خبرگزاری کار ایران

پس از همکاری‌های سیاسی؛

ایران و عمان به دنبال جهش همکاری‌های اقتصادی

بعد از توافق وین و در آستانه اجرایی شدن لغو تحریم های هسته ای بر علیه ایران مقامات ایرانی و عمانی به دنبال توسعه همکاری های اقتصادی و منطقه ای هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی روابط ایران و سلطان نشین عمان پرداخته است.

کشور عمان بعد از سوریه  نسبت به دیگر کشورهای عربی همواره از روابط خوبی با ایران برخوردار بوده است به طوریکه در بحران های بین المللی میان ایران و کشورهای غربی همیشه نقش یک میانجی قابل اعتماد برای هر دو را طرف بازی کرده است.

حالا با رفع تحریم ها عمان قصد دارد که سطح روابط تجاری خود با ایران را افزایش دهد که مهمترین اقدام در این راستا برقراری خط کشتیرانی بین بندر عباس و  بندر صحار است.

بنا بر توافق انجام شده میان بخش خصوصی دو کشور ،قرار است یک کشتی هر 15 روز یک بار در این خط تردد داشته باشد و در صورت افزایش میزان تقاضا این ترددها بیشتر شود. سهم ایران از صادرات 46 میلیاردی عمان 80 میلیون دلار است که بیشتر این مبلغ از طریق صادرات مجدد به دست آمده است.

به گزارش الجزیره در ماه های گذشته اتاق مشترک ایران و عمان تشکیل شد و در حال حاضر 250 شرکت عضو این اتاق هستند.

صادرات ایران

تجار عمانی بیشتر تمایل دارند محصولات مورد  نیاز خود را از ایران تهیه کنند و اگر تحریم های هسته ای نبود شاید اکنون ایران یکی از شرکای تجاری اصلی عمان بود.

اما با این وجود ایران هنوز تامین کننده برخی مواد غذایی سلطان نشین عمان است و رقم صادرات این کشور به عمان در سال گذشته 320 میلیون دلار بوده است. علاوه بر این ایران در حوزه صنعت نیز اقدام به فعالیت هایی از قبیل راه اندازی کارخانه سیمان و تعمیر و نگهداری پالایشکاه در عمان کرده است.

اما اصلی ترین بازاری که ایران در عمان به دنبال آن است بازار گاز است.

در فوریه 2014 حسن روحانی برای انعقاد قرارداد های مختلف تجاری و به مسقط سفر کرد. وی در این سفر قراردادهایی به ارزش 60 میلیارد دلار به امضای دو طرف رسید که مهمترین آن اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز از زیر دریا از طریق تنگه هرمز بود. علاوه بر این قرارداد هایی نیز در زمینه انرژی، گردشگری، حمل و نقل و محیط زیست نیز به امضای مقامات دو طرف رسید.

به نظر می رسد در حالیکه هنوز دیگر کشورهای عربی تحت تاثیر توافق وین  موضعی منفعلانه در قبال تهران اتخاذ کرده اند اما عمانی‌ها با استفاده از این خلاء سعی دارند تا قبل از حضور دیگران روابط خود را گسترش دهند.

گزارش:بسیم لاله

 

 

کد خبر : ۲۹۶۰۱۷