خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

نیاز صنعت حمل ونقل ریلی به 35هزار میلیارد تومان سرمایه برای تحقق رشد 17درصدی

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۷۰۶

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای تحقق رشد 17 درصدی حمل و نقل ریلی تا سال 99،به 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش نیاز است.

به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی امروز(شنبه) در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی افزود: اکنون سالانه 34 میلیون تن بار با حمل و نقل ریلی جابه جا می شود در حالی که در پایان سال 99 این رقم باید به 91 میلیون تن افزایش یابد.

وی، رشد کنونی صنعت حمل و نقل ریلی را هشت درصد بیان کرد و گفت: درصددیم رشد این بخش را سالانه به 17 درصد افزایش دهیم.

وی با بیان این که در سال های گذشته راه آهن عقب ماندگی زیادی داشته است، گفت: برای جبران آن باید همه تلاش کنیم تا بتوانیم شاهد رونق آن در دوران پساتحریم باشیم.

پورسیدآقایی با اشاره به برنامه توسعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم افزود: با لغو تحریم ها، توسعه حمل و نقل ریلی باید با سرعت بیشتری دنبال شود تا بتوانیم در پایان سال 99 شاهد جابه جایی 43 میلیون مسافر بین شهری باشیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیازمند 583 لوکوموتیو، 28 هزار واگن باری و یک هزار و 520 واگن مسافری است و بخش خصوصی می تواند در این زمینه سرمایه گذاری های خود را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن ا بیان اینکه از 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی 56 درصد آن باید توسط بخش خصوصی انجام شود، افزود: در حوزه میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی گفت: در صورتی که صنعت حمل ونقل ریلی به جایگاه واقعی خود ارتقا یابد در این صورت شاهد صرفه جویی 2.7 میلیارد لیتر گازوئیل خواهیم بود؛ همچنین در بخش کاهش آلاینده ها 64 میلیارد تومان و در کاهش خسارات حوادث رانندگی نیز 90 هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهیم کرد.

پورسیدآقایی افزود: با توجه به افزایش درآمدهای دولت و احتمال افزایش بودجه عمرانی کشور، بتوانیم منابع مالی مورد نیاز برای انجام طرح های توسعه در صنعت حمل و نقل ریلی را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: با لغو تحریم ها منابع مالی دولت و بانک مرکزی آزاد می شود، روزانه صادرات 500 هزار بشکه نفت افزایش می یابد و در این صورت بودجه عمومی دولت بین 5.5 تا 11 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به استفاده از منابع مالی از محل فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) تاکید کرد و گفت: در این صورت می توانیم با استفاده از منابع مالی سرمایه گذاران خارجی، نوسازی ناوگان را به صورت مشارکتی آغاز کنیم و این مساله با انتقال تکنولوژی روز دنیا به بخش صنعت ریلی بهره وری در این بخش را نیز ارتقا خواهد داد.

مدیرعامل راه آهن همچنین به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت کشورمان در منطقه، توسعه ترانزیت بسیار مورد توجه قرار گرفته به طوری که هم اکنون همه بارهای کشورهای شمالی از جنوب به شمال تنها با گذر از مسیر ایمن ایران عملی صادر می شوند.

وی، تمایل چینی ها و هندی ها برای سرمایه گذاری در چابهار را نشانه اهمیت توسعه صادرات در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی دانست.

پورسیدآقایی به اهمیت اتصال راه آهن به کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون خط آهن بندرعباس از طریق سرخس به ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان متصل می شود و مسیر جدید اینچه برون نیز ما را به طور مستقیم به ترکمنستان و ازبکستان وصل کرده است.

وی گفت: با احداث خط آهن قزوین-رشت به آستارا، تلاش خواهیم کرد تا دی ماه سال آینده، خط آهن آستارا به آستارای جمهوری آذربایجان وصل شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره میزان ترانزیت بار نیز گفت: در سال 1392 ترانزیت بار توسط خط آهن 500 هزار تن بود که در سال گذشته به 80 هزار تن رسید؛ امسال پیش بینی می کنیم به 2 میلیون تن افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز