خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی :

ورود سرمایه‌های خارجی به تک نرخی شدن ارز کمک می‌کند/بخشی‌نگری آفت سیاست در ایران است

وی با بیان اینکه بخشی‌نگری آفت سیاست در ایران است گفت: اتاق بازرگانی ایران به لحاظ داشتن دیدگاه تولید تنها یک موضوع را مدنظر دارد اما دولت با نگاه فراتری به موضوعات مختلف می‌نگرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا رفعتی در نشست خبری که به منظور برگزاری اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد  اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اهداف اصلی همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال است و در طول این همایش وزراء و سیاست‌گذاران می‌توانند مطالب خود را به سرمایه‌گذاران خارجی منتقل کنند.

کاهش نرخ تورم به قیمت به وجود آمدن رکود در کشور نیست

رفعتی در خصوص کاهش تورم نیز گفت: مسلماً کاهش نرخ تورم به قیمت به وجود آمدن رکود در کشور نیست البته رکودی که در کشور وجود دارد از سال‌های گذشته بوده و بنابراین کاهش نرخ تورم به معنی تشدید رکود حاکم بر کشور نیست.

بخشی‌نگری آفت سیاست در ایران است

وی با بیان اینکه بخشی‌نگری آفت سیاست در ایران است گفت: اتاق بازرگانی ایران به لحاظ داشتن دیدگاه تولید تنها یک موضوع را مدنظر دارد اما دولت با نگاه فراتری به موضوعات مختلف می‌نگرد.

رفعتی افزود: هم‌اکنون تزریق پول مشکلی را حل نخواهد کرد و برای اقتصاد نفتی کنترل تورم در اولویت است. دولتی که نیمی از هزینه‌هایش از طریق نفت تامین می شود و 70 درصد بودجه خود را دستمزد می‌دهد و نیمی از درآمدش به صورت ریالی و نیم دیگر آن به صورت دلاری است برای کنترل تورم نباید به چاپ اسکناس روی آورند.

در همه جای دنیا نرخ تورم و بهره بانکی با یکدیگر تناسب دارد

وی ادامه داد: البته ما نیز معتقد نیستیم که اقتصاد خفه شود زیرا در همه جای دنیا نرخ تورم و بهره بانکی با یکدیگر تناسب داشته و ما نیز باید به این موضوع بیشتر توجه کنیم.

وی گفت: برای تقویت سرمایه‌گذاری و افزایش رشد اقتصادی نیازمند کاهش نرخ تسهیلات بانکی هستیم.

رفعتی در خصوص تک‌نرخی شدن ارز نیز گفت: طی سال‌های گذشته رونقی که در بخش مسکن و بورس به وجود آمد کاذب بود و تقاضای زیادی برای خنثی کردن تورم و سود بردن از این دو حوزه به وجودآمد. اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند و دست نگه داشته و خرید نمی کنند و آنچه شاهد آنیم این است که در بخش سیمان و آهن برای ساخت مسکن مشکل داریم و صدهزار خودرو در کف کارخانه‌ها باقی مانده و شاخص بورس نیز هر روز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت های قبلی با میزان دستمزدها تطابق ندارد و جبران نشده افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و انتظارات تورمی نیز معکوس شده البته واردات نیز در این بین بی‌تاثیر نبوده است.

تک‌نرخی شدن ارز به نفع کشور است

مشاور عالی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با تاکید بر اینکه تک‌نرخی شدن ارز به نفع کشور است افزود: بساط رانت‌جویی و رانت‌خواری که به نوعی در کشور گسترده شده جمع خواهد شد و کنترل تورم قیمت‌ها را رقابتی خواهد کرد و همچنین ورود سرمایه‌های خارجی به تک‌نرخی شدن ارز کمک می‌کند.

همچنین در ادامه سید حسین پاریاب دبیر کل همایش سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال و پژوهشگر موسسه مطالعات بازرگانی ایران گفت: در حالی که قرار است در سال 1404 در اقتصاد منطقه حرف اول را بزنیم اما با گذشت نیمی از آن زمان توفیق چندانی به دست نیاورده ایم اما از فرصتی که به وجود آمده ( توفیق در مذاکرات ) می‌توانیم در پساتحریم استفاده کرده و رتبه خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به گزارش ITU در بخش صنعت گفت: در سال 2000 صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه‌یافته 550 میلیارد دلار بوده که در کشورهای در حال توسعه این میزان 200 میلیارد دلار برآورد شده است. اما در سال 2014 ITU اعلام کرد که کشورهای توسعه یافته در  زمینه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییری نداشته‌ و کشورهای در حال توسعه 1250 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند .

  پاریاب افزود: این موضوع نشان‌دهنده آن است که این کشورها توانسته‌اند از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه باید در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کرد گفت: براساس آمار سازمان گردشگری جهانی 9 درصد از GDP کشورها مربوط به اشتغال در بخش گردشگری است .

کد خبر : ۳۱۰۳۶۱