خبرگزاری کار ایران

گلرو در دیدار با معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری:

نگاه دبیرخانه صرفاً اقتصادی نیست/ ظرفیت گسترش وحدت دینی و اسلامی با کشورهای اسلامی را داریم

رئیس دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی با بیان اینکه نگاه دبیرخانه صرفا اقتصادی نیست، گفت:ظرفیت گسترش وحدت دینی و اسلامی با کشورهای اسلامی را داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا گلرو در دیدار اعضاء و شورای مرکزی دبیرخانه به همراه چند تن از فعالان بخش خصوصی با حجت الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اساس و فلسفه این دبیرخانه اظهار داشت: ایده، نظریه ایجاد و شکل‌گیری دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی از آنجا شروع شد که در ابتدا به یک جمع‌بندی رسیدیم که از بعد نظری در بحث وحدت کشورهای اسلامی تا جایی پیش رفته‌ایم که باید بتوانیم لایحه‌ها و محورهای دیگر را در بر بگیریم تا وحدت در تمامی سطوح صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این مسیر در برنامه‌ای که برای بیست و هشتمین اجلاس وحدت اسلامی در سال گذشته تدارک دیده بودیم موضوع‌هایی را در حوزه علوم و فناوری طرح ریزی و پیشنهاد دادیم و در این بین یکی از سوالهایی که از سوی سایر کشورهای اسلامی از ما پرسیده می‌شد این بود که ایران به عنوان یک کشور اسلامی که به نوعی در میان کشورهای اسلامی پرچمدار است، سهمش از توسعه علمی و فناوری چه خواهد بود و چه خط و خطوطی را می تواند در این عرصه به کشورهای اسلامی توسعه نیافته بدهد؟ در اینجا بود که به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در این حوزه حول محور وحدت با کشورهای اسلامی به یک همکاری منسجم دست پیدا کنیم و با مد نظر قرار دادن ندای مقام معظم رهبری به جایی رسیدیم که یک الگو در ذهنمان به وجود آمد که می‌توانیم در خاورمیانه، آسیا و سایر کشورهای اسلامی در حوزه علوم و فناوری به نقطه خوبی دست پیدا کنیم.

گلرو با اشاره به حضور مجمع جهانی خیرین و بخش خصوصی در کنار دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی عنوان کرد: احساس کردیم که ظرفیت و ایده تشکیل این دبیرخانه وجود دارد که در همین راستا با مجمع جهانی خیرین و تعدادی از فعالین بخش خصوصی صحبت‌هایی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با ایجاد این دبیرخانه به یک ارتباط خوبی با کشورهای اسلامی در حوزه علوم و فناوری دست پیدا کرده و باب گفت‌وگو را با آنها باز کنیم.

موضوع و محورهای فعالیت این دبیرخانه تنها در حوزه علوم و فناوری نخواهد بود بلکه در محورهای مربوط به علوم انسانی که مد نظر مقام معظم رهبری هم ‌می‌باشد فعالیت خواهیم داشت.

 رئیس دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی در تشریح اقداماتی که از بدو تاسیس دبیرخانه تاکنون صورت گرفته است بیان داشت: از آغاز به کار این دبیرخانه که چند ماه بیشتر نمی‌گذرد توانسته‌ایم با جلب حمایت بخش خصوصی مذاکراتی را با کشورهای اسلامی مانند:سنگال و ترکیه شروع کنیم که دفتر دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی در آنکارا افتتاح شده است. مذاکرات و رایزنی‌هایی هم با مقامات کشور آذربایجان داشته‌ایم تا بتوانیم دفتر دبیرخانه را در این کشور هم افتتاح کنیم.همچنین مذاکره‌ای با کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است تا بتوانیم در این نقاط هم وارد شده و دفاتر مربوطه را افتتاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه اول این دبیرخانه صرفاً نگاه اقتصادی نبوده است ابراز کرد: در ابتدای فعالیت دبیرخانه توسعه علوم و فن آوری کشورهای اسلامی نگاه اقتصادی به این موضوع نشده است بلکه از ابعاد فرهنگی، گفتمانی،علمی و فناوری به آن نگاه شده است لذا باید بگوییم که هدف از تاسیس این دبیرخانه صرفاً مباحث اقتصادی نخواهد بود. زمینه‌های خوبی برای ارتباط با کشورهای اسلامی خصوصاً در بحث  آی.تی، علوم هوافضا و محورهای علوم پزشکی به وجود آمده است که موجب شده تا دستاوردهای کشورمان را به سایر کشورهای اسلامی منتقل کنیم.

گلرو در پایان خاطر نشان کرد: دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی این ظرفیت را دارد که بتواند علاوه بر بالا بردن سطح مناسبات در حوزه علوم و فناوری، در گسترش وحدت دینی و اسلامی با کشورهای دیگر تعامل داشته باشد که این تعامل در خلال اجلاس وحدت اسلامی صورت خواهد گرفت.به گونه‌ای که قرار است در کنار این اجلاس یک اجلاس مکمل توسط دبیرخانه با نام " اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی" به همراه نمایشگاه BTI برگزار شود که تاکنون 30 کشور اسلامی شناسایی و با آنها رایزنی شده است.          

کد خبر : ۳۰۴۰۲۳