خبرگزاری کار ایران

احمد خرم در گفت و گو با ایلنا خبر داد:

حق واسطه 15 درصدی شرکتها برای فروش هواپیما به ایران

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۷۳۷

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با اشاره به پرداخت 15 درصدی پورسانت به کشورهای واسطه، گفت: در حال حاضر ایرباس 20 میلیون دلاری را 15 درصد گرانتر می خریم.

احمد خرم در گفتگو با ایلنا با اشاره به بخشی از مشکلات صنعت هوانوردی، گفت: مشکل مهمی که در این صنعت به واسطه تحریم ها به وجود آمده است کمبود و فرسودگی سیستم های تجهیزات ناوبری است که متاسفانه هیچ یک از سیستم های ناوبری هواپیما و فرودگاه ها به روز نیستند.

وی ادامه داد: برخی از فرودگاه ها مهمترین این سیستم یعنی سیستم هدایت هواپیما را ندارند و در شرایط جوی نامناسب، مه آلود   و گرد و غبار هدایت هواپیما در فرودگاه ها یک ریسک بزرگ است.

خرم با تاکید براینکه پس از لغو تحریم ها ایر لاین ها می توانند هواپیما را با نرخ و اقعی خریداری کنند، گفت: در حال حاضر قیمت یک ایر بایس 220 نفره نو چیزی حدود 58 تا 60 میلیون دلار است و قیمت همین هواپیما مدل 2006 برای ایرلاین ها 15 تا 12 میلیون دلار تمام می شود.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با بیان اینکه اولویت دولت باید خرید هواپیمای نو باشد، گفت: خرید هواپیمای دست دوم و کار کرده کمکی به نوسازی ناوگان و کاهش عمر آن نمی کند.

وی با اشاره به پورسانت خرید هواپیما با واسطه گفت: معمولا ایرلاین ها در شرایط تحریم  مجبور به پرداخت پورسانتهایی به شرکتهای واسط هستند اگر قیمت یک هواپیمای کارکرده چیزی حدود 20میلیون دلار باشد 15 درصد آن را باید تحت عنوان پورسانت به شرکت و کشور واسط بپردازند.

خرم با اشاره به روشهای خرید هواپیما تاکید کرد: یکی از روشها فاینانس است اما فاینانس نیاز به گارانتی بانک مرکزی دارد و اگر وزارت راه و شهرسازی و یا بانک مرکزی پشتوانه این گارانتی باشند امکان فاینانس کردن وجود دارد.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات ادامه داد: اما خرید با روش  فاینانس با توجه به رقابتی که در این صنعت وجود دارد توجیه ندارد در حال حاضر قیمت پروازهای داخلی برای هر نفر ساعت چیزی حدود 150 هزار تومان است اما قیمت هر نفر ساعت برای پروازهای خارجی 500 هزار تومان تمام می شود بنابراین کشش برای پروازهای داخلی بسیار بیشتر است یا باید پروازهای خارجی را افزایش داد و یا یارانه پروازهای داخلی را دولت بپردازد.

وی تاکید کرد: دراین شرایط فاینانس کردن با مشکل مواجه می شود یعنی برای پروازهای خارجی جواب می دهد اما در پروازهای خارجی درآمد کمتر است.

وی ادامه داد: درحالی که بازگشت سرمایه در ایرلاین باید کمتر از 8 سال باشد در شرایط امروز به چیزی حدود 20 سال می رسد و در این شرایط فاینانسورها حاضر نیستند وارد این بازار شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز