خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مسائل نفت فراتر از روابط سیاسی کشورهاست/ عدم تصمیم‌گیری؛ مشکل اوپک

خطیبی با یادآوری اینکه مشکل اوپک رابطه سیاسی کشور‌ها نیست بلکه عدم تصمیم گیری است، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه تصمیمی در راستای منافع اعضا اتخاذ شود اجرا می‌شود چرا که منافع جمعی فرا‌تر از روابط سیاسی دو کشور است.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه قطع روابط سیاسی ایران و عربستان نباید منجر به هیچگونه تنشی در اوپک شود، گفت: قبلا شرایط بدتری هم در روابط سیاسی کشور‌ها وجود داشته و هیچ تاثیری نیز در تصمیمات اوپک نداشته است.

وی افزود: در دوره‌ای که ما در جنگ تحمیلی با عراق می‌جنگیدیم و یا شرایطی که عراق و کویت داشتند دور یک میز با هم جمع می‌شدند و در جهت منافع مشترک بحث می‌کردند لذا شرایط حاد‌تر از این هم بوده ولی علی‌رغم این مسائل در راستای منافع مشترک دور یک میز می‌نشستند و تصمیم می‌گرفتند بنابراین اگر چنانچه در راستای منافع جمعی تصمیم گرفته شود همه اعضا فارغ از اینکه در حال جنگ باشند و یا روابط سیاسی شان دچار چالش شده باشد آن را محترم شمرده و اجرا می‌کنند.

خطیبی تصریح کرد: آنچه مسلم است اوپک تصمیمی در راستای منافع اعضا نمی‌گیرد ما در طول دو یا سه سال اخیر که بازار نیاز به کاهش تولید داشت، اصرار داشتیم که باید کاهش تولید صورت گیرد اما عربستان و برخی دیگر از اعضای همگام با این کشور چنینی نظری نداشتند و البته در آن زمان روابط سیاسی دو کشور نیز پابرجا بود.

وی با یادآوری اینکه مشکل اوپک رابطه سیاسی کشور‌ها نیست بلکه عدم تصمیم‌گیری است، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه تصمیمی در راستای منافع اعضا اتخاذ شود اجرا می‌شود چرا که منافع جمعی فرا‌تر از روابط سیاسی دو کشور است بنابراین اعضا به در راستای ثبات بازار تصمیم گیری می‌کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه مسائل بازار نفت فرا‌تر از آن است که به روابط سیاسی دو کشور منوط شود، خاطرنشان کرد: ما تاکنون رابطه سیاسی سردی با هیچ یک از اعضا نداشتیم اما تصمیمی برای کاهش تولید و رسیدن به سقف تعیین شده اوپک گرفته نشد بنابراین مخالفت این کشور‌ها به دلیل رابطه ضعیف سیاسی با برخی کشور‌ها نبود لذا کشور‌ها منافع جمعی را علیرغم اینکه روابط سیاسی کشور‌ها تیره شده باشد ارجح می‌دانند.

کد خبر : ۳۳۵۴۳۹