خبرگزاری کار ایران

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد:

کشت پاییزه چغندر قند در 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد که امسال ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت چغندرقند پاییزه برود.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، مهندس پیمان حصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: انتظار می‌رود از این سطح ۵۶۰ هزار تن چغندرقند با میانگین عملکرد ۷۰ تن در هکتار به دست آید.

وی سال زراعی جاری را برای کشت پاییزه چغندرقند، مناسب خواند و گفت: دولت تدبیر و امید در چارچوب مصرف بهینه آب حرکت می‌کند و ازاین رو، سیاست وزارت جهاد کشاورزی براین است که از پراکندگی باران ‌‌نهایت استفاده را در تولید محصولات داشته باشد.

حصادی سطح زیرکشت کشت چغندر پاییزه در سال گذشته را ۴۸۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: امسال برای کاهش میزان خسارت در کشت پاییزه چغندرقند، تاریخ کشت را جلو‌تر آوردیم و به کشاورزان اعلام کردیم تا ۲۰ مهرماه کشت بذر چغندررا تمام کنند.

وی ادامه داد: مناطق مختلف برای کشت پاییزه چغندرقند به تاریخ کشت حساس هستند و اگر کشت بعداز تاریخ مقرر انجام شود، امکان خسارت وجود دارد.

رییس گروه گیاهان صنعتی معاون امور زراعت تصریح کرد: ۸۰ درصد چغندر پاییزه در استان خوزستان کشت می‌شود و پیش بینی می‌کنیم در صورت راه‌اندازی کارخانه‌های قند تا ۲۰ هزار هکتار اراضی این استان زیرکشت پاپیزه این محصول برود.

وی اضافه کرد: معاونت امور زراعت با توجه به رویکرد کشت پاییزه، راه اندازی کارخانه‌های قند در استان خوزستان را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پی گیری می‌کند و تاکنون مکاتباتی را با این وزراتخانه داشته است.

حصادی تاکید کرد: در زمینه گیاهان صنعتی، بخش صنعت نقش مهمی دارد و ما باید همسو و همراه با صنعت کشور حرکت کنیم.

وی استفاده از ارقام مناسب را از راهکارهای توسعه کشت پاییزه چغندرقند دانست و گفت: با آسیب‌شناسیی‌هایی که در دو سال گذشته انجام دادیم، نخستین گام ما به سمت بکارگیری بهترین ارقام دنیا بوده که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

حصادی با بیان اینکه تا کنون ۲۹ رقم مناسب در کشور ثبت شده است و از این تعداد، ۱۰ رقم از جدید‌ترین ارقام دنیا را وارد کشور کرده‌ایم، افزود: اکثر ارقام پاییزه از آلمان، سوئد، فرانسه و بلژیک وارد شده و عملکرد آن‌ها مطلوب و تا حدی بستگی به بهزراعی کشاورزان دارد.

وی اعلام کرد: میانگین عیار چغندرقند پاییزه طی دو سال اخیر در استان خوزستان به ۱۴. ۵ و در استان‌هایی مانند خراسان، کرمانشاه، گلستان به بالای ۱۶ رسیده است.

رییس گروه گیاهان صنعتی معاونت امور زراعت، تغییر فرمول خرید چغندرقند و مدیریت زمان برداشت را از اقدامی‌های دیگر برای توسعه کشت و چغندر پاییزه عنوان کرد و اذعان داشت: ما فرمول خرید چغندر را با همکاری موسسه تحقیقات چغندر قندر، کیفی و زارع را ملزم کردیم جغندر قند کیفی به کارخانه‌های قند تحویل دهد.

وی در توضیح این موضوع گفت: چغندر پاییزه نسبت به چغندر بهاره، طوقه زیادی دارد و با آموزش‌هایی که ارایه دادیم از کشاورزان خواستیم طوقه چغندر را حذف و زمان برداشت آن را نیز مدیریت کنند تا این محصول پاییزه سریع به مصرف کارخانه‌ها برسد.

حصادی این راهکار را موثر ارزیابی و خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، ضریب استحصال شکر از چغندرقند ۷۸. ۵ درصد گزارش شده در حالی که در دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ ضریب استحصال شکر کمتر از ۷۰ درصد بود و این عدد نشان می‌دهد که چغندرقند پاییزه نسبتاً کیفی شده است.

وی در عین حال به کاهش قیمت چغندرقند پاییزه نیز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که عملکرد چغندر پاییزه بالا‌تر از چغندر بهاره و عیار آن کمتر از چغندر بهاره است، برای جلب کارخانه‌های قند به سمت کشت پاییزه چغندرقند، قیمت چغندر را کمتر تعیین کردیم که تا حدودی هم در این کار موفق بوده‌ایم.

حصادی ادامه داد: از طرف دیگر، موضوع حمل و نقل چغندر قند پاییزه را به طور هدفمند پی گیری می‌کنیم زیرا این محصول فسادپذیر است و باید به موقع به دست کارخانه‌های قند برسد.

وی پرداخت یارانه را از دیگر مشوق‌ها به منظور توسعه کشت چغندر پاییزه دانست و اظهار داشت: سال گذشته، ۵۰درصد قیمت بذور کشت پاییزه را به کشاورزان، یارانه پرداخت کردیم به طوری که به ازای هر هکتار کاشت بذر، ۴۶۵ هزار تومان یارانه ارایه و به ازای هر هکتار، ۳ میلیون تومان، سرمایه در گردش پرداخت شد.

کد خبر : ۳۱۲۷۲۳