتی از ارائه یک جک برای تعویض تایر به ما دریغ کردند.

پرورش افزود: بار دیگر هم به علت نقص فنی در برج مراقبت بیش از یک ساعت در آسمان لندن در انتظار صدور مجوز فرود بودیم اما فرودگاه لندن از ارائه حتی یک تن سوخت جهت رساندن همان هواپیما به نقطه سوم خودداری کرد.

مدیرعامل هما با بیان اینکه قصد غرب قطعا زمین‌گیر کردن شرکت هواپیمایی هما بود گفت: از روز اول دولت تدبیر و امید نوع نگاه‌ها به صنعت هوانوردی متفاوت شد و وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات صنعت هوانوردی کشور و هما کمر همت بست.

وی با بیان اینکه شروع این همت با شروع مذاکرات هسته‌ای منطبق شد گفت: با عنایت مذاکره‌کنندگان سوژه تحریم‌های هوایی در شمار موضوعات جدی مورد بحث گنجانده شد و به حق شایسته دست مریزاد بود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه اولیه هما با ایرباس که البته در پی بیش از یکسال مذاکره جدی مدیریت شد، تمام صنعت  از آن بهره‌مند شدند اظهار داشت: تفاهمی که اگر چه با موج حملات منتقدان مواجه شد اما به شدت در گرد وغبار مرافعات سیاسی و بعضا نیمه حرفه‌ای مظلوم واقع شد.

وی ادامه داد: البته قرارداد اخیر پایان کار توسعه صنعت هوانوردی نیست بلکه مقدمه‌ای بر انقلاب جدی در صنعت است.

مدیرعامل هما گفت: اقتصاد هواپیماهای نو با اقتصاد هواپیماهای پیشین متفاوت است و عنصر زمان در تداوم بهره وری، حیاتی و مدل اقتصادی برگزیده شده برای این تفاهم‌نامه از جنس کار ، فعالیت و هوشمندی است.

کد خبر : ۳۵۰۱۱۱