خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

آبرسانی سقایی به 1000 روستای سیستان و بلوچستان

ناروئی با بیان اینکه 5.5 درصد روستاهای این استان در سیستان از آب شرب برخوردارند و 27 درصد روستای غیر برخوردار از آب شرب در سیستان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 1115 روستای بالای 20 خانوار از آب شرب بهداشتی برخودار نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا ناروئی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان درنشست خبری شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری باید سیستان و بلوچستان را با یک زاویه جدید و در ارتباط با اقتصاد و تجارت جهان مورد توجه قرار داد، گفت: سیستان و بلوچستان 11.4 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و2 میلیون و 500 هزار نفر ساکن هستند که 51 درصد این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان 6553 روستا وجود دارد که 3880 روستای استان فاقد شبکه آبرسانی است، افزود: با توجه به بارندگی‌های کم و خشکسالی 19ساله تابستان سال آینده سال دشواری باشد، اما امیدواریم با بارندگی‌های 2 ماه اخیر و چندماه آینده تابستان خوبی را سپری کند.

وی با بیان اینکه اگر بارندگی صورت نگیرد، افت منابع زیرزمینی را شاهد خواهیم بود و چاهها از مدار خارج خواهند شد، گفت: نزدیک به 1000روستا در استان سیستان و بلوچستان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می‌شود.

ناروئی با بیان اینکه 5.5 درصد روستاهای این استان در سیستان از آب شرب برخوردارند و 27 درصد روستای غیر برخوردار از آب شرب در سیستان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 1115 روستای بالای 20 خانوار  از آب شرب بهداشتی برخودار نیستند.

وی اظهار داشت: منابع مالی و اعتبار این شرکت در سال 92 مبلغ 33 میلیارد تومان بود، اما در سال 93 این اعتبار به 203 میلیارد تومان یعنی 6 برابر رشد داشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال 93 هزار کیلومتر اصلاح شبکه در استان صورت گرفت، گفت: 10 مجتمع آبرسانی در دست اجرا داریم که 1500 روستا را با جمعیتی بالغ بر 418 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد وبرای اجرایی شدن این مجتمع‌ها 90 میلیارد تومان هزینه شده که امیدواریم در 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه اگر پروژه‌های در دست اجرا به بهره‌برداری برسد ، شاخص برخورداری آب شرب روستایی 3 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت، افزود: روستازایی در این استان زیاد است، به طوری که سالانه 200روستا به این استان اضافه می‌شود. ضمن اینکه عدم پرداخت آب‌بهاء از سوی مشترکان یکی از مشکلات ماست در حالی که آب‌بهاء عدد چندانی در سبد خانوار به خود اختصاص نمی‌دهد.

 

کد خبر : ۳۴۷۵۹۲