خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه آبزی پروری:

تصویب سند برجام بازگشت به بازارهای مستقیم جهانی را تسهیل می کند

مدیرعامل اتحادیه آبزیان گفت: اتحادیه از نمایندگان شورای اسلامی درخواست دارد که فردا سند برجام را با رای بالایی به تصویب برسانند تا شرایط حضور در بازارهای جهانی برای صنعت آبزیان فراهم شود.

مدیرعامل اتحادیه آبزیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با چشم انداز سند برجام و تاثیر آن در صنعت صادرات آبزیان بیان داشت: به طور سنتی طی 5 دهه بازار سنتی آبزیان در اروپا بوده است، در دوران تحریم ابتدا بازارهای خود را در کشورهای اروپایی از دست دادیم.

وی افزود: در دوران تحریم تاکید بر این بود که مواد غذایی و دارویی جزو تحریم‌ها نمی‌باشد؛ اما در واقعیت شاهد مشکلاتی در این زمینه بوده‌ایم؛ از طرفی مسائل بانکی، حمل و نقل و سایر زیرساخت‌های مربوط به صادرات عملا تحت تحریم بود وبه همین خاطر طی آن سال‌ها بازار های مستقیم را از دست دادیم و ناچار شدیم به صورت غیر مستقیم از طریق کشورهای واسطه مانند امارات وارد بازار نهایی شویم و از طرفی دیگر از میزان واردات کم کنیم.

ارسلان قاسمی تاکید کرد: باتوجه به اتفاقاتی که در اقتصاد جهانی رخ داد؛ به خصوص افزایش تولید آبزیان و رقابت در بازارهای جهانی ناچار به کاهش قیمت بودیم به طوری که تولید از چرخه اقتصادی خارج شد؛ اما پس از برجام تولید کنندگان در ایران این امید را به دست آوردند که تغییری در وضعیت اقتصادی آنان به وجود بیاید.

وی افزود:  ایران تولید کننده صنایع غذایی است و جزو ده کشور جهان به خصوص در تولید خاویار قرار دارد وبا توجه به اینکه در بند 22 سند برجام آمریکا متعهد شده که شرایط صادارت محصولات غذایی ایران به آمریکا را تسهیل کند یعنی صنایع غذایی ایران تا این حد مورد توجه بوده است.

قاسمی بیان داشت: بعد از تصویب برجام می‌توان به صورت مستقیم وارد بازارهای جهانی شد و در نتیجه درآمد بیشتری برای تولید کننده فعلی ایجاد خواهد شد که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال به خصوص در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری مخصوصا در مناطق جنوبی کشور که بیشتر بنادر در آن قرار دارد خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه آبزیان با اشاره به اینکه تصویب برجام موجب توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد تاکید کرد: اتحادیه آبزی‌پروری طی بررسی‌هایی که انجام داد از وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی می خواهد که با رای بالایی سند برجام را تصویب کند تا زمینه اجرایی این سند فراهم شود تا با استفاده از فرصت‌هایی که در سند برجام وجود دارد به جایگاه گذشته این صنعت در بازارهای جهانی دست یابیم تا با حضور در بازارهای جهانی ایجاد اشتغال کنیم.

کد خبر : ۳۱۲۰۸۶