خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان:

صادرات برق از سیستان و بلوچستان امنیت پایدار استان را تضمین می‌کند

18 پروژه در دست اقدام داریم که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند که از این تعداد 7 پروژه مربوط به چابهار است که اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان نیاز داشته که تامین هزینه آن انجام شده و اعتبار اندکی نیاز دارد که پروژه ها به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محبعلی قزاق جاهد (مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان) در نشست خبری شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برق‌رسانی در این استان شامل خطوط از بیرجند تا زرآباد با بیش از 1500 کیلومتر طول شبکه می‌شود؛ گفت: ما بیش از 700 هزار مشترک، 7هزار کیلومتر خط انتقال و توزیع در سطح استان داریم.

وی افزود: طول شبکه برق استان به ازای هر مشترک بیش از 4 برابر متوسط کشوری است یعنی میزان سرمایه‌گذاری برای برق‌رسانی به هر مشترک در سیستان و بلوچستان بیش از چهار برابر کشوری بوده است.

جاهد تصریح کرد: به دلیل پراکندگی مشترکین سطح استان ما در هر کیلومتر مربع 3.5 مشترک داریم درحالیکه این عدد در کشور 19 مشترک است.

وی تعداد پست های فوق توزیع استان را 54 پست و تعداد پست‌های انتقال را 18 پست اعلام کرد و افزود: به طور متوسط فاصله پست‌های ما از همدیگر 160 کیلومتر است که تعمیر و نگهداری این پست‌ها نیز با توجه به پراکندگی بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه ما برای توسعه شبکه براساس برنامه پنج‌ساله اقتصادی کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ اظهار داشت: در برنامه پنج‌ساله چهارم کلیه تاسیسات برق استان دو برابر شده و این در برنامه پنجم نیز خیز دو برابر شدن را برداشته‌ایم که براین اساس هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث بیش از 5600 کیلومتر شبکه و 6 هزار مگاوات آمپر پست اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به مشکلات نقدینگی جهت اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌ای شبکه برق اشاره کرد و گفت: ما اجباراً برای اینکه برق‌رسانی انجام شود سعی کردیم که پست موقت را اجرا کنیم البته در این پست‌ها در زمینه بهره‌برداری و تامین و نگهداری مشکلاتی نیز حادث خواهد شد ولی کمتر از 10 درصد پست ثابت هزینه خواهد داشت. بنابراین با این روش تاکنون بیش از 50 درصد اهداف برنامه پنجم را محقق می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون 25 درصد نقدینگی برنامه پنجم پرداخت شده که با این میزان از 50 درصد اهداف برق‌رسانی به نتیجه رسیده و 20 درصد پروژه‌ها نیز در دست اقدام است که اعتبار این 20 درصد 400 میلیارد تومان است و ازاین 20 درصد 90درصد می‌تواند تا انتهای تابستان 95 به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین گفت: ما 18 پروژه در دست اقدام داریم که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند که از این تعداد 7 پروژه مربوط به چابهار است که اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان نیاز داشته که تامین هزینه آن انجام شده و اعتبار اندکی نیاز دارد که پروژه ها به بهره‌برداری برسد.

جاهد خاطرنشان کرد: با توجه به شرجی هوا و مسائل محیطی این استان خاموشی بسیار زیاد بوده که امیدواریم با بهره‌برداری از پروژه‌ها میزان خاموشی ها به حداقل برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: 7 پروژه هم در مناطق مرکزی و شمالی استان داریم که 100 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته که براساس برنامه‌ریزی انجام شده این پروژه‌ها نیز تا تیرماه سال 95 به بهره‌برداری رسیده و میزان خاموشی‌ها به حداکثر ممکن می رسد.

وی میزان نیروگاه نصب شده در سطح استان را 1450 مگاوات عنوان کرد و افزود: از این میزان 440 مگاوات در دست بخش خصوصی و باقی مانده در اختیار دولت است.

وی همچنین به توسعه بخش نیروگاهی چابهار اشاره و اظهار داشت: ظرف 3 سال آینده میزان نیروگاه نصب شده از این شهر بندری به 500 مگاوات خواهد رسید و بخش خصوصی نیز آمادگی دارد که 500 مگاوات دیگر احداث کند.

وی ابراز امیدواری کرد که طبق برنامه در نظر داریم که 2هزار مگاوات در سطح استان نیروگاه نصب کنیم.

جاهد در ادامه با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان کلکسیونی ازانرژی‌های تجدیدپذیر است؛ اظهار داشت: نیروگاه‌های فسیلی به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی مشکلاتی به وجود می‌آورد اما با توجه به شرایط خاص استان ما به لحاظ امکان احداث نیروگاه بادی و خورشیدی ما در این زمینه نیز برنامه‌هایی در نظر داریم.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان 98 درصد رنکینگ جهانی وزش باد داریم و در فصل تابستان نیز بادهای 120 روزه در سطح استان می‌وزد. لذا ما در منطقه قابلیت احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه بادی داریم که قابل انتقال به شبکه انتقال و توزیع کشوراست.

وی همچنین به مرزهای خاکی استان با دو کشور افغانستان و پاکستان اشاره و اظهار داشت: این مرکز خاکی به ما قابلیت صادرات برق را می‌دهد.

وی با بیان اینکه با گشایش درهای سرمایه‌گذاری به روی کشور امکان توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سطح استان فراهم می‌شود؛ گفت: اکنون بیش از 4هزار مگاوات موافقت‌نامه اولیه توسط سانا صادر شده اما هنوز اقدامات عملی انجام نشده که از این میزان 450 مگاوات با شرکت‌های خارجی و بقیه با شرکت‌های داخلی به امضا رسیده و برای 320 مگاوات نیز پروانه احداث صادر شده و قرارداد خرید تضمینی نیز به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه سبد تولید انرژی در کشورباید مناسب باشد؛ خاطرنشان کرد: چنانچه تنوع در سبد انرژی کشور داشته باشیم می‌توانیم با توجه به ظرفیت استان به کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و پاکستان صادرات انرژی داشته بایم چرا که این دو کشور به شدت نیازمند انرژی الکتریکی هستند و ما می‌توانیم صددرصد پوشش الکتریکی این کشورها را داشته باشیم و از این راه هم درآمدزایی داشته و هم با توجه به 1200 کیلومتر مرز خاکی امنیت پایدار برای استان و کشور فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با ولتاژ 132 به کشور پاکستان صادرات داریم و در سال گذشته نیز 440هزار مگاوات انرژی به این کشور صادرات داشته‌ایم. همچنین قرار است صدهزار مگاوات نیز از طریق بندر گوادربه کشور پاکستان صادرات برق داشته باشیم که اکنون قراردادآن منعقد شده در صورتی که امکانات فنی در پاکستان فراهم شود اجرایی خواهد شد.

جاهد درباره انرژی‌های تولید پراکنده نیز گفت: به دلیل پراکندگی استان و فاصله با مراکز فوق توزیع افت ولتاژ وجود دارد که احداث خط انتقال 40 میلیارد تومان هزینه در بردارد و توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین استفاده از تولید پراکنده را مدنظر قرار دادیم و مذاکرات آن انجام شده و آمادگی جذب سرمایه‌گذار را نیزدر این خصوص داریم.

کد خبر : ۳۴۷۵۰۹