خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

عرضه 25 میلیارد یورو پروژه در همایش فرصت های سرمایه‌گذاری / خرید هواپیمای سوخو را تایید نمی‌کنیم

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به عرضه 121 پروژه در حوزه های ریلی، جاده ای هوایی دریایی و توسعه شهری ، صرفه جویی در مصرف انرژی و صنایع بندری و فرودگاهی گفت: این پروژه ها به ارزش 25 میلیارد یورو 11 و 12 مهرماه در اولین نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و شهرسازی عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در نشست خبری با بیان اینکه فصل جدیدی از برقراری نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی با اجرایی شدن توافق بین ایران و گروه 1+5 در ایران شروع می‌شود گفت: بعد از سالها کشمکش جهان، وضعیت ایران را پذیرفت و با قدرت کشورمان ایمان آورد.

وی ادامه داد: حال با تفاهم بیشتر نظم جدیدی آغاز می‌شود که در آن احترام متقابل و پذیرش حقوق ملت‌ها پایه کار خواهد بود به طور قطع ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای به حقوق خود واقف است و مسئولیت‌های خود چه در قبال ملت و چه در منطقه در جهت صلح و عمران و آبادانی انجام خواهد داد.

آخوندی گفت: شکرانه این قدرت و توان ایران این است که بتوانیم در جهت آبادانی اقدام کنیم و به هیچ وجه به دنبال انتقام گیری نیستیم و همواره به دنبال صلح و اقدامات ضد خشونت در منطقه هستیم.

آخوندی با بیان اینکه وزارت راه وشهرسازی در یک چارچوب سیاست‌های کلی در این شرایط برای نوسازی  اقتصاد کشور بر مبنای همکاری بین‌المللی گسترده پیش‌قدم شده است اظهار کرد: از این رو اولین کنفرانس بین‌المللی جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در حوزه‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی در یازدهم و دوازدهم مهرماه برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این همایش در جهت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای هوایی ، دریایی، توسعه شهری، صرفه جویی در مصرف انرژی ، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی خواهد بود.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در این کنفرانس 121 پروژه برای سرمایه گذاری عرضه خواهیم کرد که ارزش این پروژه ها 25 میلیارد یورو است البته این 121 پروژه در مرحله اول عرضه می شود و پروژه‌های دیگر را در فرصتهای بعدی عرضهع خواهمی کرد.

آخوندی تاکید کرد: مبنای اصلی کار مشارکت بخش خصوصی و دولتی است.

روشهای مشارکت سرمایه گذاران خارجی در پروژه های داخلی

وزیر راه شهرسازی با اشاره به 4 روش سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در پروژه های داخلی گفت: سیستم   BLT, BOT اجاره و اجاره به شرط تملیک از روشهای سرمایه گذاری است که در روش BOT پروژه‌هایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهیم و سرمایه گذاران از طریق ساخت سازه‌ها و دریافت عوارض به سرمایه و سود خود می رسند. در روش BLT هم بلافاصله بعد از اینکه سرمایه گذار سازه را ساخت وزارت خانه تاسیسات را به اجاره خود در می‌آورد.

جزئیات پروژه‌هایی که در همایش عرضه می شود

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات پروژه هایی که قرار است در اولین همایش جذب سرمایه گذاری عرضه شود گفت: در حوزه شرکت عمران شهرهای جدید 35 پروژه احداث فرودگاه تجاری امام سه پروژه در حوزه ساخت زیربناهای کشور شش پروژه ریلی و 5 پروژه آزاد راهی در حوزه فرودگاهها 23 پروژه در حوزه بنادر 22 پروژه در راه‌اهن 15 پروژه در حوزه عمران شهرسازی 3 پروژه و 3 پروژه دیگر هم در بازسازی ساختار سازمان هواپیمایی و سه پروژه دیگر هم در بازسازی ساختار ایران ایر عرضه خواهد شد.

تحریم های هوایی پس از توافق لغو می شوند

وزیر راه شهر سازی با اشاره به مذاکرات ایران با شرکت های بویینگ و ایرباس گفت: برآورد از نیاز ناوگان هوایی خود تا سال 2020 را در اختیار شرکتهای بویینگ وایرباس گذاشته ایم و در تایپ هواپیماهای کوتاه برد با سایر شرکتها هم مذاکراتی انجام داده ایم

وزیر را ه وشهرسازی با بیان اینکه تمام تحریمهای هوایی ایران پس از توافق لغو خواهد شد گفت: سیستم هوایی ایران مشمول تحریم‌های بعد از توافق نامه نخواهند وامکان نوسازی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به ابلاغ آیین نامه دفاع از حقوق مسافران گفت: یکی از اقداماتی که انجام داده ایم ابلاغ آیین نامه دفاع از حقوق مسافران به شرکتهای هوایی بوده است اما ناوگان هوایی ایران و ایر لاینها در شرایط بسیار سختی قرار دارند و تحریمهای صنعت هوانوردی تاثیر بسیار زیادی داشته و ایرلاین ها در شرایط عادی قرار ندارند اما این شرایط به هیچ وجه به این معنا نیست که از حقوق مسافران صرفه نظر کنیم.

آخوندی با اشاره به تهیه بسته‌ای برای تامین مالی خرید ناوگان مورد نیاز در صنعت هوایی گفت: توافق هایی صورت گرفته مبنی بر اینکه هواپیما به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک وارد ناوگان شود و شرکتهای هواپیمایی درگیر تامین نقدینگی برای خرید نشوند.

خرید سوخو تایید نشده است

وزیر را ه وشهرسازی با اشاره به مذاکرات معاون علمی رئیس جمهور در روسیه برای خرید هواپیماهای سوخو گفت: تاکنون خرید هواپیماهای سوخو را تایید نکرده و نمی کنیم مگر این که این موضوع در آینده بررسی شود.

وی همچنین درباره ورود شرکتهای لیزینگ کننده بین المللی به بازار ایران برای خرید هواپیما گفت: آن چیزی که برای ما مهم است این است که شرکتهای مدعی عملیات هوانوردی یک حداقل سرمایه ای را داشته باشند که بتوانیم حقوق مسافران را تضمین کنیم اما در تمام دنیا شرکتهای هواپیمایی برای نوسازی ناوگان خود اقدام به ورود هواپیما از طریق اجاره و اجاره به شرط تملیک می کنند وتمام ایرلاین ها لزوما هواپیماهای ملکی ندارند.

پروژه های عرضه شده انتفاعی و اقتصادی هستند

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی براینکه از 121 پروژه ای که در اولین کنفرانس عرضه می شود چه تعداد از پروژه های نیمه تمام عمرانی هستند و آیا برای سرمایه گذاران خارجی توجیه اقتصادی خواهند داشت گفت: محاسبه ای از اینکه چه تعداد از این پروژه ها از پروژه های نیمه تمام عمرانی هستند را نداشتیم اما تمام پروژه های عرضه شده انتفاعی و اقتصادی هستند ودر اندازهای بسیار کلانی هستند که می توانند در بازارهای بزرگ وبین المللی عرضه شوند.

وی ادامه داد: حتی کشور آمریکا هم با قدرت اقتصادی زیادی که دارد برای اجرای پروژه های خود در بازارهای بین المللی در شرایط رقابتی جذب سرمایه می کنند. باید به بازار بزرگتری دسترسی داشته باشیم

آخوندی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا با توجه به رکود موجود در بازار مسکن آیا ورود سرمایه گذاران خارجی به این بازار توجیه اقتصادی دارد گفت: حجم ساخت و سازها بسیار کلان است و اینکه 150 هزار واحد را در نقطه بدون تقاضا بسازیم هنر نیست سیاست ما این است که با عرضه این پروژه ها سطح زندگی شهری را ارتقا دهیم و منافع برد برد را خواهد داشت.

کد خبر : ۳۰۶۴۵۷