خبرگزاری کار ایران

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفتگو با ایلنا:

زمینه ورود تیم های اقتصادی غربی به ایران فراهم شود / تحولات در بازار سرمایه از سه‌ماهه چهارم امسال رخ می‌دهد

آنچه در بازار سرمایه (همانند سایر بازارها) اتفاق خواهد افتاد، موکول به سه‌ماهه چهارم سال جاری خواهد شد، هر چند اخبار مثبت پیرامون توافق هسته‌‏ای (نظیر تصویب توافق در کنگره و ...) اثرات مقطعی و کوتاه‌مدتی بر بازار خواهد داشت.

رمضانعلی سلمانی‌نژاد، تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توافق هسته‌ای و راهکار‌های اقتصادی اجرایی شدن و تداوم این توافق، گفت: با توجه به سابقه آژانس بین‏‌المللی انرژی هسته‏‌ای در عدم رعایت بی‌طرفی در انتشار گزارش‌‏ها و تدوین گزارش‏‌های عمدتاً یک سویه، لازم است یک سلسله اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد که هم از نگارش گزارش منفی توسط آژانس جلوگیری کند، هم از تعبیر منفی و یک‌جانبه گزارش توسط کشورهای غربی.

سلمانی‌نژاد ادامه داد: این سلسله اقدامات، همان چیزی است که در حال حاضر به نظر می‌‏رسد به‏‌ طور جدی توسط وزارت امور خارجه ایران پیگیری می‌‏شود و لازم است توسط سایر وزارتخانه‏‌های ذیربط مورد حمایت و پیگیری جدی قرار گیرند. در این خصوص لازم است  تیم‌‏ها‏ی سیاسی و اقتصادی به کشورهای غربی اعزام شوند و مهم‏‌تر از آن، زمینه ورود تیم‏‌های اقتصادی و سیاسی غربی به ایران و مشاهده پتانسیل‏‌های سرمایه‏‌گذاری موجود در ایران، فراهم شود.

 

وی افزود: به بیان دیگر اکنون که در پی توافق هسته‌‏ای تیر ماه، ِ ایران درب‌هایش به روی کشورهای مشتاق سرمایه‏‌گذاری در این کشور گشوده‏ و دنیایی از فرصت‏‌های تجاری را برای طرف‌های خارجی‌ فراهم کرده است.  از طرف دیگر ایران هم به جذب سرمایه‏‌گذاری خارجی، افزایش صادرات و واردات، سرمایه‌‏گذاری‏های مشترک و ... تمایل دارد، باید از این فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده صورت گیرد. هر چه تیم‏های اقتصادی و حتی سیاسی بیشتری از کشورهای بیشتری به‌ویژه کشورهای تأثیرگذار در غرب و لابی‏‌های غربی، از ایران بازدید به عمل آورند و ماهیت فعالیت‏های اقتصادی- سیاسی ایران را از نزدیک مشاهده و لمس نمایند، هرگونه گزارش منفی از سوی آژانس باورپذیر نخواهد بود و آمانو نیز در این شرایط، ریسک انتشار گزارشی خلاف واقع که احتمال پذیرش آن بسیار اندک خواهد بود را نخواهد پذیرفت و احتمال تعابیر و تفاسیر یک سویه از گزارش آژانس نیز با همین استدلال بسیار اندک خواهد بود.

سلمانی‌نژاد اظهار داشت:  به نظر می‏‌رسد فرایندی که در حال حاضر با محوریت وزارت امور خارجه در حال انجام است، بهترین راهکار ممکن برای حصول نتیجه مطلوب می‏‌باشد و اجرایی شدن توافق هسته‏‌ای را تضمین خواهد نمود.

بر این اساس آنچه در بازار سرمایه (همانند سایر بازارها) اتفاق خواهد افتاد، موکول به سه‌ماهه چهارم سال جاری خواهد شد، هر چند اخبار مثبت پیرامون توافق هسته‌‏ای (نظیر تصویب توافق در کنگره و ...) اثرات مقطعی و کوتاه‌مدتی بر بازار خواهد داشت.

کد خبر : ۳۰۴۵۷۴