خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل در همایش ملی مصرف بهینه آب اعلام کرد :

کاهش پیامدهای کم‌آبی با استفاده از پساب در بخش صنعت

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۷۶۱

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: می‌توان با استفاده از پساب در بخش صنعت به میزان قابل توجهی از پیامدهای کم‌آبی کاست.

به‌گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هاشم امینی" در همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت چالش‌ها و راهکارها پیرامون استفاده از پساب‌های شهری در صنایع گفت: هم‌اکنون سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر زیر هزار مترمکعب است و بیش از 570 شهر کشور در مرحله تنش آ بی قرارداد به طوریکه در حال حاضر شهرهای کرمان، اصفهان و یزد در بخش آب شرب در تنگنا به سر می‌برند.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین راهکار برون رفت از مرحله تنش آبی اعمال مدیریت مصرف آب است که در این زمینه می‌توان با بازچرخانی آب و استفاده از پساب به منابع پایدار آب دست یافت.

امینی اعلام کرد: برای اولین بار در استان اصفهان براساس بحث 19 مقررات ساختمان مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان طی تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی از آب خاکستری واحدهای مسکونی در بخش‌های مختلف استفاده نماید.

وی به مزیت‌های استفاده از پساب پرداخت و اعلام کرد: استفاده از آب‌های زیرزمینی و با توجه به تغییر اقلیم و وقوع پدیده خشکسالی پایدار نیستند و نمی‌توان برای استفاده بلند مدت از این نوع منابع برنامه ریزی کرد و از سویی اولویت بهره‌برداری از این نوع منابع با بخش آب و سپس سایر بخش‌های دیگر همچون صنعت و کشاورزی است.

همچنین استفاده از آب‌های زیرزمینی نامناسب مانند آب‌های لب شور پایداری مناسبی دارد ولی جهت شیرین سازی هزینه بر است و نیز انتقال آب دریا هم به جهت شیرین سازی هزینه‌های سنگینی را رقم می زند در حالی‌که می‌توان از حجم پساب موجود در کشور بخشی از نیاز آبی در بخش‌های مختلف همچون صنعت و کشاورزی غیرمثمرثمر را تأمین کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان به حجم تقاضا برای استفاده از پساب اشاره کرد و اعلام کرد: 5 سال گذشته شهرداری اصفهان تمایل زیادی برای استفاده از پساب در بخش فضای سبز نداشت، اما هم اکنون این نیاز را احساس می‌کند.

امینی به حجم تولیدی پساب در استان اصفهان پرداخت و گفت: در حال حاضر ضریب برخورداری مردم در استان اصفهان از شبکه فاضلاب 65 درصد است که پساب قابل توجهی تولید می‌شود، بنابراین پساب منبع مهم و پایداری برای تمام فصول است که می‌توان به رغم عدم جاری بودن زاینده‌رود نیاز آبی متقاضیان را برطرف نماید.

وی خاطرنشان ساخت: 23 تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان در مدار بهره‌برداری قرار دارد که 5 تصفیه خانه به صورت لجن فعال، 11 تصفیه خانه به صورت لاگون هوادهی و 7 تصفیه خانه به شکل برکه تثبیت مشغول به فعالیت هستند که این تصفیه خانه‌ها حدود 5 هزار لیتر پساب تولید می‌کنند که از این رقم 1239 لیتر به صنعت 1113 به فضای سبز و مابقی به رودخانه زاینده رود جهت احیای تالاب گاوخونی سرازیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان به انعقاد قرارداد میان شرکت آبفا و فولاد مبارکه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: براساس قرارداد بیع متقابل میان آبفای استان اصفهان و فولاد مبارکه پساب 7 شهر در استان که معادل 450 لیتر بر ثانیه می‌شود، در ازای اجرای شبکه فاضلاب در آن منطقه به فولاد مبارکه تخصیص می‌یابد.

امینی یادآور شد: احداث نیروگاه زواره، اجرای شبکه فاضلاب سده لنجان و شهرهای تابعه، احداث شبکه فاضلاب تیران به این روش در دستور کار قرار گرفت که این امر نه تنها کاهش آلاینده زیست محیطی در منطقه را بدنبال دارد بلکه منبع پایداری هم برای صنایع محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز