خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران:

پیله وری کشاورزی را با مخاطره مواجه کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران بیشترین تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی ایران را در بخش صنایع تبدیلی و صنایع غذایی عنوان کرد.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران بیشترین علاقه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی ایران بخش صنایع تبدیلی و صنایع غذایی عنوان کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: با توجه به توافقات اخیر و شروع سفر هیات های مختلف تجاری به کشور تمامی هیات هایی که برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی به ما معرفی شده اند علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و صنایع غذایی  دارند و با ارتباطاتی که ایجاد شد  به قدم های نهایی عقد تفاهم رسیده اند.

پیله وری آفت مگس را وارد کشور کرده است

کاوه زرگران در رابطه با واردات محصولات کشاورزی به صورت پیله وری که ممکن است با ورود بدون نظارت آفت را به کشور وارد کند اظهار داشت: واردات بدون کنترل موجب ورود آفت های مختلف به کشور شده است و یکی از دلایل آن پیله وری است و متاسفانه این روش غیر قانونی نیست و مجوز پیله وری را را استاندارها صادر می کنندو چون با سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی آشنایی ندارند این اتفاق رخ می دهد.

وی افزود: یکی از استان هایی که از این مساله ضربه خورده است آذربایجان شرقی است که اجازه واردات پیله وری داشت واین مساله در آخرین جلسه کمیسیون کشاوری مطرح شد؛ چون آفت مگس را وارد کرده و باغداران زیادی را دچار چالش کرده است؛ بنابراین کالاهای کشاورزی باید صرفا با مجوز وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شود و مجوزهای مرزی علاوه بر اینکه کشاورزی را دچار مخاطره می کند سلامت مردم را به خطر می اندازد.

بنادر شمالی حجم کوچکی از سرمایه را برای واردات نیاز دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران  در خصوص شایعاتی مبنی بر واردات گندم آلوده بیان داشت:  عملا ورود گندم به صورت قاچاق  به کشور امکانپذیر نیست و بر اساس مصوبه سازمان اصلاح نباتات ورورد گندم هندوستان، مکزیک و پاکستان به کشور به دلیل نوع آفتی که در گندم های تولیدی این کشورها وجود دارد ممنوع است.

وی افزود: شایعه ای مبنی بر واردات گندم آلوده به کشور ایجاد شد که بر این اساس در برنامه تلویزیونی در مصاحبه ای اعلام کردم که واردات  گندم هندوستان به اسم گندم کشوری دیگر امکانپذیر نیست چون این کشورها نه مرز مشترکی دارند و نه مبادی گمرکی که از آن کالا وارد می شود با هم ارتباطی پیدا می کند.

زرگران تاکید کرد: بخش خصوصی واردات کالا را از بنادر شمالی به دلیل ارزانتر بودن انجام می دهد؛ چون حجم کوچکتری از سرمایه را نیاز دارد؛بنابراین از بنادر شمالی استقبال می کند و مرغوبترین گندم ها مثل گندم روسیه و قزاقستان از این مرزها به کشور وارد می شود.

وی در پایان تاکید کرد: در مورد اینکه آیا گندمی از مکزیک و یا هندوستان وارد کشور شده سازمان اصلاح نباتات و گمرک باید پاسخگو باشند و تا جایی که من اطلاع دارم این اتفاق نیفتاده است ،بخش خصوصی که مختار نیست هر کالایی را به کشور وارد کند و هر کالایی که وارد می شود توسط سازمان اصلاح نباتات و وزارت بهداشت به طور کامل آزمایش می شود.

کد خبر : ۳۲۲۷۷۶